• Anonym (Själv är bäste dräng)

Lärare - varför dessa eeeeviga grupparbeten?!

Jag avskyr grupparbeten. Under hela mitt skolliv har lärare älskat att sätta elever i grupp för att "diskutera, analysera och komma fram till bra lösningar tillsammans". Från lågstadiet till universitetsnivå. Det räcker nu! Det ÄR ingen bra arbetsmetod, lägg ner den idèen. Det är en som gör allt, resten inget. Det är inte smidigt eller effektivt, inte heller roligt och lärorikt. Det är ineffektivt och jobbigt, så tycker jag. Är man vuxen så låt då vuxna ha ett val att välja bort den skitmetoden.

Nu vill jag veta den riktiga sanningen bakom. Mindre att rätta? Jag tror det ligger mest där.

• Svar på tråden Lärare - varför dessa eeeeviga grupparbeten?!
  • Fiona M
    Tofflans skrev 2016-12-29 21:22:25 följande:

Det är jättebra träning inför arbetslivet då man ofta arbetar i grupper.

När i arbetslivet jobbar man i grupp utan att ha en tydlig uppdelning av arbetet?
  • Fiona M

Grupper är bra för att diskutera, men inte för att redovisa i. /lärare

• Mini820

Jag gick Lärarhögskolan och tillämpades denna metod till förbannelse. Sanningen = för att minska arbetsbördan för undervisande lärare

• sextiotalist
    Tofflans skrev 2016-12-29 21:22:25 följande:

Det är jättebra träning inför arbetslivet då man ofta arbetar i grupper.

De gånger vi har haft grupparbeten har varit på konferenser. Inte annars
  • Fiona M
    Mini820 skrev 2016-12-29 21:32:45 följande:

Jag gick Lärarhögskolan och tillämpades denna metod till förbannelse. Sanningen = för att minska arbetsbördan för undervisande lärare

På elevernas bekostnad...
  • Anonym (Ofta)
    Fiona M skrev 2016-12-29 21:24:35 följande:
    När i arbetslivet jobbar man i grupp utan att ha en tydlig uppdelning av arbetet?
    Det är ju en del av grupparbetet, att dels samarbeta och dels dela upp arbetet så att alla får sina specifika delar att jobba med.

Sedan så är det vid många tillfällen som jag varit med i en arbetsgrupp där inte mer än projektledaren har haft en given roll och att man tillsammans har fått fördela arbetsuppgifterna. Och då har jag jobbat både på mindre företag, stora globala företag och som konsult
  • Fiona M
    Anonym (Ofta) skrev 2016-12-29 21:41:57 följande:
    Det är ju en del av grupparbetet, att dels samarbeta och dels dela upp arbetet så att alla får sina specifika delar att jobba med.

Sedan så är det vid många tillfällen som jag varit med i en arbetsgrupp där inte mer än projektledaren har haft en given roll och att man tillsammans har fått fördela arbetsuppgifterna. Och då har jag jobbat både på mindre företag, stora globala företag och som konsult
    Vad jobbar du med?
  • Anonym (X)
    Vid många grupparbeten brukar det heta att det är viktigt att alla är involverade i alla bitar och att man INTE ska dela upp det i småbitar...
  • sextiotalist

Jag skulle inte kalla det för grupparbeten. Ofta har man en speciell kompetens som gör att man sköter sin del och presenterar detta på möten.

Jag har arbetat statligt, kommunalt och privat. Som beställare och konsult.
Svar på tråden Lärare - varför dessa eeeeviga grupparbeten?!