• Jahappvaddetsmart

Den patriakaliska julen

Jag tycker det inte är oki. Jultiden ska vara som en enda lång mansdyrkan. Det ska vara sånger till Jesus, det ska vara jultomte, alla djurkaraktärer på muses jul är såklart hanar, cark bertills julafton är inte ett undantag. Män ska representera som hjältar och utgöra stora uppoffringar som inte stämmer med verkligheten, nä det är inte något nytt under solen, jag vet!!

Men ändå är det så viktigt för alla mina feministiska systrar att fira den här "familjära" högtiden. Som de heeelt plötsligt tycker är jättefin med deras "jämställda" pojkväner.

Det skulle vara som att jag föreläste emot sexism och sen på kvällen ha sex med min man så är det oki att han inte blundar och objektifiera mig.

Jag uppfattar det som dubbelmoral, vars är julmor i bilden? Att inte tänka på konsikvensen genom att upprätthålla en patriakal högtid . för "en måste ju få ha lite myssigt nu, det är ju ändå Jull". Nä fy fan!!!

Jag undrar hur resonerar ni angående detta?

Är det så att era rika medelålderskillar köper er med diamanter inlindat i dyrt silverpapper från NK. Därigenom blir ni inlindat i en ekonomisk fälla? Jag försöker förstå, vad har ni för ursäkter?!!

• Svar på tråden Den patriakaliska julen
  • Anonym (Ursäkt)

Jag behöver ingen ursäkt för att fira jul.

• Anonym (kristendom)

För att kristendomen hyllar Gud, då det är en man då Adam är en avbild av Gud. Jul, högtiden som firar att Jesus föds, Gud son. Alltså inte Yule som är den verkliga hedniska högtiden den 21-22 dec för ljuset vänder. Jag själv hatar julen pga vi ska fira Jesus, i min värld firar jag Yule. Hatar krystade julklappar och sätta upp ett fejkat leende till släktingar man egentligen hatar.

Pga av judendom, kristendom och islam har män med värde och kvinnan är bara en synd varelse som manen ska styra. Vikingarna och dom gamla hedniska religionerna i ex Europa så var kvinnan lika mycket värd. Det fanns gudinnor som var lika mäktiga inte mäktigare än vissa gudar. Det va naturligt är kvinna också är stark. Kolla gamla Egypten, Grekland och många andra länder innan judar, kristna och islamer förstörde dom.

• Anonym (Hemmafru)

Det som är värst är att kvinnorna sliter i köket för julen och under julen för att serva männen med mat alla juldagar. Själva sitter de och fiser och rapar i soffan och glor passivt på tv. Om de inte är stupfulla och börjat använda livremmen på kvinnorn medan de skrämda barnen trycker sig längst väggarna.

• KaIIIIIIIe

Hahaa jag bor hos min mamma och det är precis som ovan.

Jag gör ingenting. Tittar bara på TV och äter mat medan mamman lagar mat, diskar, städar och allt! 

Helt sjukt egentligen när man tänker på det. Men kvinnor gör verkligen allt för män som de älskar. 

• cosinus
    Anonym (Hemmafru) skrev 2016-12-24 23:29:04 följande:

Det som är värst är att kvinnorna sliter i köket för julen och under julen för att serva männen med mat alla juldagar. Själva sitter de och fiser och rapar i soffan och glor passivt på tv. Om de inte är stupfulla och börjat använda livremmen på kvinnorn medan de skrämda barnen trycker sig längst väggarna.

Jag har löst det jätteenkelt.

Svärmor frågade för några år sen om jag skulle göra skinka och gravad lax till julen.

Svarade att nej det tänkte jag inte tillaga då jag inte äter något av det men att ville min man ha det på bordet så skulle han säkert se till att det fixades.

Sen dess så kommer alltid svärmor med julmaten eftersom hennes son minsann inte ska behöva stå i köket, extremt smidigt :)

(Min man har inga problem med att laga mat men om nu svärmor ändå tänker göra det åt honom så tackar han inte nej, finns alltid annat att lägga tiden på inför julen)
  • Jahappvaddetsmart
    Anonym (Ursäkt) skrev 2016-12-24 23:02:28 följande:

Jag behöver ingen ursäkt för att fira jul.

Möjligtvis för du är en priviligerad, vit medelåldersman som alltid fått juletiden serverat på ett silverfat av din mor och alla andra kvinnor du förtrycker?
  • Anonym (Hihi)

Hahaha roligt faktiskt :)

• KaIIIIIIIe
    Jahappvaddetsmart skrev 2016-12-24 23:39:31 följande:
    Möjligtvis för du är en priviligerad, vit medelåldersman som alltid fått juletiden serverat på ett silverfat av din mor och alla andra kvinnor du förtrycker?
    Som om vita män skulle vara särskilt förtryckande. Vi är de minst förtryckande.
Svar på tråden Den patriakaliska julen