i-o skrev 2017-01-02 08:28:27 följande:
100:- för 10kg potatis låter svindyrt.
5kg ris för 83:- när du troligtvis kan köpa 20kg på en turkbutik för under 250:-
Havregryn är torrbeskaffning och kan köpas i större förpck och sedan förpackas i lufttäta lådor och förvaras flera, flera år.
Jäst kan du skapa en levande jästkultur med rågmjöl av och vetemjöl är sämre ur näringsynpunkt.
Lökpriset är lite dyrt i jämförelse med storkökspriser.
Sedan orkade jag inte argumentera mer.
Du behöver inte argumentera, varför skulle du behöva göra det? Det är som sagt taget från
Mathem.se och de är i regel dyrare än de flesta "riktiga" affärer. Vill man kan man hitta det mesta i listan betydligt billigare på någon lågpriskedja, eller med lokala erbjudanden. Att jag valde just dom är att vem som helst kan gå in, var som helst man är i landet (och har internettillgång,) och se vilka priser jag tagit med (och då inte räknat på saker som det var erbjudande på), allt är samlat på ett ställe (man slipper springa runt till flera olika butiker för att hitta allt man vill ha och man slipper jämföra priser) och ändå vara rätt säker på att man med hög sannolikhet kommer undan med en betydligt mindre kostnad än den jag angett.
Självklart kan man kapa kostnader ytterligare förutom att välja billigare butiker, köpa sådant som är på erbjudande, jämföra priser mellan olika butiker etc. Vill man bli riktigt billig i drift så kan man börja dumpra i affärernas sopcontainer, under säsong plocka och ta hand om det som naturen har att ge, odla själv, börja jaga och fixa kött själv, ha hönor och på så vis få både kött och ägg etc.
Med detta sagt, listan jag skrev är ett exempel på en inköpslista som TS kunde ha för en månad. Så min fråga till dig är, varför så irriterad och sur på mitt exempel? Är det inte bra att TS får ett exempel på hur hon kan fixa sin matbudget för en hel månad och ändå få pengar över? Och det TROTS att det i exemplet ingår jäst som kostar hela 1,95kr/förpackningen! Ett exempel som hon dessutom lätt kan förverkliga genom bara några klick på datorn? Sedan om hon vill så kan hon som sagt var lätt kapa utgifterna ytterligare, men då krävs det mer jobb (jämföra mellan olika affärer, släpa på stora, tunga och otympliga förpackningar, odla, skörda, sylta, safta, lägga in osv). Och utrymme (utrymme till alla storpack etc). Exemplet ovan är ett exempel, inom budgeten och dessutom lätt att förverkliga.