• Anonym (Lite förvånad...)

Inte medbjuden till sambos släktings begravning...

Jag undrar bara vad andra anser om detta, för mig är det helkonstigt. Väldigt sorgligt gick en släkting bort innan jul till min sambo som har haft stor påverkan på hela släkten. Jag har träffat hen ett par gånger.
    Jag och sambon bor tillsammans och har även barn ihop och för mig var det självklart att jag skulle följa med på begravningen som +1 till sambon men också för att det i min värld tillhör vett och etikett även om personen inte stod mig nära. Men när jag frågade sambon om hur allt var planerat så har han pratat med svärmor och andra i släkten och jag ingår inte. Vill såklart inte göra detta som ett problem till sambon när han sörjer, därför frågar jag er här vad ni tycker. Även om jag känner mig något utanför just nu så vill jag såklart inte framhäva det på något sätt och det är inte det som är viktigast, men jag trodde ändå att jag tillhörde "familjen".

• Svar på tråden Inte medbjuden till sambos släktings begravning...
  • Anonym (Anna)

Är du den enda "ingifta" som inte är bjuden. De kanske bara vill ha den allra närmaste släkten med.

• Anonym (Linda)

Är det i kyrkan är alla välkomna. Vill man ha det privat får man ha en sekulär förrättning. Självklart följer man med som respektive, låter som en väldigt konstig släkt om bara de med blodsband går. Då borde din man ta med sig barnet tex.

• Carambolan

Låter knasigt tycker jag. Alla begravningar jag varit på har varit öppna tillställningar där det visserligen mest varit nära släkt men också gamla vänner och kollegor, varav vissa helt obekanta för resten av släkten. Sen har det varit olika vad som hänt efter begravningen - ibland öppet hus-fika för alla på församlingshemmet och ibland har närmaste släkten dragit vidare hem till någon för enskild tillställning.

• nuharjagbytt

De vill nog att det inte ska bli så stort även om jag tycker att gränsdragningen är lite konstig. Det viktiga är respektera deras önskan. Begravningen blir väldigt konstig om man dyker upp när man inte är bjuden även om ingen kan hindras att komma till kyrkan.

Försök att inte tänka det som att du inte är "familj" utan att de gjort en begränsning på antalet och då hamnar du utanför. Men om sambon verkar vilja ha dig med som stöd så stöd honom i det.

• Almina

Låter lite märkligt. Är det mänga andra som ska komma (vänner och så...)?

Vad tycker sambon? Det känns som det viktigaste i det här läget.

• Anonym (Yes)

Det är ju inget att ens diskutera eftersom det inte är ditt val.

• Anonym (Anna2)

Vad står i dödsannonsen? Ofta bjuder man in där, och ibland står det att det bara är för den närmsta familjen (där du borde ingå som ingift).

• nuharjagbytt
    Carambolan skrev 2016-12-28 23:33:12 följande:

Låter knasigt tycker jag. Alla begravningar jag varit på har varit öppna tillställningar där det visserligen mest varit nära släkt men också gamla vänner och kollegor, varav vissa helt obekanta för resten av släkten. Sen har det varit olika vad som hänt efter begravningen - ibland öppet hus-fika för alla på församlingshemmet och ibland har närmaste släkten dragit vidare hem till någon för enskild tillställning.

Det är inte alls ovanligt att även begravningen bara är för de närmaste. Då brukar det stå i annonsen som dessutom ofta sätts in efter begravningen.
  • Anonym (Ärla)

Helt ärligt så hade jag varit glas över att slippa närvara!

• elin1989
    nuharjagbytt skrev 2016-12-28 23:56:36 följande:
    Det är inte alls ovanligt att även begravningen bara är för de närmaste. Då brukar det stå i annonsen som dessutom ofta sätts in efter begravningen.
    Men i "de narmaste" brukar ju respektive till narmaste familjen inga... Jag har verkligen aldrig varit med om nagot annat! Det hander sakert, men det ar verkligen ovanligt i sa fall.
Svar på tråden Inte medbjuden till sambos släktings begravning...