fornminne skrev 2017-01-02 20:26:12 följande:
Fast grupparbeten och gruppdiskussioner är ju två skilda saker, i alla fall delvis. Sen är det väl bra med mindre grupparbeten, ibland. Men det blir alltid problematiskt om de är betygsgrundande.
Sen är det ju lite knasigt resonemang om det inte går att jämföra dagens barn med oss för att vi uppfostrades bättre? Eller hur menar du?
Barn kan inte sitta stilla hur länge som helst, det kunde inte vi heller, och vissa hade mer myror i kroppen än andra. Men man respekterade läraren (iaf för det mesta) och det var inte det stök och kaos och lärarflykt som verkar råda i skolorna idag.
Jag lägger ingen värdering i det, säger inte att dagens barn är sämre uppfostrade, Men det är lite annorlunda nu. På gott och ont.
Barn får och tar en helt annan plats i samhället och i familjer idag. Många är vana att gå först (typ alltid ta mat först hemma) och på att vuxna tystnar och lyssnar så fort de pratar. Familjer planerar hela helger efter om barnen är bjudna på barnkalas och vuxna lägger lediga lördagar på lekland för att barnen vill det. Inte alla, men många. När vi var små upplevde jag att betydligt fler tackade nej till kalas med skäl som "åka till stugan" och familjeaktiviteter på helgen kunde vara att pappa tog med ena barnet till byggvaruhuset och mamma bakade bröd med det andra. Eller att man gick på ett museum som alla i familjen kunde uppskatta. Säger inte att det var bättre, men annorlunda.
Och barn tränas inte alls på att vänta som vi gjorde förr, inte heller vuxna väntar speciellt mycket idag. Minsta bussresa så roar vi oss med telefonen, till exempel, gammal som ung. Eller läser ett jobbmail eller nyheterna, men vi GÖR något.
När vi var små var det barnprogram en halvtimme om dagen och man fick VÄNTA tills det började, när man blev äldre fick man VÄNTA en hel vecka på nästa avsnitt av favoritserien. Åkte man bil en timme fick man välja mellan att ha tråkigt eller läsa en bok. Återigen, säger inte att det var bättre, men villkoren då och nu skiljer sig.
Dagens barn har helt enkelt lite andra förutsättningar och färdigheter än barn för 30 år sedan. Många barn i en vanlig lågstadieklass har nog aldrig varit uttråkade och sysslolösa en hel timme i sträck, på det sätt som vi var vid till exempel långa bilresor. För nu låter man kanske barnen "ha tråkigt" en kvart och sedan kommer iPad/mobil/favoritmusiken fram och roar. En lektion i skolan är ju kanske en timme lång...
Jag håller med om att grupparbeten inte ska vara betygsgrundande, om man inte väldigt tydligt kan skilja ut vars och ens insats.