• Anonym (Ont)

Sårad till tusen ...

Känner mig så ledsen, och billig... så oväderfull..

Hjälp mig att tänka på ett annat sätt....

Jag och min sambo har varit ihop i över 4 år, vi har en villa och en son på 6 månader ihop.

Nu till saken, jag har alltid velat gifta mig. Känslan av att min man vill ha mig till just sin fru känns så fantastiskt.. jag har varit väldigt öppen nästan tjatat om de.. någon gång sa jag "men vi har ju barn ihop snart, juridiskt sett hade de varit bäst, för bådas skull" vi behöver inte ha ett stort bröllop, vi kan gifta oss borgligt.

Men de fanns inget att diskutera,svaret va nej. Vi ska gifta oss men inte nu eller inom de närmaste.

Jag slutade att tjata. Sen blev jag ganska allvarligt sjuk och fick problem med hjärtat som är nu under utredning.

Idag morse pratade vi om året som va och vad vi ville göra annorlunda.

Han börja att säga "när vi fick reda på att du hade problem med hjärtat fick de mig att tänka om, jag tycker vi ska gifta Oss på pappret i stadshuset, men du får inte ta mitt efternamn"

Första reaktionen blev jag glad, men sen dog något inom mig.. han vill inte alls gifta sig med mig, de detta va inte hans kärleks förklaring, de va rent strategiskt från hans sida om något hände mig...

De gör så ont... känner mig så billig... oälskad..

Ovärdefull.....

• Svar på tråden Sårad till tusen ...
  • Anonym (T)

Varför skaffade du barn med människan?

• Anonym (Ont)

Hjärtfelet är inte medfött.

Att vi ska gifta oss Av juridiska skäl har varit en av mina argument varför vi ska gifta oss. Att vi alla ska ha samma efternamn som en familj och såklart av kärlek.

Men när han tvär vägrar har jag putt på att han ska tänka långsiktigt juridisk. Han vill gifta sig (säger han) men inte nu.

Att vi skulle gifta oss borligt lite i smyg var min idé, för han tycker bröllop är dyrt. Och innan han vill gifta sig prioriterar han att investera i massa andra saker så då är tidsplanen för bröllop inte ens med på kartan. Så jag har sagt att vi kan börja så oct kanske förnya våra löften sen om flera år isåfall och ha fest då.

Men svaret har alltid varit blankt nej, så jag slutade tjata.

"På pappret" och "du får inte ta mitt efternamn" är citerat.

• Anonym (Ont)

Vill bara tillägga att min sambo är en snäll människa, och omtyckt av de flesta.. men otroligt klumpig med att uttrycka känslor....

• Coccolina

Hmm jag hade inte sett det som så om min partner sagt så... Jag hade istället sett det som att han i och med mitt hjärtfel insåg att det var idiotiskt att vänta med att gifta sig... Eftersom det är något viktigt för dig.

Att han inte vill att du tar hans efternamn kan ha att göra med att han ser det som något förlegat att ta mannens efternamn helt enkelt och inte vill att du tar hans just därför...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Asirna

Tråkigt att höra om ditt hjärtpoblem!

Men ang det med din parter tycker jag du övereagerar, inte det värsta liksom...

• Anonym (Dags för paus?)

Han verkar inte älska dig. Och man behöver få vara älskad i ett förhållande.

• Anonym (Förbli ogift)

Det här kan låta väldigt hårt, ber om ursäkt i förväg, för jag beklagar verkligen din situation och lider med dej!

Nej, han vill egentligen inte gifta sej med dej nu heller, han gör det endast för att skydda sej ifall du skulle dö av dina hjärtproblem. Är ni inte gifta, ärver endast barnet dej, med största sannolikhet därför han vill få till ett äktenskap nu. Beklagar verkligen.

• Anonym (Förbli ogift)

Och ja, det behöver inte vara fel i sej att gifta sej av den anledningen, även den som är sjuk kan vilja skydda sin partner på det viset. Det förenklar ju för den som blir kvar, speciellt om det handlar om hus och större tillgångar. Men då krävs det en stark ömsesidig kärlek och respekt från bådas sida, om man gör detta val. Inte som i ditt fall, att det ska vara "på pappret" och att du inte får ta hans namn (om du nu vill det).

• Anonym (Jo)

Fyfan vilket svin till man!! Jag beklagar verkligen och jag hoppas att du blir frisk och att allt går bra med bebisen. kram! <3

• Anonym (***)
    Anonym (J) skrev 2017-01-01 02:10:36 följande:

Åh, vad tufft TS. Beklagar verkligen, hoppas det löser sig med din hälsa.

Blir så förvånad över din sambos tänkesätt och hur han uttryckte sig, så hjärtlöst. Men varför ska ni gifta er överhuvudtaget i så fall?

Just av den orsaken. Det juridiska. Han insåg väl fördelen med att vara gift om  något händer. Det kan ju lika gärna vara han som dör.
  • BioBonus

Om du är ok att gifta dig av rent juridiska skäl så gift er.
    Vill du gifta dig av andra anledningar och du inte känner att han kan möta dig där - gift dig inte.
    Är det jätteviktigt för dig att vara gift - ta en funderare på först och främst varför det är viktigt, om du älskar din man tillräckligt för att inte vara gift med honom men leva tillsammans ändå. Är det inte det så lämna förhållandet och träffa någon med samma önskan till giftermål som du.

Det juridiska kan ni skriva papper om utan att behöva gifta er.

• Olympia

Det ser ut som två olika synsätt kolliderar här.
    Du har en romantisk syn på giftermål medan hans åsikt är mer krass.
    Nu har du tre val: fortsätta att vara sambo, gifta sig med någon av rent praktiska skäl eller avsluta förhållandet.

• Anonym (-  .  -)

Men vad ger han för skäl till att du inte får ta hans efternamn ? Vill han hålla bröllopet hemligt ? Tycker han det är pinsamt att inte ha en stor fest ? 

• Anonym (C)

Men hur kan han anses vara boven när du vetat om att han inte ville gifta sig nu? Han har väl insett att det skulle vara praktiskt för honom och barnet om ni var det, vad är det för fel med det? Det verkar ju som att han hela tiden gjort klart för dig att han inte har några stora romantiska visioner om bröllop, varför blir du förolämpad av att han inte ändrat sig?

Jag vill gifta mig, från början var det av romantiska skäl, men när jag blev tvungen att tänka efter insåg jag att det viktiga är av juridiska och praktiska skäl (med barn kan man aldrig få det lika bra juridiskt som sambos). Min sambo vill helst inte gifta sig alls, så det blir nog inget. Inte skulle jag ta illa upp om det helt plötsligt var så att jag låg illa till och han då ville trygga sitt och barnets framtid? Jag skulle se det som att han äntligen tog sitt förnuft till fånga. (Och jag kommer inte få ta min sambos namn trots att jag vill, han har ett utländskt namn och vill inte att jag eller barnen ska bli diskriminerade på grund av det)

• slutatsnusa
    Anonym (Ont) skrev 2017-01-01 17:17:17 följande:

Vill bara tillägga att min sambo är en snäll människa, och omtyckt av de flesta.. men otroligt klumpig med att uttrycka känslor....

Då behöver han träna på att förklara sina känslor kring äktenskap och efternamn! Det är inte okej att vara så klumpig när man är vuxen och lever i en relation. Låter som om han även behöver träna på att förklara sina tankar särskilt kring efternamnet. Sen är det ju inte ovanligt att man inte byter efternamn vid giftermål nuförtiden. Men det bör ju vara ett gemensamt beslut.

Jag måste säga att jag är otroligt nyfiken på hur han tänker. Vill han ta ditt efternamn kanske? Vilket efternamn har ert barn?

Jag förstår att du blir sårad!
  • konichiwa

Han vill väl inte göra någon grej av det? Han kanske är rädd att släkt osv ska bli sura om ni gifter er i smyg. Om du tar hans efternamn så märker ju liksom folk att ni har gift er.

Fråga honom!

Svar på tråden Sårad till tusen ...