• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • Längtar88
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:08:28 följande:

Fast är det tycker du inte rimligt att "hota" med att tillkalla vakt när pojken troligen inte hade betalat för godiset annars?

Är de ok att hota till köp?
  • Froken Lokens
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:09:20 följande:

Självklart inte, trots mina skenande hormoner besitter jag social kompetens ;) men tack för råd.

Jag vill veta vad lagen säger och sedan fråga vad dom i butik har för policy för att sedan se om det krockar med lagen och informera om hur fel jag tycker det agerandet var.

Varför hade du inte bättre koll på din sons förehavanden?
  • Fia365
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:12:06 följande:

Hade pojken självmant betalat för godiset som av hygieniska skäl inte kan säljas till någon annan,hade situationen nog inte uppstått.
  • Längtar88
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 13:11:46 följande:

Så varför är det ett problem överhuvudtaget? Då hade du väl kunnat säga till din son att han skulle skynda sig och betala och sedan komma direkt hem så hade det inte ens uppstått något problem.

Du tror väl inte att det här handlar om att vakten tillkallas om man inte köper något ur butiken? Hade din son inte hunnit plocka något godis hade han såklart bara kunnat gå därifrån. Hade han tagit en förpackning flingor hade han kunnat ställa tillbaka den, men godiset går av hygienskäl inte att sälja till någon annan därför måste han betala.

Det är inte butiken som har olika regler för barn och vuxna utan samhället. Eller du kanske hade föredragit om barn var straffmyndiga och fick föra sin egen talan?! Att du inte hade kontaktats alls utan att man ringt polisen så hade pojken fått åka själv till polisstationen där han fått visa sin legitimation, så hade han fått åka själv därifrån. Om han hade hade haft legitimation hade han kunnat hållas kvar en viss tid. Hade du tyckt det kändes bra?

I Sverige blir man myndig vid 18- års ålder, innan dess kontaktas föräldrarna, jag tycker det är en bra ålder.

Du pratade om olika behandling gällande huruvida det går att resonera med en vuxen och ett barn.

Jag gissar att tappar du en frukt på golvet köper du den? Upptäcker du att en påse läcker efter att du betalat men inte lämnat kassan köper du den plus en ny? Allt för att butiken inte ska behöva räkna med svinn?
  • Glinda från Oz
    Queennr1 skrev 2016-12-30 12:53:43 följande:

Fast nu kontaktades inte barnets föräldrar utan man hotade barnet som naturligtvis befinner sig i ett oerhört underläge gentemot en okänd vuxen, som satt honom i en oerhört pressad situation där han tvingas göra nåt som hans mamma just i telefon informerar honom om att han inte får.

Om vakten hade tillkallats hade man ringt föräldrarna. Vad tror du vakten hade gjort? Slagit barnet, rövat bort det eller vadå? Pojken har inte gjort något fel här, skulden är helt hans mammas, hon uppmanade honom att förstöra butikens egendom och det är såklart hemskt.
  • Längtar88
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:14:51 följande:

Hade pojken självmant betalat för godiset som av hygieniska skäl inte kan säljas till någon annan,hade situationen nog inte uppstått.

Diskussionen går bara runt så tror det är lika bra att vi sätter stopp.
  • GrönaDruvan

Jobbar på en Willys och här är det ofta kunder ångrar sig på lösgodis. Det blir att svinna. Nu kanske det är skillnad på storbutiker än en liten godisbutik, där kostnaderna blir mer påtagliga för butiksägaren. Men att tvinga någon att köpa det tror jag inte man får.

• John22
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:12:06 följande:
    Är det okej att plocka på sig saker som butiken därefter inte kan sälja, och sedan säga "nej det här ska jag inte ha"?

DU och din SON har satt er själva i den här situationen. Han blev tillrättavisad och fick samtidigt lära sig en bra läxa i hur det funkar med lösgodis.

Och ja, jag har "tvingat" vuxna människor att köpa godispåsar och dylikt de plockat på sig och sedan kommit på att de inte vill ha. Tänk vad bra det hade varit om dessa vuxna fått lära sig det redan som barn.

Barn begår misstag, så är det och det måste man acceptera. Men man kan inte friskriva sig från allt ansvar och tro att alla ska dra ett streck över misstagen. Gör man fel så får man även göra rätt för sig, vilket din son fick göra i denna situation.
  • Glinda från Oz
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:14:55 följande:

Du pratade om olika behandling gällande huruvida det går att resonera med en vuxen och ett barn.

Jag gissar att tappar du en frukt på golvet köper du den? Upptäcker du att en påse läcker efter att du betalat men inte lämnat kassan köper du den plus en ny? Allt för att butiken inte ska behöva räkna med svinn?

Ja, en vuxen kan prata för sig själv och ta ansvar för sig själv det kan inte ett barn därför kontaktas föräldrarna. Barn är inte straffmyndiga förrän de är 15 år därför är det till och med olika lagar om vad som händer då någon under 15 år och en vuxen begår ett brott. Din son behandlades betydligt mildare för att han är ett barn, varför ser du det som ett problem?

Tappar jag en frukt säger jag till personalen så får de bestämma vad som ske ske. Läcker en påse är det ju en defekt vara och då upplyser jag såklart om det och vill ha en ny eller göra ett återköp. Men att tappa en frukt är ett misstag och en defekt vara är butikens ansvar. Här har din son fullt medvetet plockat ihop godis och han har pengar.
  • Mascaraklumpar
    Nej, det är inte olagligt att plocka på sig godis och sedan inte kunna betala för det, förutsatt att man lämnar ifrån sig godiset innan man lämnar butiken. Anser butikspersonalen att godiset blir oanvändbart efter att det plockats en gång och anser att det är ett problem att de får kasta godis som folk inte vill köpa så är det upp till dem att lösa hygienfrågan, exempelvis genom att se till att folk inte kan plocka godiset själva, att bara sälja lösgodis med papper på eller genom att inte sälja det alls. Alternativt så får man ha överseende med att det blir en del svinn och ta med det i beräkningen vid prissättningen. 

Jag tycker du kan lära din son två saker här:
    1. (Detta har han nog säkert lärt sig automatiskt och du behöver kanske inte ens säga det egentligen) Han bör fråga innan han börjar plocka godiset nästa gång, för att slippa att någon blir sur på honom.
    2. (Detta är viktigare att du talar om för honom, eftersom den här typen av hot kan skapa en långvarig rädsla hos en del barn som kan leda till att de exempelvis inte vågar tillkalla hjälp när det behövs). Vakter och poliser är inte farliga, utan de är för det allra, allra mesta snälla och trevliga personer som tycker om att hjälpa till och reda ut saker. De har också mer kunskap om lagen än vad vanliga personer har, och därför kan de tala om hur man ska lösa situationer när man är oense. Nästa gång någon säger att den ska tillkalla vakten så behöver han alltså inte bli rädd utan ska istället bli glad för att det kommer någon som kan hjälpa till och lösa situationen.
Svar på tråden Regler gällande lösgodis