• Anonym (?)

Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?

Har tinnitus på ena örat sen 9 veckor tillbaka. Läkaren snackade om ett eventuellt "ledningshinder i örat". Vet inte vad som är orsaken till oljudet och än mindre om det kommer försvinna. Väntar på att få komma till öron-näsa-hals och är jävligt rädd och orolig.

Någon mer där ute som fått tinnitus av andra orsaker än buller? Hur gick det sen? Försvann det? Lärde ni er leva med det?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?
  • Spaceman

Fick tinnitus Igår var riktigt obehagligt. Har fått kortare anfall innan men detta håll i flera timmar men har gått över nu. 1177 sa att det kan bero på att jag har varit förkyld. Jag lyssnar sällan på hög musik eller liknande. Dock så pillar jag öronhålan med topz som ju vi vet är aja baja. 1177 tipsade nässpray eller revaxör.

• Recept

Hej!

Jag kanske har tinnitus, vet inte vilka kriterier man ska ha för att det ska räknas.

Vet inte heller vart jag ska höra av mig för att få reda på vad det är som har hänt.

Nu har det tjutit konstant i båda öronen(upplever det som lite starkare i vänster öra) i 3 veckor. Jag har tidigare haft detta tjut i öronen efter en kväll på krogen med hög musik.

I början av hösten så körde jag en "padda"(en maskin för att platta ner typ sand) utan hörselkåpor. Det var otroligt korkat och det tjöt i öronen i ca 2 veckor, sen försvann det och allt var bra. Tills för 3 veckor sedan då det plötsligt började tjuta igen, jag gjorde inget speciellt alls, va bara hemma den dagen.

Tjutet låter som man tänker en gammal tjock-tv kunde göra, ett högt vasst och gällt ljud som är konstant. Ingen brus eller sus bara en ton ljust och vasst.

Just nu känns det förjävligt, jag är rädd för att det inte försvinner och att jag ska höra detta ljud resten av livet.

Jag upplever även att tjutet överröstar andra ljud, så att jag hör lite sämre.

Vart vänder jag mig någonstans? Ska man gå till sin vanliga vårdcentral först eller är det någon annanstans man ska ringa?

Vart ha ni vänt er och vad har ni fått för bemötande?

• Recept

Med tanke på klockslaget kan ni även se att jag har uppenbara sömnproblem. Har fruktansvärt svårt att somna nu när det blivit så här för det tjuter som fan i öronen och det blir ju aldrig tyst och lugnt. Somnar oftast på utmattning nu.

• Anonym (Linda)
    Anonym (?) skrev 2016-12-29 23:18:23 följande:
    Hur djupt dykte du? Var det fridyk eller med utrustning?

Jobbigt men bra att du ändå börjat vänja dig. Dyker du fortfarande?
    Anonym (Hörselskadad) skrev 2016-12-28 21:08:47 följande:

Jag fick tinnitus i samband med att jag plötsligt, och oförklarligt, tappade hörseln på ena örat, bokstavligen över en natt. Läkarna vet inte varför. Det enda de har lyckats komma fram till är att min tinnitus är av den kraftigare slaget och att skadan sitter på hörselnerven. Har haft det nu i 16 år.

Är det det som kallas sudden deafness? HurFörsvann det även när hon inte använde sin hörapparat? Eller har hon den i hela tiden?
    Anonym (..) skrev 2016-12-28 21:52:05 följande:Jag var bara 10 när jag fick det så jag minns inte så mycket av alla utredningar..

Jag har det i båda öronen. Ett väldigt ljust, men högljutt, sus. Enda gångerna jag märker av det är när jag är trött eller förkyld.. och givetvis om jag tänker på det och börjar lyssna.

I dagsläget ställer det egentligen inte till med så mycket problem. Lite ljudkänslighet har jag som sagt fortfarande och sen har jag problemet att suset stör så jag har svårt att höra tex tal om andra ljud är i bakgrunden. Rätt lustigt egentligen att vara ljudkänslig och ha en hörselnedsättning samtidigt;)
    Ja det är ju faktiskt lite ironiskt.

Är jättenervös inför besöket. Rädd för att dom inte ska hitta nåt fel alls och samtidigt rädd för vad dom kanske kommer att hitta.

Vätska bakom trumhinnan vad nåt som läkaren nämnde. Gör man nåt åt det?
    lövet2 skrev 2016-12-28 22:04:56 följande:Ja, och jag har testat i genom ganska mycket. Vanligt nässpray, Rhinocort, Rinexin mm. Inget fungerar i längden, tyvärr. Trumhinnorna har en massa vätska bakom sig, och så är det stopp i ena bihålan. De har talat om operation, men läkarna tror inte så mycket på den idén heller.

Så det finns inget att göra? Låter ju jättejobbigt att ha så mycket besvär.Vad bra att det blev bättre.

Hoppas att läkaren jag får träffa är kunnig.
    EnAnonumius skrev 2016-12-29 10:45:38 följande:

Jag har fått tinnitus i ena örat om jag blir för spänd i musklerna i axel, nacke upp mot örat.

Försvinner det när spänningarna släpper?Finns det inget att göra? Bettskena eller sjukgymnastik?
    Sosow skrev 2016-12-28 22:46:02 följande:

Js det visade efter ett tag att jag hade en tumör i hjärnan så om du även har huvudvärk åk in till akuten

Det låter allvarligt. Hur gick det med tumören? Och tinnitusen?

Hon måste ha hörapparaten hela tiden annars kommer det tillbaka
  • VickyHurtig

Jag provade bettskena men då började tänderna lossna o jag fick välja mellan pest o kolera. :(

• Anonym (susande öron)
    Anonym (?) skrev 2016-12-29 23:19:16 följande:

Känns tungt just nu. Har ställt in mig på att det inte kommer att bli bra. Livet är så orättvist.

Förstår att du är rädd men jag hoppas och tror det snart kommer kännas bättre.

Glömde skriva att sen jag började med bettskena och massage i nacke och axlarna har missljuden i öronen minskat. jag är inte heller lika ljudkänslig mer. Innan susade och ringde det mer ju mer yttre ljud fanns runt mig..
  • Palestrina
    Anonym (?) skrev 2016-12-28 15:00:58 följande:

Har tinnitus på ena örat sen 9 veckor tillbaka. Läkaren snackade om ett eventuellt "ledningshinder i örat". Vet inte vad som är orsaken till oljudet och än mindre om det kommer försvinna. Väntar på att få komma till öron-näsa-hals och är jävligt rädd och orolig.

Någon mer där ute som fått tinnitus av andra orsaker än buller? Hur gick det sen? Försvann det? Lärde ni er leva med det?

Tacksam för alla svar!

Jag hade stressrelaterad tinnitus för några år sedan under en period då jag höll på att jobba ihjäl mig. Den försvann när livet blev lättare men det höll väl på några månader. Tror att tinnitus kan orsakas av muskelspänningar också! Hur som helst, om du inte känner till att du har fått en hörselskada som kan ligga bakom din tinnitus, behöver du inte ta för givet att det kommer att fortsätta resten av livet, det kan gå över som det gjorde för mig. Håller tummarna för dig!
  • Beth355

Hej!

Jag fick tinnitus av en förkylning. Förkylningen gav mig hörselgångsinflammation dvs lockkänsla i öronen, jag provade revaxör (vilket man ALDRIG ska använda, tydligen) sedan dess... Suck.

• Tihi
    VickyHurtig skrev 2016-12-30 10:13:23 följande:
    Jag provade bettskena men då började tänderna lossna o jag fick välja mellan pest o kolera. :(
    WTF? Hur kan tänderna lossna av en bettskena?! Jag som använder det varje natt.
  • Anonym (?)
    Beth355 skrev 2016-12-30 16:17:02 följande:

Hej!

Jag fick tinnitus av en förkylning. Förkylningen gav mig hörselgångsinflammation dvs lockkänsla i öronen, jag provade revaxör (vilket man ALDRIG ska använda, tydligen) sedan dess... Suck.

Nu blev jag riktigt orolig. När jag precis hade fått tinnitusen ringde jag vc och dom kollade efter vaxpropp vilket jag hade. Så rekommenderade dom revaxör som jag använde några dagar. Efter det spolade dom rent. Usch nu blev jag ännu mer rädd.

Kom din tinnitus efter att du använt revaxör eller fanns den där innan? Varför ska man inte använda revaxör? Konstigt att dom rekommenderade det på vc :/ :(
    Palestrina skrev 2016-12-30 11:40:40 följande:

Jag hade stressrelaterad tinnitus för några år sedan under en period då jag höll på att jobba ihjäl mig. Den försvann när livet blev lättare men det höll väl på några månader. Tror att tinnitus kan orsakas av muskelspänningar också! Hur som helst, om du inte känner till att du har fått en hörselskada som kan ligga bakom din tinnitus, behöver du inte ta för givet att det kommer att fortsätta resten av livet, det kan gå över som det gjorde för mig. Håller tummarna för dig!
    Skönt att det försvann för dig!

Tack!
    Recept skrev 2016-12-30 02:22:04 följande:

Hej!

Jag kanske har tinnitus, vet inte vilka kriterier man ska ha för att det ska räknas.

Vet inte heller vart jag ska höra av mig för att få reda på vad det är som har hänt.

Nu har det tjutit konstant i båda öronen(upplever det som lite starkare i vänster öra) i 3 veckor. Jag har tidigare haft detta tjut i öronen efter en kväll på krogen med hög musik.

I början av hösten så körde jag en "padda"(en maskin för att platta ner typ sand) utan hörselkåpor. Det var otroligt korkat och det tjöt i öronen i ca 2 veckor, sen försvann det och allt var bra. Tills för 3 veckor sedan då det plötsligt började tjuta igen, jag gjorde inget speciellt alls, va bara hemma den dagen.

Tjutet låter som man tänker en gammal tjock-tv kunde göra, ett högt vasst och gällt ljud som är konstant. Ingen brus eller sus bara en ton ljust och vasst.

Just nu känns det förjävligt, jag är rädd för att det inte försvinner och att jag ska höra detta ljud resten av livet.

Jag upplever även att tjutet överröstar andra ljud, så att jag hör lite sämre.

Vart vänder jag mig någonstans? Ska man gå till sin vanliga vårdcentral först eller är det någon annanstans man ska ringa?

Vart ha ni vänt er och vad har ni fått för bemötande?

Stackars dig. Förstår att du är orolig.Ring din vc i första hand. Läkaren skickar remiss vidare. Hoppas det blir bättre snart.

Svar på tråden Någon som fått tinnitus av annan anledning än buller?