• Wikstromsandra79

    Värme och kyla för barnen

    Jag har börjat fundera på ifall barn verkligen känner skillnad på värme och kyla?

    Jag har en son på två år som jag igår glömde sätta på overall när vi skulle ut och leka. Han klagade inte en enda gång på att det var ute och var det ändå bara 4 plusgrader.

    Jag har även några gånger micrat vällingen så jag har tyckt den var alldeles för varm, men sonen har inte klagat, mer än möjligtvis en kortare reaktion, men sedan druckit den utan problem.

    Så min fråga är om någon annan känner igen sig i det här? Tror ni barn verkligen känner stor skillnad på värme och kyla eller är det bara påhitt för att företagen ska tjäna massa pengar på dyra varma kläder osv.?

  • Svar på tråden Värme och kyla för barnen
  • Sarita

    Barn är, liksom vuxna, väldigt olika på den punkten.
    Om din son verkligen inte känner av att vällingen är alldeles för varm så är det förstås konstigt. Man kan ha nedsatt känslighet för värme och kyla på ett sätt som är farligt och skadligt eftersom man kan få t ex brännskador. Men det är förstås ovanligt. Kan det vara du som är extra värmekänslig istället?

  • Annelie 76

    Även om de inte känner nånting så tar de skada av att bli kalla eller varma. Nedkylning eller förfrysning samt brännskador alt överhettning är livsfarligt och det man brukar försöka undvika genom att ha vettiga kläder och iaktta normal försiktighet.
    Men förmodligen känner de nåt, googla de barn som verkligen inte har nån känsel. Finns några som föds så och den jag sett hade petat sönder ögonen som bebis bl.a. Eftersom hon inte kände nåt...

  • Stårschan
    Wikstromsandra79 skrev 2016-12-29 09:48:18 följande:

     Tror ni barn verkligen känner stor skillnad på värme och kyla eller är det bara påhitt för att företagen ska tjäna massa pengar på dyra varma kläder osv.?


    Du tror väl inte på fullt allvar att det ligger någon form av sanning i det där?
  • Anonym (Eh)

    För några hundra år sen trodde dom inte barn hade känsel och opererade utan bedövning. Jag lever på 2000 talet och vi har kommit sånycket längre i tiden.

  • Wikstromsandra79

    Att barn har känsel förstår jag, min son känner ju saker han håller i och beröring, så det är ju inte frågan.

    Däremot reagerar han som sagt inte på just värme och kyla. Klart att barn kanske kan vara olika känsliga, men över lag tror jag inte dom påverkas som vi vuxna gör. Läste tex att barn inte kan reglera kroppstemperatur, vilket alltså borde styrka min teori!

    Det finns mycket som pågår som vi inte får veta om och barnindustrin är ju en miljardbusiness så varför skulle inte detta kunna vara ett fall av det och kunna tjäna massa extra pengar bara?

  • Anonym (Glömma?)

    Alltså, jag reagerar mer på ditt sk föräldraskap här.

    Hur kan man "glömma" att sätta på barnet ordentliga kläder när man går ut?

    Och varför ger man vällingen till barnet om man är medveten att den är för varm?

  • pigglet

    Jag är helt övertygad om att barn generellt kan känna värme/kyla. Jobbar på förskola, ser barn som gråter av kyla när vi är ute, vissa barn gissar jag i något skede i livet har förfrusit fingrar/tår eftersom de verkligen är iskalla redan efter en kort stund ute och då även klagar att de fryser.

    Så samma sätt har vi barn som klagar att de är för varma, oftast svettiga då. I samma barngrupp har vi alltså vissa barn som är frusna och andra som svettas - under samma utevistelse.

  • Alvina

    Jag håller med föregående talare. Har du själv inte på dig jacka när du går ut eller hur kan man annars glömma klä på barnet jacka/overall? Och självklart måste man ju känna på vällingen innan man ger barnet det, så att det inte är för varmt. Det låter jättemärkligt.

  • Wikstromsandra79

    Om jag nu tror på det här och mitt barn inte visar några tecken på missnöje så är det väl ändå upp till mig?

    Jag kan i min tur tycka att det låter som en märklig sk förskola som tvingat barnen att vara ute tills dom gråter!

    Och till @alvins så självklart för dig kanske som är lurad av barnklädsindustrin isåntfall ja. Om barn inte påverkas av det så varför jacka då? Tycker att du är jättemärklig lika bra.

  • Alvina
    Wikstromsandra79 skrev 2016-12-29 12:33:58 följande:

    Om jag nu tror på det här och mitt barn inte visar några tecken på missnöje så är det väl ändå upp till mig?

    Jag kan i min tur tycka att det låter som en märklig sk förskola som tvingat barnen att vara ute tills dom gråter!

    Och till @alvins så självklart för dig kanske som är lurad av barnklädsindustrin isåntfall ja. Om barn inte påverkas av det så varför jacka då? Tycker att du är jättemärklig lika bra.


    Lurad av barnklädsindustrin? Du kan inte vara seriös? Det är väl självklart man klär både sig själv och barnen efter väder. Det tror jag alla andra föräldrar håller med om. Men visst, tycker du lika gärna kan låta ditt barn gå helt naken, varför har kläder på sig liksom? Och vad gör det om han får lite brännskador i munnen? Det läker väl så småningom...
  • Anonym (Tant)

    Jag tycker du ska testa teorin lite längre - bada sonen i 45 graders vatten, låt honom gå barfota på snön, kanske "råka" spilla kaffe på honom - för troligtvis är det ju bara polarn och pyret som hittat på detta att barn behöver vinterkläder och att skyddas från solen på sommaren!

  • Elsis

    Att barn inte kan reglera sin kroppstemperatur stärker inte alls din teori, hur du nu kan tolka det så? Det innebär ju istället att det är extra viktigt att vi genom att ta av och på kläder hjälper dem att hålla lagom temperatur.

    Angående att tvinga barn att vara ute tills de gråter förstår jag inte heller hur du tänker, ingen vill väl medvetet tvinga barnen att frysa, men oftast börjar barnen inte klaga på att de fryser om tex händerna förrän det redan gått så långt att de strax är så kalla att barnet får ont och gråter. Min treåring är sådan, och det är ju inte alltid vi är precis utanför dörren då. Att han skulle vara okänslig för temperaturer tror jag dock inte det beror på, eftersom han kan klaga på att alldeles lagom varm mat/dryck är för varm, och att badvattnet är för varmt.

Svar på tråden Värme och kyla för barnen