• Anonym (hur?)

Mat för max 350 kr i veckan

Hej alla, och gott nytt år.

Nytt år, nya tag. Jag skrev om min ekonomi för ett litet tag sedan och fick tipset att ha en matbudget om 1500 kr i månaden. Det vill säga 338 kr i veckan. Kan någon vänlig själ ge mig ett konkret exempel på hur man får ihop frukost, lunch och middag på 338 kr i veckan? Matsedel och inköpslista? För jag får verkligen inte till det. 

Obs, jag är allergisk mot baljväxter och nötter, och "Storpack köttfärs på extrapris" som brukar vara populära råd i sånna här trådar kostar ändå minst 50-60 kr/kg här där jag bor.

Jag skulle hemskt gärna sänka mina matkostnader till 1500 i månaden, men förstår inte hur det ska gå till. Vad äter man då?

• Svar på tråden Mat för max 350 kr i veckan
  • fjanten

Soppor och grytor (och ha mycket grönsaker och inte så mycket kött)

Havregrynsgröt till frukost

Mjöl-rätter som exempelvis ugnspannkaka

Köp frukt och grönsaker efter säsong

Baka bröd själv

Baka själv om du nån gång ska bjuda hem folk på fika

• fjanten

Kan du inte köpa storpack så försök köpa när det är "Ät snart - halva priset"-lappar på förpackningarna. Håll även utkik i reklambladen på vilka varor som annonseras ut - och anpassa måltider efter det.

• Anonym (A)

Har du en hyfsad stor frys? Underlättar, eftersom man då kan köpa det som det är erbjudande på och lägga i frysen.

Allergi mot baljväxter och nötter gör ju att en del vegetariska alternativ går bort.

Ett tips är dock att öka mängden billiga grönsaker i kosten. Vitkål, lök, morötter och potatis kan användas till sallader, grytor och soppor.
    Havregrynsgröt till frukost kostar inte många kronor.

Kött kan vara komplement till övrig mat, eftersom man inte egentligen behöver så mycket protein som de flesta av oss äter.

• Anonym (hur?)
    fjanten skrev 2017-01-01 12:55:13 följande:

Soppor och grytor (och ha mycket grönsaker och inte så mycket kött)

Havregrynsgröt till frukost

Mjöl-rätter som exempelvis ugnspannkaka

Köp frukt och grönsaker efter säsong

Baka bröd själv

Baka själv om du nån gång ska bjuda hem folk på fika

fjanten skrev 2017-01-01 12:57:09 följande:

Kan du inte köpa storpack så försök köpa när det är "Ät snart - halva priset"-lappar på förpackningarna. Håll även utkik i reklambladen på vilka varor som annonseras ut - och anpassa måltider efter det.

Anonym (A) skrev 2017-01-01 12:57:21 följande:

Har du en hyfsad stor frys? Underlättar, eftersom man då kan köpa det som det är erbjudande på och lägga i frysen.

Allergi mot baljväxter och nötter gör ju att en del vegetariska alternativ går bort.

Ett tips är dock att öka mängden billiga grönsaker i kosten. Vitkål, lök, morötter och potatis kan användas till sallader, grytor och soppor.
    Havregrynsgröt till frukost kostar inte många kronor.

Kött kan vara komplement till övrig mat, eftersom man inte egentligen behöver så mycket protein som de flesta av oss äter.

De vanliga klyschorna, med andra ord. Kom med något konkret istället, upp till bevis, så att säga.
  • Chianti
    Anonym (hur?) skrev 2017-01-01 13:06:15 följande:

De vanliga klyschorna, med andra ord. Kom med något konkret istället, upp till bevis, så att säga.
    Be den som hävdade att en budget på 1500 fungerade att bevisa det istället. Här har du fått hjälp av folk som vill vara schyssta och hjälpa dig med ideer, pissigt att svara dem som du gör.
  • Anonym (kjhg)

Grönsakscurry.
    Man kan ha i lite vad som, jag brukar ha i morötter, lök och paprika. Äts med potatis, pasta eller ris.

4 pers:
    Skiva 1 stor lök och 1 paprika, riv 2 morötter. Bryn lite smör i en kastrull och häll i ca 1 msk curry, låt bryna lite. Ha i grönsakerna, låt steka en liten stund. Ha i lite mjöl och rör om, (exakta mått får du om du kollar upp bechamelsås via nätet) häll i mjölk och rör om. (eller vatten om du verkligen är fattig). Låt koka tills morötterna är tuggvänliga, en del vill ha lite motstånd, andra helt mjuka. Salta och peppra efter smak.

Kan varieras i det oändliga eg, byt bara ut kryddorna och grönsakerna. Har man i mer vätska blir det soppa och äts med bröd.

Köper du ett storpack köttfärs och delar upp i mindre bitar har du för många många måltider. I början brukar man få lägga lite mer, men när man har ett lager kan man fylla på när det är extrapris.

Pasta med köttfärssmul: Stek lite köttfärs med kryddor som smakar mycket.  Till en portion räcker det med 2 msk. Koka makaroner och häll av vattnet, häll ner köttfärsen i och rör om.

Tomatsoppa:
     1 burk/paket passerade eller krossade tomater.
    Oregano, salt, peppar.
    1 port pasta kokas i förväg.
    Koka upp tomaterna och smaka av med kryddor. Blanda i pastan. Ät med bröd.

Gröt av alla de slag fungerar utmärkt som frukost. Behövs inget mer. Ägg köps när det är billigt och så gör du omeletter eller äter dem kokta eller stekta.
    Supergott och mättande som lunch eller middag är två mackor med ost och stekt ägg på. Lägger man på ägget när det är varmt smälter osten lagom mumsigt.

Köp nudlar och koka enl paketet (inte de med smak) och koka olika grönsaker och ät tillsammans med nudlarna, kolla på asiatiska recept.

Koka grönsaker i passerade eller krossade tomater och ät med ris elelr pasta. Krydda med sånt du gillar.

Soppa:

Koka morötter tills de är mjuka.Häll av vattnet i en burk.  Mixa dem släta, häll i mjölk eller mer vatten från det du hällt av till lagom konsistens. Krydda med garam masala (eller spiskummin) och peppar. Ät med bröd om du vill ha något att tugga.

Googla på soppor som överlag är billiga att göra.

www.ica.se/buffe/studentmat/

• Froken Lokens
    Anonym (hur?) skrev 2017-01-01 13:06:15 följande:

Varför ett så otrevligt svar till dom som försöker hjälpa dig? Det är klassiska lösningar på den frågeställningen du har.
  • Anonym (Jaha?)

Om du inte gillar förslagen som folk kommer med så ansträng dig själv för fan! Ditt problem, lös det istället för att klaga på att förslagen ej duger!

• Anonym (Varsågod)

Från Willys och Coop:

Potatis 2 kg 30kr

Kycklingfilé 4 kg 180 kr

Ris 2 kg 25kr

Havregryn 800 gr 10kr

Mjölk 1,5 l 12kr

Grönsaker 70kr

327kr

Räknar med att du har kryddor hemma och inte har problem att äta samma mat varje dag. Detta handlar om att äta sig mätt billigt och att det är enkelt. Inte om hur gott och roligt det är. Konkret och bra.

• Anonym (hur?)
    Chianti skrev 2017-01-01 13:11:11 följande:
    Be den som hävdade att en budget på 1500 fungerade att bevisa det istället. Här har du fått hjälp av folk som vill vara schyssta och hjälpa dig med ideer, pissigt att svara dem som du gör.
    Froken Lokens skrev 2017-01-01 13:13:57 följande:
    Varför ett så otrevligt svar till dom som försöker hjälpa dig? Det är klassiska lösningar på den frågeställningen du har.
    Anonym (Jaha?) skrev 2017-01-01 13:14:31 följande:

Om du inte gillar förslagen som folk kommer med så ansträng dig själv för fan! Ditt problem, lös det istället för att klaga på att förslagen ej duger!

Jag skrev redan i TS att jag ville ha konkreta exempel på matsedlar och inköpslistor, och det jag fick var standard-klysorna som alla redan kan utantill. Om jag var otrevlig när jag påpekade det så ursäkta, men jag har ingen behållning av att traggla samma gamla uttjatade tips en gång till, de kommer i alla trådar om matkostnader. 

Så ursäkta att folk inte läser TS, eller något.
Svar på tråden Mat för max 350 kr i veckan