• Anonym (Växerintemer?)

PANIK!!! Dottern 12 år, 148 cm har fått mens

Min dotter på nyss fyllda 12 år har fått sin första mens (några dagar sedan) redan och hon är bara 148 cm lång! Hon har alltid varit normallång även om det har lutat åt det kortare hållet men nu lär det alltså inte bli mycket mer, eller? Jag som mamma är 164 och fick mensen som 14-åring och pappan är 177 cm lång så vi hade hoppats att hon skulle bli minst 160 cm! Vad ska vi göra? Hur mycket mer växer hon?

• Svar på tråden PANIK!!! Dottern 12 år, 148 cm har fått mens
  • Cupcake81

Man slutar inte växa bara för att man fått mens. Var har du hört det?
    Man växer fram till 20 års ålder ungefär.

• cosinus

Det vanligaste verkar vara 6-8 cm om man googlar men ser står också att de som får mens tidigt oftast växer mer än det medan andra kan få mens så sent att de redan vuxit klart framförallt om de är väldigt smala eller hårt tränandes.

Min 12-åring är drygt 150 cm (152-153 typ) hon fyller 13 om några månader och har inte fått mens än trots att kroppen börjar se rätt välutvecklad ut. Men jag tänker att det kanske beror på att hon är rätt lätt (35 kg) och då det är rejält korta gener i släkten så tror jag hon kan få problem att ta 160 ändå. Men kanske :) vi får se.

• glutten

Oroa dig inte. Jag fick mens som 13-åring och växte ända tills jag var typ 23 (visserligen bara ett par cm efter 18 års ålder, men ändå). Är 163 idag. Var kanske 150 när jag fick mens? Minns inte.

• Anonym (H)

Jag fick mens som 11-åring.
    Var redan då 174 cm och har inte växt en mm sedan dess.

Det går inte att generalisera.

• LillaJag06

Fick mens dom 12-åring. Vet inte exakt hur lång jag var men tyvärr blev jag inte så mycket längre. Är 160 idag.
    Har en nära vän som fick mens ganska tät inpå och hon stannade också.
    Resten fick mens sent. 15 och någon 16 och de är allt från 167 till 175.

Det gör inget om man är lite kort :)
    Tror man växer 2 år efter mensen startat.

• Anonym (.)

Jag läste nån gång att man växer ungefär en decimeter efter sin första mens. Det är klart att det är individuellt huruvida det stämmer eller inte, det måste ju vara avhängigt när man får sin mens och hur nära man är sitt genetiska växtmål oxå?

Jag var 11 och 158. Ett år senare var jag 168 och runt 25 år senare 172 knappt.

• Anonym (J)

Jag fick mens som 12 åring och var då 164cm. Idag är jag 172.

• Anonym (M)

En bekants dotter fick mens tidigt, när hon ännu var väldigt kort och fick då hormonsprutor hos läkare för att inte sluta växa. Ni kan ju prata med en läkare.

• Linnis92

Ar 148 cm som 10 åring. Fick mens som 11 åring och slutade växa när jag var 13, slutade på 164 cm

• Anonym (Adopterad/Indien)

Jag fick mens när jag var 9 år, var då 143cm och det är jag i dag också, tyvärr. (45 år).

Svar på tråden PANIK!!! Dottern 12 år, 148 cm har fått mens