Den patriakaliska julen
Jag tycker det inte är oki. Jultiden ska vara som en enda lång mansdyrkan. Det ska vara sånger till Jesus, det ska vara jultomte, alla djurkaraktärer på muses jul är såklart hanar, cark bertills julafton är inte ett undantag. Män ska representera som hjältar och utgöra stora uppoffringar som inte stämmer med verkligheten, nä det är inte något nytt under solen, jag vet!!
Men ändå är det så viktigt för alla mina feministiska systrar att fira den här "familjära" högtiden. Som de heeelt plötsligt tycker är jättefin med deras "jämställda" pojkväner.
Det skulle vara som att jag föreläste emot sexism och sen på kvällen ha sex med min man så är det oki att han inte blundar och objektifiera mig.
Jag uppfattar det som dubbelmoral, vars är julmor i bilden? Att inte tänka på konsikvensen genom att upprätthålla en patriakal högtid . för "en måste ju få ha lite myssigt nu, det är ju ändå Jull". Nä fy fan!!!
Jag undrar hur resonerar ni angående detta?
Är det så att era rika medelålderskillar köper er med diamanter inlindat i dyrt silverpapper från NK. Därigenom blir ni inlindat i en ekonomisk fälla? Jag försöker förstå, vad har ni för ursäkter?!!
Juletiden? På julen firar jag min mormor genom att äta på hennes tomte service jag försöker laga respektfull mat som hedrar hennes minne, alla de åren hon stod i köket o knåpsde o fick ihop ett aldeles underbart julbord som ingen annan ens hade kunnat komma i närheten av ???????????????????????? försöker umgås med familj och vänner och vara närvarande med mina barn! Jag fullkomligt skiter i om jesus och tomten har snopp! Det jag däremot stör mig på är diktraden att " endast tomten är vaken" för det stämmer inte. Det finns ingen jävla tomte som är vaken för den som steg upp först var jag och jag är kvinna o lagar maten och får de mesta att gå runt på julbordet så den raden kan de byta ut mot endast mor är vaken när alla andra ligger o latar sig!