• MarieMMorgan

Deltid på förskolan?

Jag och min man är villrådiga om hur vi ska göra med förskoletider. Vi jobbar båda som egna företagare: tillsammans och hemifrån, oregelbundet och fritt men med arbetstider normalt cirka 11?20.

Vår son är 1,5 år, och vi försöker saxa jobbande och att vara med honom båda två så gott det går (oftast får en jobba och den andra ansvarar för/leker med honom, men den andra föräldern finns ju nästan alltid i närheten).

Förskola vore nog bra för honom, för att han ska få träffa andra barn och ingå i ett sammanhang ? särskilt inför att han blir storebror som nästan-tvååring i vår. Så vi står i kö till lite olika förskolor.

Vi skulle till att börja med vilja ha vår son på förskolan på deltid, för att det inte ska bli för långa dagar för honom. Vi har då tänkt kanske fyra timmar om dagen, och det är främst på eftermiddagen vi behöver barnomsorg ? kanske 14 till 18 (det är t ex då vi ibland måste vara med på branschevenemang).

Men, efter att ha talat med vänner och bekanta med förskoleerfarenhet (som föräldrar) förstår vi att det är förmiddagar som gäller om barnet ska vara på deltid, t ex 9 till 13 eller 9.30?14, och att det blir sura miner om man vill komma senare än så. Fast det är ju inte främst då vi jobbar! Det passar inte alls vår dygnsrytm eller våra arbetstider att stressa iväg hemifrån tidigt på morgonen...

Stämmer det att ?alla? förskolor är uppbyggda så att det pedagogiska programmet förutsätter att alla barn är på plats på förmiddagarna? Är inte förskolorna skyldiga att erbjuda barnomsorg när föräldrarna arbetar (inom de så kallade ramtiderna, men det brukar ju vara t o m 18.30)? Om många barn går på halvtid på förmiddagarna borde det ju behövas lite påfyllnad av ungar på eftermiddagarna...

Vi surfar runt som galningar bland all information som finns på nätet för Stockholms stads cirka 1 050 förskolor, men just det här med vad som gäller för halvtidstider är det väldigt svårt att få reda på (med mindre än att man ringer runt till alla förskolechefer, antar jag...)! Vore glad över att få höra mer om era erfarenheter av ?udda? tider på förskolan.
  • Svar på tråden Deltid på förskolan?
  • katrinp

Arbetar ni så har ni rätt till förskola de tiderna som ni arbetar. Blir det däremot sena kvällar så kan ni behöva söka dygnet runt förskola. Här stänger den vanliga förskolan kl 18.

• elyse

Eftersom de flesta har behov av barnomsorg från 8-9 läggs också personalens schema så att flest är på plats ca 9-14. Sedan börjar personal gå hem, först de som öppnade förskolan. Deltid är inte ovanligt för personalen heller. Merparten av planerade aktiviteter sker därför på förmiddagen.

Om ni har behov 13-18 så ansök om det. Det blir inte hackigt med lunch och middagsvila? På min dotters förskola äter de lunch 11 och vilar ca 11:30. Sedan är det mellanmål 14. Efter 15 börjar barnen droppa av och vid 16 är bara en handfull kvar från hennes avdelning. När jag hämtat runt 16:50 (De stänger 17) har dottern varit sist eller med 1-3 andra barn. På morgonen är hon bland de första när jag lämnar vid 7:30. Många verkar saxa sina scheman så att barnen går ca 8-8:30-15/16.

• Dockan

Pedagogiska aktiviteter är i regel 9-11.30 på förskola - då flest barn är där då. 15 h barnen är alltid 9-14.

Vi har ibland lämnat udda tider, typ 14-17 vid behov, inga problem men då är det bara lite mellanmål ich utelek oftast.

Så är det att ni vill åt en pedagogisk verksamhet är det förmiddag. Eftermiddagarna är ju mest passning, fri lek - även om det såklart är nog så viktigt.

Det är dessutom i regel mindre personal och lite sammanslagna grupper efter 16.30. Här samarbetar två avd - de delar lekrum men har egna rum - så de känner ju redan barn ich personal från den avd de delar med, så tryggt och bra ändå. Varierar säkert.

• i-o

Annars kan man ha barnvakt och låta denne drilla barnet till ett underbarn istället för att sätta in barnet i samhällets fack.

• mammalovis

Är det branschen som styr så sena arbetstider eller är det er morgontrötthet?

För sonens del vore det nog bättre att få gå 9-14 mer regelbundet för att få en chans att komma in i gruppen och de dagar ni behöver vara med på event gå de senare tiderna. Det behöver ju inte bli en heldag utan bara att ni skjuter tiden till eftermiddagen.Det långa lekpasset är ju mellan frukost och lunch.

Programmet förutsätter inte att alla barn är med på aktiviteterna, men det är på förmiddagen som de flesta aktiviteter sker. Börjar man senare skulle ett flertal barn lämnas sovande, då de inte hunnit sova färdigt.

Ett normalt program på förskola är frukost vid 8, samling vid 9, därefter utgång lite olika tider beroende av väder och årstid, ca 11 lunch, vila vid 12 på småbarnsavdelning för de flesta barnen, mellanmål vid ca 14 och ev sammanslagning framåt 16.30. Många barn sover 30 minuter till 2 timmar, så fram till 14 är det få barn vakna om man inte har många 3-åringar som slutat sova middag. 

• Fru Ve

Alltså ni har ju självklart rätt till fsk de tider ni jobbar. Så kl 14-18 ska ju inte vara ett problem ur den aspekten. Hade inte varit det här där vi bor i alla fall. Problemet kan ju bli lite för barnets skull, att när han kommer kl 14 så ser han barnen gå hem en efter en och blir troligt sist kvar när ni hämtar kl 18. Kan ju bli svårare att komma in i gruppen också och han har inte lika många att leka med, samt sämre kontinuitet på personal då han blir kvar sist med lite olika personal dag för dag. Så kan ni ändra och arbeta lite tidigare på dagarna så tycker jag ni ska göra det. På de flesta förskolor sker ju alla pedagogiska aktiviteter också förmiddagar. Så skulle mina barn ha gått bara 14-18 skulle de ha missat samlingen, skogsutflykter, gymnastik, mulleverksamhet, teater etc. som de går på. Det är ju mest mellis och fri lek under eftermiddagen.

• MarieMMorgan

Tack för alla er som tagit sig tid att svara! Era erfarenheter stämmer med våra bekantas.
    Jag förstår att de flesta behöver barnomsorg från 9-tiden och framåt, för att de flesta tjänstemän har ?normala? arbetstider, och att alla aktiviteter (samt barnens dygnsrytm) i sin tur anpassat sig till förskolornas tider.
    Det som förvånar mig är att det inte, åtminstone i Stockholm där det finns så många förskolor och så många föräldrakooperativ/privata företag/personalkooperativ m m, vuxit fram alternativ för oss familjer som har något annorlunda arbetstider än ?niotillfem?. Det borde inte gälla endast oss, utan t ex frilansar i diverse kreativa branscher, butiksanställda, forskare m fl m fl m fl. Det kanske existerar sådana förskolor någonstans i Stockholm, men vi har inte lyckats hitta någon sådan (och det är klart att vi inte har möjlighet att åka till andra änden av kommunen för den sakens skull).
    Det förvånar mig också att vi inte, vare sig när vi fick ansöka om barnomsorg på kommunens hemsida eller när vi bekräftade den plats vi blivit erbjudna (dock inte på en förskola vi köat till och därmed inte kunnat kolla upp än), på minsta vis fått ange om det är heltid eller deltid vi har behov av! Det står heller inget om tider, annat än ramtiderna, på de olika förskolornas hemsidor.

• MarieMMorgan
    mammalovis skrev 2016-12-28 09:33:16 följande:

Är det branschen som styr så sena arbetstider eller är det er morgontrötthet?

Både och... Vi har såklart anpassat vår dygnsrytm till branschens och framför allt arbetsuppgifternas arbetstider ? och vice versa! Min man håller  land föredrag på kvällstid, och då kan han komma hem vid midnatt. Men det kan också hända att han är med i en TV-sändning på morgonen, och då måste han åka hemifrån vid 6-tiden. Så det är ganska oregelbundet, men när vi bara jobbar hemma vid datorerna är det ungefär 11?20 vi jobbar. Eller 12?19 eller så. När de flesta förskolor har morgonsamling äter vi frukost.
    Det är klart att vi skulle kunna ändra vår livsstil (vår dygnsrytm, våra vanor etc) i grunden, och släpa oss upp tidigare för att anpassa oss till förskolornas scheman. Men då kommer vi att få extreeeeeemt korta arbetsdagar och svårt att få företaget att klara sig. (Vi går ju ändå ner i arbetstid en hel del genom att a) ha barn ö h t och b) välja deltid istället för heltid på förskolan.)
  • elyse

Jag antar att ni har tänkt på att det är tidiga morgnar som gäller när barnet börjar förskoleklass? Att det bara är nu och några år framåt nu kan ha de här tiderna.

• Annelie 76
    elyse skrev 2016-12-28 12:52:47 följande:

Jag antar att ni har tänkt på att det är tidiga morgnar som gäller när barnet börjar förskoleklass? Att det bara är nu och några år framåt nu kan ha de här tiderna.

För att inte tala om skolan. Från 6-års ålder fram till hen slutar skolan efter gymnasiet kommer det vara från 8 på morgonen så det kanske skulle vara bra att börja anpassa sig redan nu. Är det en sån extrem uppoffring att lämna till kl.9?
    Att ni inte fått frågan om heltid eller deltid är väl för att alla förutsätter heltid och i Stockholm har ju alla barn rätt till heltid, alltid...
Svar på tråden Deltid på förskolan?