• Anonym (?)

Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?

Har tinnitus på ena örat sen 9 veckor tillbaka. Läkaren snackade om ett eventuellt "ledningshinder i örat". Vet inte vad som är orsaken till oljudet och än mindre om det kommer försvinna. Väntar på att få komma till öron-näsa-hals och är jävligt rädd och orolig.

Någon mer där ute som fått tinnitus av andra orsaker än buller? Hur gick det sen? Försvann det? Lärde ni er leva med det?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?
  • Anonym (qw)

Varför är du rädd och orolig?
    Det är ju liksom bara tinnitus. Det är inget man dör av.

Hur menar du med buller? Högt ljud allmänt eller?

Jag har själv haft tinnitus i över 15 år. Man lär sig leva med det och det blir bara jobbigt om man är stupfull och varit ute och dansat till hög musik. Då tinger det som faaan i öronen.

• Anonym (?)
    Anonym (qw) skrev 2016-12-28 15:08:00 följande:

Jag har själv haft tinnitus i över 15 år. Man lär sig leva med det och det blir bara jobbigt om man är stupfull och varit ute och dansat till hög musik. Då tinger det som faaan i öronen.

Med buller menar jag den antagligen vanligaste anledningen till tinnitus. Kväll på krogen med ashög musik. Smällare i örat. Någon som skrek i örat osv.

Lätt för dig att ifrågasätta min rädsla och oro. Du som har haft det så länge. För mig däremot är det inte "bara tinnitus". Var lite ödmjuk inför att alla upplever saker olika.
  • Anonym (..)
    Anonym (?) skrev 2016-12-28 15:00:58 följande:

Har tinnitus på ena örat sen 9 veckor tillbaka. Läkaren snackade om ett eventuellt "ledningshinder i örat". Vet inte vad som är orsaken till oljudet och än mindre om det kommer försvinna. Väntar på att få komma till öron-näsa-hals och är jävligt rädd och orolig.

Någon mer där ute som fått tinnitus av andra orsaker än buller? Hur gick det sen? Försvann det? Lärde ni er leva med det?

Tacksam för alla svar!

Jag fick tinnitus för över 17 år sedan. Det kom plötsligt en onsdagkväll och försvann inte efter det.

Man överlever och vänjer sig! Det är jobbigt de första veckorna/månaderna men sedan är man rätt van.

Jag fick en ljudöverkänslighet i samband med att tinnitusen kom som gjorde att jag reagerade på minsta lilla ljud.. det lugnade ner sig efter ett par år så nu är det bara väldigt skarpa ljud som gör ont.
  • Deceree1

Jag har spelat piano i hela mitt liv. Mina föräldrar påstod att det är därför jag har tinnitus. Iof var jag på många konserter under -80 och -90 talet. Tror nog mer att det kan vara det som är orsaken. Eller både och.

• Anonym (sus o dus)

Jag håller på att utreda mitt sus/oljud i örat. Har varit på öron/näsa/hals och gjort röntgen, kamera i bihålorna och hörseltest. Allt är helt normal. Det blir extra mycket när jag är förkyld. Den nuvarande gissningen är något typ av fel på gången mellan örat och bihålorna som ger problem. Inte klassat som Tinnitus än men det funkar på samma sätt. Kör hårt med Rinexin, Kortisonnässprej och sömntabletter.

Så det verkar som man kan få det på massa olika sätt. Jag lever med det men måste ta sömntabletter annars vaknar jag halva natten. Har egentligen bara problem när jag dyker och får vatten i örat då sitter det i i flera dagar, grymt irriterande.....

• Anonym (qw)
    Anonym (?) skrev 2016-12-28 15:17:39 följande:
    Med buller menar jag den antagligen vanligaste anledningen till tinnitus. Kväll på krogen med ashög musik. Smällare i örat. Någon som skrek i örat osv.

Lätt för dig att ifrågasätta min rädsla och oro. Du som har haft det så länge. För mig däremot är det inte "bara tinnitus". Var lite ödmjuk inför att alla upplever saker olika.
    Med buller menar du alltså plötsliga höga ljud?
    Det är inte jag. Men det är ju inte helt ovanligt att man får tinnitus efter hjärnskakning, mediciner, när man biter ihop käkarna hårt osv.

Jo, det är "bara" tinnitus. Du kommer inte dö, du kommer inte ta skada på något sätt. Världen går inte under av det.
  • Anonym (Sebbe)

Hur skulle du beskriva ljudet du hör? Hör du det hela tiden eller bara om det är tyst omkring dig? Förbered dig på att det kanske aldrig kommer försvinna helt och hållet men jag kan nog lova dig att det kommer bli förhoppningsvis mycket bättre och kanske lite bättre.

Anonym (qw) skrev 2016-12-28 15:08:00 följande:

Men du. Allas tinnitus är unik. Jag är tacksam att min tinnitus är "mild". Riktigt svår tinnitus kan förstöra ens liv. När jag fick min tinnitus och hyperakusi som 19-åring hade det en mycket stor inverkan på mitt psyke och det tog många månader för mig att anpassa mig. Att du ens vågar gå ut och dansa till hög musik? Eller använder du öronproppar då?
  • Anonym (q)

Har också tinnitus, sen ca 6 år tillbaka. Det blir värre när jag sovit dåligt och är stressad och så minskar det när jag har semester. 
    Vet inte exakt vad som utlöste den, mer än att det troligen var en långsam process där jag även hade andra stressymtom och till slut blev jag sjukskriven. Då hade jag tinnitus och yrsel som bara den. Det ökade liksom samtidigt så jag tror jag var så ur balans i hela kroppen (hade andra krämpor också)
    Idag är jag inte sjukskriven men tinnitusen hänger kvar. 
    Märker att jag får mer tinnitus om jag äter mkt värktabletter och det har jag även läst nånstans, så det kan man ju försöka  undvika 

• Deceree1

Mitt ljud går inte ens att beskriva. Som ett liksom elektriskt ljud.. inte nån ton utan ett ljud. Alltså det går inte förklara. Det låter elektrisk bara....

• Anonym (Sebbe)
    Deceree1 skrev 2016-12-28 16:12:01 följande:

Mitt ljud går inte ens att beskriva. Som ett liksom elektriskt ljud.. inte nån ton utan ett ljud. Alltså det går inte förklara. Det låter elektrisk bara....

Det kanske är ett liknande som mitt? Inget pip eller ton utan mer som ljudet av en gammal tjock-TV eller ljudet från lysrör. Elektroniskt surr. :)
Svar på tråden Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?