• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • DagensEko
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:41:39 följande:
    Närliggande köpcentrum som är ca 10 min ifrån hemmet. Barnet är 11 år men får inte välja själv vad och när han handlar oavsett om det är sina pengar eller pengar han får. Är det bestämt sedan innan att han får köpa nått är det ok, annars ska han fråga innan.
    men vad ska då barnet på centrum att göra då han ändå inte får göra något utan din inblandning? och varför redan då ha pengar på sig som han ändå inte får använda?
  • Fia365
    John22 skrev 2016-12-30 13:20:08 följande:

Är det okej att plocka på sig saker som butiken därefter inte kan sälja, och sedan säga "nej det här ska jag inte ha"?

DU och din SON har satt er själva i den här situationen. Han blev tillrättavisad och fick samtidigt lära sig en bra läxa i hur det funkar med lösgodis.

Och ja, jag har "tvingat" vuxna människor att köpa godispåsar och dylikt de plockat på sig och sedan kommit på att de inte vill ha. Tänk vad bra det hade varit om dessa vuxna fått lära sig det redan som barn.

Barn begår misstag, så är det och det måste man acceptera. Men man kan inte friskriva sig från allt ansvar och tro att alla ska dra ett streck över misstagen. Gör man fel så får man även göra rätt för sig, vilket din son fick göra i denna situation.

• Längtar88
    DagensEko skrev 2016-12-30 13:46:47 följande:

men vad ska då barnet på centrum att göra då han ändå inte får göra något utan din inblandning? och varför redan då ha pengar på sig som han ändå inte får använda?

Jag skickade honom att handla åt mig. Är det relevant gällande lagar eller kassörskans beteende?
  • Glinda från Oz
    Queennr1 skrev 2016-12-30 13:42:20 följande:

Svin för butiken uppstod. Fortfarande inget brott och fortfarande ingen grund till att tillkalla vakt som ändå inte hade kunnat göra nåt åt situationen. Enda syftet med hotet var att skrämma pojken då det naturligtvis är oerhört läskigt för ett barn att få det hotet. Bara elakt och olämpligt Av en vuxen. Man FÅR ångra ett ihopplock av lösgodis. Det är liksom inte så att han försökts snatta.

Det behöver inte begås något brott för att vakten ska komma. Då jag var tonåring pratade en vakt med mig och min kompis då vi låg och solade så vi var ivägen för alla. Det var inte olagligt att ligga där men olämpligt. Vakten tillkallades för vår skull. Samma sak gäller här.

I den här butiken får man inte medvetet orsaka svinn för butiken, det är deras regler och då får man rätta sig efter det.
  • ABC73

Visserligen borde inte sonen börjat köpa godis när han inte hade lov till det, men det är en fråga mellan dig och honom.

Då sonen faktiskt upplyst personalen om att han inte får lov att köpa godiset och blivit hotat till att köpa det är köpet faktiskt inte giltigt rent juridiskt sett. Du har alltså rent formellt rätt att häva köpet.

Dessutom är skulle man kunna se personalens agerande som olaga hot, eftersom personalen faktiskt hade som avsikt att skrämma sonen att betala. Maken som har studerat juridikt började t.o.m. fundera på att det formellt sett faktiskt är snudd på rån eftersom de med hot avtvingade honom pengar

Har butiken som regel att plockat godis måste betalas bör de faktiskt ha information om detta synlig vid godiset.

Korrekt agerande av personalen hade varit att informera sonen om att de p.g.a att han plockat godiset inte kan sälja det och be honom att inte plocka godis om han inte är helt säker på att han ska köpa det i fortsättningen. Alternativt ringt dig och pratat med dig om hur ni på bästa sätt skulle lösa det hela på ett pedagogiskt vis.

Tycker nog att du kan prata med butiksägaren, snarare än med personalen. Bättre att ägaren vet hur hens personal agerar.

• Längtar88
    ABC73 skrev 2016-12-30 19:24:12 följande:

Visserligen borde inte sonen börjat köpa godis när han inte hade lov till det, men det är en fråga mellan dig och honom.

Då sonen faktiskt upplyst personalen om att han inte får lov att köpa godiset och blivit hotat till att köpa det är köpet faktiskt inte giltigt rent juridiskt sett. Du har alltså rent formellt rätt att häva köpet.

Dessutom är skulle man kunna se personalens agerande som olaga hot, eftersom personalen faktiskt hade som avsikt att skrämma sonen att betala. Maken som har studerat juridikt började t.o.m. fundera på att det formellt sett faktiskt är snudd på rån eftersom de med hot avtvingade honom pengar

Har butiken som regel att plockat godis måste betalas bör de faktiskt ha information om detta synlig vid godiset.

Korrekt agerande av personalen hade varit att informera sonen om att de p.g.a att han plockat godiset inte kan sälja det och be honom att inte plocka godis om han inte är helt säker på att han ska köpa det i fortsättningen. Alternativt ringt dig och pratat med dig om hur ni på bästa sätt skulle lösa det hela på ett pedagogiskt vis.

Tycker nog att du kan prata med butiksägaren, snarare än med personalen. Bättre att ägaren vet hur hens personal agerar.

Tack! Bra och sakligt förklarat och jag håller helt med om allt du säger. Dock är inte mitt mål att starta nått ännu större eller bråka om kronor utan att kräva respekt till mitt barn och veta att andra barn inte behandlas liknande. Vill ändå höra vad personalen i fråga har att säga och förklara hur fel denne agerat och om det inte når fram även ta upp det med chefen.
  • EnGladPingvin

Du tycker alltså att han inte ska betala för det godis han plockat till sig som butiken inte kommer kunna sälja? I min värld handlar det om att ta ansvar för sina egna handlingar, en nyttig lärdom. Att mamma far dit och skäller ut personalen kommer bara göra barnet en björntjänst.

• Hugful80
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 01:58:12 följande:

De kan inte sälja godiset igen då han plockat ihop det i påsen, detta pga hygienskäl.

Va? Vad har du för källa till detta påstående?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Froken Lokens
    Hugful80 skrev 2016-12-30 20:03:34 följande:

Va? Vad har du för källa till detta påstående?

Ts skriver att sonen plockade ihop en påse smågodis.
  • Grande Rock

Varför tror ni att detta är något som regleras i lag?
    Så länge säljaren äger varorna är det hen som bestämmer hur de ska hanteras. Om säljaren sätter regelverket att man ej får plocka lösgodis man ej har för avsikt att köpa är det det som gäller.
    Det är inte likställt med att tvinga någon att köpa. Valet att köpa gör man då när man börjar plocka.

Att tro är att inte veta
Svar på tråden Regler gällande lösgodis