• Mattenörd

Förslag till nyårsmeny?

Vad äter ni på nyår?

Vi ska bara vara hemma med familjen. Tänkte ha lite mysigt med trerätters (förra årets ställdes in eftersom vi befann oss på BB med nyfödd).

Förrätt: ???

Huvudrätt: oxfilé .. men vad har vi till?

Efterrätt: Vit chokladpavlova med pistagenötter och passionsfrukt

Vi är två vuxna, en fyraåring och en ettåring. Barnen äter väl det mesta utom spenat och färska tomater vad vi märkt hittills. Hjälp mig med förslag för att färdigställa menyn!!

• Svar på tråden Förslag till nyårsmeny?
  • Linnis92

Vi ska äta skagenröra som vi lägger i krustader till förrätt.

Varmrätt blir oxfilé pronecale med råstekt potatis

Efterrätten vet jag inte - gästerna som står för den :)

• AnnaStjärnhök

Det är inte helt spikat, men jag tror så här:

Förrätt: hummersoppa. Jag gör en falsk hummersoppa bara på hummerfond och matlagningsvin - inte riktig hummer eller riktigt vin, det blir för dyrt.

Huvudrätt: oxfilé, potatisgratäng och beasås (allt hemlagat). 

Efterrätt: Citronsufflé i portionsformar

• katrinp

Vi ska ha toast med champinjon stickning till förrätt. Huvudrätt blir tjälknöl på älg och potatisgratäng. Efterrätt blir smördegsinbakade hallon med chokladmousse till;)

• Mattenörd

Hur gör ni som ska ha potatisgratäng till oxfilén? Jag tycker det är så svårt när båda har lång tillagningstid i ugnen. Känns som nåt hinner bli kallt...

• Carambolan
    Mattenörd skrev 2016-12-30 09:58:10 följande:

Hur gör ni som ska ha potatisgratäng till oxfilén? Jag tycker det är så svårt när båda har lång tillagningstid i ugnen. Känns som nåt hinner bli kallt...

Jag gör potatisgratängen dagen innan och sen värmer jag sen bara i ugnen bredvid köttet.

Vi kommer att göra lite blandade snittar till förrätt. Hjortstek och chevre-potatisgratäng till huvudrätt. Creme brule med hallon till efterrätt. Även bruleerna kräver låååång tid i ugnen så de gör jag också idag och bara bränner av med brännare precis före servering.
  • molly11

skagentoast till förrätt, plankstek till varmrätt och pannacotta till efterrätt kör vi på i år. Har däremot no clue vad jag ska hitta på till min vegan till sambo! Toast med nån veganröra, veganplanka??vad fan de nu ska vara?? och fruktsallad till efterrätt!

• Carambolan
    molly11 skrev 2016-12-30 11:30:13 följande:

skagentoast till förrätt, plankstek till varmrätt och pannacotta till efterrätt kör vi på i år. Har däremot no clue vad jag ska hitta på till min vegan till sambo! Toast med nån veganröra, veganplanka??vad fan de nu ska vara?? och fruktsallad till efterrätt!

Spana in det här blogginlägget!

www.javligtgott.se/vegansk-nyarsmeny-flera-forslag/
  • Queennr1

Rårakor med gräddfil, rödlök och Rom

Grillspett på vitlöksmarinerad entrecote

Halloncheesecake

Småtugg i form av skagenröra i krustader, blåbär och getoströra på kex, samt tunt knäckebröd med mögelost och blåbärsmarmelad.

• fluu

Vi ska ha laxpaj och skinkpaj till huvudrätt och fransk chokladmousse till efterrätt. Någon förrätt orkar vi aldrig vare sig pilla med eller äta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Katarina2011
    Mattenörd skrev 2016-12-30 09:58:10 följande:

Kokar potatis, grädde och greveost samt salt tills de är lite motstånd kvar, ner i en ugnssäkerform, in i ugnen till den är helt klar potatisen och sen låter den stå i rumstemperatur en liten stund så den sätter sig :)
  • Archandra

Vi gör en klassiker i år till nyår:

Fördrink med smördegspinnar och västerbottenskrustader
    Förrätt: Creme Ninon och vitlöksbröd
    Varmrätt: Oxfilé Wellington med duchessepotatis och portvins- eller madeirasås (har inte bestämt mig), varma grönsaker (sparris, salladslök och minimorötter).
    Efterrätt: Minipavlovor med passionsfrukt

• Lyckan 382

Vi ska ha:

Lite olika snittar

Förrätt: hummersoppa med Västerbottenkex
    Huvudrätt: helstekt oxfilé med italiensk potatiskaka och gröna bönor
    Efterrätt: creme brulée

• Tow2Mater
    Bergis skrev 2017-01-01 06:25:13 följande:

Hur kan man ha oxfilé? Känns så oerhört fantasilöst.

Vad lagade du?
  • Bergis
    Tow2Mater skrev 2017-01-01 22:08:07 följande:

Vad lagade du?

Havskatt
  • Tow2Mater
    Bergis skrev 2017-01-02 07:30:45 följande:
    Havskatt
    Ah, som fish and chips. Låter ju gott, men knappast speciellt originellt. ;)
Svar på tråden Förslag till nyårsmeny?