• Äldre 24 Dec 10:20
    7050 visningar
    19 svar
    19
    7050

    Klär alla upp sina barn på julafton?

    Mina vill ha pepparkaks kläder på sig och då får de ha det. Hade ju varit kul om de ville ha finkläder, men inte värt att tjafsa om det.

  • Svar på tråden Klär alla upp sina barn på julafton?
  • Äldre 24 Dec 10:24
    #1

    Jag tycker att pepparkakskläder räknas som att klä upp barnen också.. de är ju julklädda! Förra året hade sonen söta tomtekläder men i år så har vi köpt kavaj o fluga, men såklart hade han fått vara en söt pepparkaksgubbe om han hellre velat det :)

  • Caramb­olan
    Äldre 24 Dec 10:24
    #2

    Min yngsta vill också ha pepparkakskläder. Vi är inne på tredje storleken av samma dräkt... Han har dem som pyjamas och älskar lucia, jul och halloween när han får ha dem ute hela dagen :) De två äldre är klädda ungefär som om vi skulle gå på kalas eller middag. Inte direkt uppklädda men finare än de brukar ha en vardag i skolan.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 24 Dec 10:35
    #3

    Eftersom mina barn inte protesterar så klär jag upp dem, men det är ingenting jag skulle orka tjafsa om. Så länge kläderna är hela och rena så är jag nöjd.

  • Äldre 24 Dec 10:36
    #4

    Tomtedräkt eller pepparkakskläder är helt ok på jul tycker jag!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 24 Dec 11:11
    #5

    Nej. De får ha vad de vill. Stora barnet har tomte kläder, mellan barnet just nu en Elsa klänning( men hon hinner nog byta ett par gånger under dagen) och bebisen är fortfarande i pyjamas. Däremot om vi skulle åka iväg och fira eller när vi firar med stora tjocka släkten i USA, då skulle jag försöka få på något finare. O

  • Äldre 24 Dec 19:46
    #6

    Min son har haft alltifrån tomtedräkt till fin skjorta till mjukisbyxor. Beror på vad han själv känner för.

  • Äldre 24 Dec 20:25
    #7

    Mina barn brukar få finkläder i present några dagar innan julafton och eftersom jag brukar ha koll på vad de gillar så vill de oftast använda det. Skulle de inte vilja det skulle jag inte tycka det var en stor grej, skulle absolut inte tjafsa om det. Förmodligen skulle jag tycka att det var lite trist om de ville ha urtvättade mjukisbyxor, men mina barn gillar inte sådana kläder så vi brukar inte hamna i den situationen.

  • Äldre 24 Dec 20:27
    #8

    Mina barn har i år haft : en med finklänning, en med mjukisbyxor och tröja, en med ullunderställ och en med sommarklänning.

    De får bestämma själva och när de var mindre var de ofta tomtar/pepparkakor

  • Äldre 24 Dec 23:41
    #9

    Min hade rutig (röd och svart) skjorta med fluga och chinos. Tycker också tomtekläder eller dylikt är "uppklätt" på julen. Hade han velat ha nåt annat skulle han såklart ha fått det..

  • Äldre 25 Dec 00:06
    #10

    Myskläder hade jag inte tyckt var så trevligt, olika julutstyrslar däremot är supersött!

  • Äldre 25 Dec 22:30
    #11

    Mina började ha "julkläder" vid lucia, då främst pepparkaksklänningen gick hem i år igen. Den har åkt på ett antal gånger till skolan. På julafton hade de var sin röd klänning (olika) och strumpbyxor. Idag hade den ena röd julklänning och den andra en grå klänning med fjärilar när pepparkaksklänningen åkte av. Imorgon kör vi födelsedagskalas och julkalas med släkten. Födelsedagsbarnet ville ha en vinröd velourklänning och den andra får vi se imorgon.

    Lillkillen får gilla läget, igår svarta byxor och skjorta, idag svarta byxor och jultröja med tomte och snögubbe. Imorgon får vi se vad det blir, beror på barnets temp bland annat.

    Jag tycker det är kul med en finare julklänning och barnen uppskattar det oftast också.

  • Äldre 25 Dec 23:33
    #12

    Än är min under året så hon bryr sig inte. När hon blir större får hon bestämma själv. Jag kommer dock lära henne att man klär sig så fint man kan när man firar något eller är bortbjuden. Sen får vi se vad det är som hon tycker är fint såklart.


    Korrekturläser som en kratta
  • Delila­h2001
    Äldre 25 Dec 23:50
    #13

    Mina barn har haft tomtekläder när de varit riktigt små, sen har de varit uppklädda med skjorta och slips. De har aldrig klagat på det, men det har hänt ibland att de hellre velat ha tomtekläder /pepparkakskläder, och då har de såklart

  • Delila­h2001
    Äldre 25 Dec 23:51
    #14
    Delilah2001 skrev 2016-12-25 23:50:51 följande:

    Mina barn har haft tomtekläder när de varit riktigt små, sen har de varit uppklädda med skjorta och slips. De har aldrig klagat på det, men det har hänt ibland att de hellre velat ha tomtekläder /pepparkakskläder, och då har de såklart


    Så klart fått ha det, skulle det stå!
  • modsey
    Äldre 26 Dec 08:15
    #15

    När de nu stora barnen var små så var det finklänning och snyggbyxor ofta med en snygg skjorta eller tröja. De ville ha de. I synnerhet dottern ville ha klänning och fick ofta en ny julklänning i paket på morgonen,
    Mina nu små ( 8 år) killar skulle helst gå i jeans o tröja med fotbollslaget de dyrkar och tja ...jag skulle inte ta en strid om det. Men de brukar nöja sig med att ha en skön tröja lite mer neutral ( typ randig eller enfärgad) och ett par snyggare byxor. Alltså inget fansy pancy utan mer skönt men inte direkt vad de vill kanske...
    Sen fick de paket med fotbollströjor i på kvällen och då böt de om direkt! Glad

  • Äldre 29 Dec 13:45
    #16

    Min son är gluten så han fick inte vara pepparkaksgubbe i år heller, men det får man väl inte säga i det här jävla landet! ????

  • Äldre 3 Jan 06:00
    #17

    Jag gör det, hade nog försökt lirka lite för att få på någon form av finkläder om det hade protesterats. Är en jultradition från min barndom jag vill föra vidare. Men som tur är så ÄLSKAR dottern finkläder. Har dom gärna morgon, middag, kväll och allra helst även nattetid om hon får. :P

  • Äldre 3 Jan 15:38
    #18

    Klär upp så fort tillfälle ges


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 3 Jan 15:42
    #19

    Man får göra precis som man vill i det här landet.

Svar på tråden Klär alla upp sina barn på julafton?