Inlägg från: Anonym (Pricken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pricken)

    lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!

    Var hos STI-mottagningen idag för att kolla om jag har kondylom då jag sett vita fläckar i underlivet. Gynekologen bekräftade att det INTE var kondylom utan med största sannolikhet något som heter Lichen Sclerosus. Men hon ville utesluta svamp först innan jag får en remiss till hudkliniken.

    Hon förklarade det som att det inte var något speciellt med sjukdomen , den smittas inte eller så men när jag läser på nätet blir jag ju livrädd. Mycket stämmer ju in på mig , kliar ibland , blöder vid sex etc. Kan någon som har detta berätta mer för mig? Hur har det gått för er??

  • Svar på tråden lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!
  • Anonym (Pricken)

    Hej! Ja hon nämnde stark kortisonsalva efter undersökningen. Grejen är den att jag förstår att det kliar som fasiken? Jag vet att det har kliat i perioder ibland, och att jag känt att det varit irriterat efter sex, någon gång har jag fått mindre blödningar, men inte så mycket mer. Jag reagerade eftersom jag har små vita fläckar i underlivet som tydligen var förhårdnader pga hudsjukdomen. Läste att man ska vara extra noga med underlivshygienen? Men är det ens bra att tvätta ofta?

    Försvinner der någonsin?

  • Anonym (Pricken)

    Jag funderar väldigt mycket på detta...gynekologen sa det som det inte var värre än svamp typ trots att jag ställde tusen frågor. Och jag har ju förstått nu att det är kroniskt och att man kan få cancer? Det som stör mig enormt är väl utseendet på min slida, har en vit något tjockare märke precis vid klitoris och den syns ju liksom. Har ingen partner men det känns ju som det lyser upp och att alla skulle se det vid en eventuell ny sexpartner. Hur förklarar man det att det är en hudsjukdom ingen könssjukdom? Känner mig asäcklig...

    Sedan undrar jag om detta har något att göra med alla mina eksem jag haft sedan jag var liten att göra? Kliar vansinnigt i perioder på andra delar av kroppen men kan liksom inte se några vita fläckar.

  • Anonym (Pricken)

    Jag har i perioder iofs så länge jag kan minnas haft områden vid / i slidan det kliat enormt. Men bara fläckvis liksom. Och för ett tag sedan fick jag typ en blåsa där nere, den gjorde inte ont men kliade jättemycket och såg sårig ut. Tänkte att jag hade fått herpes men det kanske i själva verket var denna sjukdom?! Läste att det kan bli så!

  • Anonym (Pricken)

    Känns ändå skönt att höra att det kanske blir värre, lider ju som sagt inget vidare utav det. Men vill ju inte att det blir värre heller!  Är 26 år så därför kanske det blir aktuellt med blodprov för mig med? 
    Gynekologen ville helst slippa ta biopsi på mig då det sitter precis vid klitoris, men hon tog ett svampprov, och det var inte alls behagligt när hon tog topsen mot klitoris. Så slipper väl helst sådant men antar att när remissen till hudkliniken kommer att jag måste ta ett sådant. 

    Försvinner det vita när man behandlar med kortison? 

  • Anonym (Pricken)

    För övrigt, om man får börja gå på regelbundna kontroller? Är det typ det gynekologiska cellprovtagningen man gör var tredje år som blir tätare eller är det någon cancer som sätter sig utvändigt och inte i livmoderhalsen? 

  • Anonym (Pricken)
    Anonym (jagockså) skrev 2016-12-30 17:11:12 följande:
    Jag är 27 så det känns verkligen som att man fått detta tidigt :( Har du fått en remiss till en hudklinik alltså? Jag har bara varit hos gyn. Hon sa att hon kunde remittera mig vidare för en second opinion men det gjordes aldrig när jag var där nu senast utan vi bestämde att jag skulle höra av mig när jag ville ha en uppföljning. Jag blir så osäker för hon trodde verkligen att jag fått rätt diagnos, men det skulle nog kännas bättre om jag verkligen fick det säkerställt. Annars kommer jag nog alltid tvivla på om det är rätt diagnos. Känns inte bra att använda kortison om det skulle vara något annat. 

    Jag har inga vita områden utan det som fick henne att tro att det var lichen var mina problem när jag spricker upp vid sex, min känslighet vid blydläpparna och att hon tyckte att inre och yttre hade börjat växa ihop.
    Jag har inte fått den än eftersom jag var där i torsdags, men hon skulle remittera mig till hudkliniken på sjukhuset sa hon. Så jag antar att det blir så. Ska dock på cellprovtagning nu i januari och kommer då träffa min vanliga barnmorska så tänkte be henne kika också och se vad hon säger. 

    Jag läste att de inre blygdläpparna typ kan "försvinna" och jag har typ inga... de syns knappt...kanske jag letar symptom nu men kommer på mer och mer nu. 
    Det ska ju tydligen vara något man får man är "gammal".... känns som det är massa andra homonella fel på mig nu med bara för det. Usch vad nojig man blir. Går bara och funderar på det här hela tiden :( Jag önskar nästan nu att det hade varit kondylom istället... 
    Vad är det för kortisonsalva? Det känns ju verkligen sådär att ha kortisonsalva mellan benen... 
  • Anonym (Pricken)
    Anonym (PP) skrev 2016-12-30 17:13:12 följande:

    Jag har det, fast jag är man.j Men jag har fått det i munnen nu också!!
    Det är inte roligt det heller. Jag har bara hört att kvinnor fått lichen förut,
    Men även killar kan få det.


    Jo jag läste det. Usch... hur yttrar det sig i munnen? Kliar det? Stackars oss :(
  • Anonym (Pricken)
    Anonym (jagockså) skrev 2017-01-02 20:19:35 följande:

    Testade att ha sex igen nu efter 2-3 veckors paus. Sprack upp igen innanför slidmynningen :( Frågan är om jag vågar smörja med kortison på ett öppet sår? 


    Det hade inte jag vågat. Det måste ju svida som sjutton?! Jag sprack också vid sex häromdagen... kunde ju bara tänka på att det beror på sjukdomen...vilket det säkert gör. Gjorde dock inte ont alls... 
  • Anonym (Pricken)

    såg precis av en slump när jag var inne på landstingets min sidor att det låg ett recept på en salva som heter Cortimyk som jag skulle ha smörjt på sedan den 29/12...men detta sa hon ingenting om att hon skrivit ut ett recept på salva. Så får gå och hämta den imorgon men det känns ju seriöst och bra när hon inte talar om det?!

  • Anonym (Pricken)

    Jag vet faktiskt inte...men efter närmare googling så verkar det vara så. Men det står att jag ska testa detta i 4 veckor nu, när jag läser på mina sidor vid mitt landsting. Det står att det är typ "stor misstanke" vid lichen men att jag nu ska testa med Cortimyk. Hmm..  på fredag ska jag iväg och göra cellprov och tänke be om ett till utlåtande av den gynekologen jag ska träffa.

    Jag märkte att jag var väldigt röd under klitoris häromdagen med...men det kliar ingenting alls... 

  • Anonym (Pricken)
    Anonym (jagockså) skrev 2017-01-09 20:30:46 följande:

    Berätta gärna hur det gick! Det känns skönt att kunna följa andra i samma sits.

    Jag hörde igår när jag lyssnade på ett klipp om lichen att klåda är vanligast innan man fått mens eller när mensen slutat. Alltså innan puberteten eller i klimakteriet. Det hade något att göra med avsaknaden av östrogen.

    Jag har funderat mycket och jag kommer nog att kontakta min gynekolog och be om remiss för en second opinion. Jag vill verkligen veta om jag fått rätt diagnos.


    Det ska jag absolut göra. Jag känner också det. Jag har funderat lite på mina andra åkommor och jag har tidigare haft mycket eksem på andra ställen på kroppen och när jag tänker tillbaka så vet jag att jag hade problem med underlivet som yngre och att det har kliat förut. Men inget nu. Men tänker att det kanske har ett samband? Har du hört något om det kan hänga ihop med andra kroppsliga besvär man har?

    Nu har jag bara de här fläckarna, kommit blod vid samlag etc.  Ska bli skönt att få en second opinion. 
  • Anonym (Pricken)

    Var som sagt hos en annan gynekolog i fredags. Hon höll med om att det med största sannolikhet är lichen. Dock svårt för henne att veta om salvan har hjälpt något. Jag sa att jag inte tycker det har ändrats någonting iprincip. Men ändå skönt att en till säger samma sak. Så får väl se om ett par veckor när jag smörjt klart enligt schemat om jag får komma till hudmottagningen.  

  • Anonym (Pricken)

    Hej på er igen!

    Fick svar nu under veckan och det är inte svamp utan nu har jag fått tid till en biopsi i februari . Blir jättenervös eftersom det värsta sitter precis bredvid klitoris som sagt... kommer ju göra jätteont oavsett om man får bedövning känns det som. De kommer ju spruta in lokalbedövningen precis där....

    Den första gynekologen gick mest på utseendet när hon såg hur det såg ut, den andra instämde. Annars blöder jag ju vid sex, det har kliat ibland (kommit på när jag tänkt efter ordentligt) men den andra gynekologen jag träffade sa att jag verkligen inte skulle gå efter alla symptom osv eftersom jag påpekade att jag inte har några större besvär egentligen..utan det har mest blivit psykiskt.

  • Anonym (Pricken)

    Jag gjorde min biopsi förra veckan. Fick lokalbedövning och det var inte skönt, när de tog biopsin sedan så var det bara lite obehaglig. Det var väl över på 10minuter. Nu väntar jag på svar och hoppas att det inte blir värre.
    Tack du för tipset om zink...det ska jag testa! 

  • Anonym (Pricken)
    jagoxo skrev 2017-04-26 11:16:24 följande:

    Är så glad att jag hittat den här tråden! Har hittills känt mig ensammast i världen med mina problem. Har haft problem med mitt underliv sedan jag var 17 år (nu är jag snart 28). Först bara de yttre blygdläpparna som har blivit svullna och kliat, men sedan ca 6 år tillbaka har jag också haft problem med de inre blygdläpparna och slidmynningen. Har haft självsprickor mellan inre och yttre blygdläppar och sprickor i slidmynningen efter sex. Sen 3+ år tillbaka har jag haft konstant sveda i slidmynningen och kan numera stort sett aldrig ha sex eller använda tampong. Har fått extremt dålig hjälp från sjukvården. Har behandlats mot kronisk svamp och även fått höra att sprickorna och smärtan beror på att jag spänner mig eller inte är tillräckligt våt när jag har sex... Till slut har jag slutat gå till läkaren eftersom de ändå inte tagit mina problem på allvar. Efter att mina symtom varit värre under drygt ett år tog jag dock mod till mig och gick till en ny gynekolog (var livrädd att återigen träffa någon som bara viftar bort mina problem). Men för första gången fick jag bekräftat att mina (slid)besvär faktiskt kan vara något inflammatoriskt, troligen lichen ruber. Nu väntar jag på remiss till hudmottagningen och hoppas på att, om än inte få hjälp, i alla fall få en säker diagnos att förhålla mig till. Är så jobbigt att inte veta...

    För att lindra mina besvär brukar jag förövrigt använda receptfri eller receptbelagd kortisonkräm (som jag fått tidigare) eller smörja med kokosolja/olivolja och ibland stoppa upp opastöriserad surkål (!!) i snippan för att återställa bakteriefloran. Tar inte bort symtomen helt men lindrar klådan när den är som värst. Läste att någon tipsade om zinksalva - ska prova det också!

    Kram och hoppas vi alla hittar ett sätt att leva med vår sjukdom! Hjärta


    Hur gick det för dig?  Jag vågar inte heller ha sex längre, är så rädd att en eventuell partner ska se  "skavanker" och tro att det är en könssjukdom..eller om det ska börja blöda... Är mest sådana begränsningar som jag tycker är jobbiga. 
    Jag smörjer fortfarande med Demorvat. 
Svar på tråden lichen sclerosus I underlivet, någon mer?!