• Anonym (hur?)

Mat för max 350 kr i veckan

Hej alla, och gott nytt år.

Nytt år, nya tag. Jag skrev om min ekonomi för ett litet tag sedan och fick tipset att ha en matbudget om 1500 kr i månaden. Det vill säga 338 kr i veckan. Kan någon vänlig själ ge mig ett konkret exempel på hur man får ihop frukost, lunch och middag på 338 kr i veckan? Matsedel och inköpslista? För jag får verkligen inte till det. 

Obs, jag är allergisk mot baljväxter och nötter, och "Storpack köttfärs på extrapris" som brukar vara populära råd i sånna här trådar kostar ändå minst 50-60 kr/kg här där jag bor.

Jag skulle hemskt gärna sänka mina matkostnader till 1500 i månaden, men förstår inte hur det ska gå till. Vad äter man då?

• Svar på tråden Mat för max 350 kr i veckan
  • Anonym (Hälsosamma Helga)
    Anonym (Billigt) skrev 2017-01-01 23:41:22 följande:
    Och i många fall lika mycket socker som coca cola per 100 gram (druv- och fruktsocker samt sakaros) Jag lär mig :)
    Herrejisses vilka galenheter. Frukt innehåller en massa nyttigheter men de där fettätarna som kommer att dö i magcancer inom 30 år är inte förståndiga nog att förstå det utan sprider osanningar. Grattis.
  • Anonym (Inköpslista)
    i-o skrev 2017-01-02 08:28:27 följande:
    100:- för 10kg potatis låter svindyrt.

5kg ris för 83:- när du troligtvis kan köpa 20kg på en turkbutik för under 250:-

Havregryn är torrbeskaffning och kan köpas i större förpck och sedan förpackas i lufttäta lådor och förvaras flera, flera år.

Jäst kan du skapa en levande jästkultur med rågmjöl av och vetemjöl är sämre ur näringsynpunkt.

Lökpriset är lite dyrt i jämförelse med storkökspriser.

Sedan orkade jag inte argumentera mer.
    Du behöver inte argumentera, varför skulle du behöva göra det? Det är som sagt taget från Mathem.se och de är i regel dyrare än de flesta "riktiga" affärer. Vill man kan man hitta det mesta i listan betydligt billigare på någon lågpriskedja, eller med lokala erbjudanden. Att jag valde just dom är att vem som helst kan gå in, var som helst man är i landet (och har internettillgång,) och se vilka priser jag tagit med (och då inte räknat på saker som det var erbjudande på), allt är samlat på ett ställe (man slipper springa runt till flera olika butiker för att hitta allt man vill ha och man slipper jämföra priser) och ändå vara rätt säker på att man med hög sannolikhet kommer undan med en betydligt mindre kostnad än den jag angett.

Självklart kan man kapa kostnader ytterligare förutom att välja billigare butiker, köpa sådant som är på erbjudande, jämföra priser mellan olika butiker etc. Vill man bli riktigt billig i drift så kan man börja dumpra i affärernas sopcontainer, under säsong plocka och ta hand om det som naturen har att ge, odla själv, börja jaga och fixa kött själv, ha hönor och på så vis få både kött och ägg etc.

Med detta sagt, listan jag skrev är ett exempel på en inköpslista som TS kunde ha för en månad. Så min fråga till dig är, varför så irriterad och sur på mitt exempel? Är det inte bra att TS får ett exempel på hur hon kan fixa sin matbudget för en hel månad och ändå få pengar över? Och det TROTS att det i exemplet ingår jäst som kostar hela 1,95kr/förpackningen! Ett exempel som hon dessutom lätt kan förverkliga genom bara några klick på datorn? Sedan om hon vill så kan hon som sagt var lätt kapa utgifterna ytterligare, men då krävs det mer jobb (jämföra mellan olika affärer, släpa på stora, tunga och otympliga förpackningar, odla, skörda, sylta, safta, lägga in osv). Och utrymme (utrymme till alla storpack etc). Exemplet ovan är ett exempel, inom budgeten och dessutom lätt att förverkliga.
  • Krascharkroppen

Har redan skickat detta svar i en liknande tråd, men tänkte att detta svar kan passa TS också..

Vi äter en del ekologiskt (kött, vissa andra varor) närproducerat och lokalt så långt vi anser det vara rimligt. samt att vi äter i stort sett laktosfritt pga av känsliga magar. vi är 2 vuxna + att vi har 2 katter.

exempel på en vanlig månad för oss 2 pers.

Frukost:

Havregrynsgröt 2 dl  (60 öre) sylt på egenplockade bär (ett par ören) mjölk 2 dl(1,20), hårdbrödmacka med kaviar och kokt ägg (5+0,75+1,5 = 7,25 kr). Kostnad: 4,50 kr per person (och tar man bort smörgåsen och nöjer sig med gröten så kostar frukosten inte ens en krona per person.)

Lunch och middag, vi lagar ofta 8 portioner till middag varannan dag för att slippa laga mat så ofta. ibland fryser vi några rätter och varierar med så vi slipper äta samma mat 4 ggr på raken.

Chili con carne
    blandade bönor (torkade) (5 kr.) 500g köttfärs (60 kr), chili + lök + vitlök (2 kr) creme fraiche 10 kr, krossade tomater 5 kr. 
    Kostnad: 10, 25 kr per portion

Potatis och purjolök-soppa + hembakat bröd+ost. potatis (8 kr) purjolök (5 kr) grönsaks buljong (1 kr) vitlök (1 kr) grädde (28 kr). bröd: mjölk (3 kr) jäst (1 kr) mjöl (4 kr) sirap + margarin (2 kr) ost (0,5 öre)
    Kostnad 7,1 kr per portion

Stekt ris med kyckling och ägg.
    Ris (15 kr), kyckling (20 kr) wokgrönsaker (10 kr), chili+vitlök+fisksås (6 kr) ägg (20 kr)
    kostnad 8,9 kr oer portion.

Korvstroganoff och ris.
    ris (15 kr), korv (20 kr), grädde (28 kr) tomatpure + senap (2 kr). 
    Kostnad: 8,2 kr per portion

Ni fattar konceptet. ca 10kr per portion + frukost samma varje dag.

uttöjer detta så tillkommer lite kryddor + typ plastpåsar, folie etc, även hygienartiklar, tvättmedel och städ. + att vi har husdjur

så 2 vuxna + 2 katter
    1500 kr mat (frukost lunch och middag)
    50 kr, Städ och tvätt 
    100 kr Tvål, schampoo, deo etc 
    100kr övriga förbrukningsvaror kryddor, matolja. ketchup, senap, 
    100 kr snacks godis etc (popcorn är billigt)
    200 kr kattmat
    200 kr kattsand

vi handlar allt vi vet att vi kommer använda i storpack och när det är billigt, har koll på extrapriser, handlar på Ö&B. dricker endast vatten till maten. vi plockar blåbär och lingon på hösten så vi har sylt hela året. Vi har ofta kött i maten men äter typ i exemplen ovan 50 g kyckling per portion i woken. vi får ofta ägg från en bekant och brukar att köpa kött från bekanta med lantbruk eller som jagar. så skulle egentligen vilja påstå att vi kommer undan lite billigare än denna uträkning t o m. och framförallt så  slänger vi väldigt lite mat.

total kostnad för oss: 2250

• Anonym (Böna)

Angående baljväxtallergin så är det vanligaste att man är allergisk mot en eller några baljväxter men inte mot alla. Om du inte redan vet att du är allergisk mot alla så rekommenderar jag dig att ta reda på vilka du kan och inte kan äta. Baljväxter är så billigt att det i längden kan löna sig rejält om du kan äta en del sorter i alla fall.

• Fjäril kär

Nyss varit och handlat på Ica maxi där jag bor och fick en proppad papperskasse för 300 kr och mat som räcker alla gånger säkert en ca 10 dagar eller mer.

Jag köpte mestadels halva-priset -varor ( falukorv,grytkött,köttfärs) och med Ica-kortet fick jag billig kyckling, letade billiga varor och fick en del konserver (krossade tomater, bönor, majs)

Köpte även morötter,vitkål och potatis.

I kassan nyttjades även ett par kuponger på några varor och med avdragen bonuscheck och när alla avdrag och rabatter dragits blev slutpriset 298,75 .

Korven delas i två och blir stroganoff av en bit och den andra korvgryta.

Grytköttet blir kalops och kommer räcka till två rejäla middagar + två matlådor

Köttfärs blir chili con carne, lasagne och köttfärssås

Kycklingen är 7 rejäla klubbor och blir alltså 7 portioner hemgrillad klubba.

• Anonym (X)
    majtoka skrev 2017-01-02 11:22:26 följande:

Alltså ~75 kronor om dagen ska väl inte vara något problem? Har jag missat något speciellt?

När jag gör matlådor (blir ca 6 portioner) får jag ofta "lådepriset" att hamna på ungefär 20-30 kr per st. Enkelt exempel: Kycklingfilé 1,2 kg för 130 kr och ris typ ett halvt paket för 25 kr, en stor broccoli, créme fraische och lite kryddor.. sammanlagt ungefär 175 kr för hela "batchen" och det blir 29 kr per matlåda.... 

dagbudgeten kan då bli:

frukost 15 kr (typ ett ägg och ett par mackor)

matlåda  #1 30 kr

matlåda #2 30 kr

75 kr/dag

Lycka till!

Hur får du det till 75:- om dagen?

338/7 = 48...

Så du har dragit över TS budget med 27:-, en hel matlåda i princip...
  • i-o
    Anonym (Pass) skrev 2017-01-02 10:53:34 följande:

Till lunch idag togick jag en påse kycklingklubbor och la dem i en gryta där jag stekt två lökar. Sen hällde jag på en burk passerade tomater, kryddor och lite wok-grönsaker. Ny puttrar grytan och risen kokar bredvid till lunch. Kvällsmat blir en soppa gjord på det som blir över efter lunchen med lite pasta i.

Det här är mat till en familj på fem personer och kostade inte ens 50 kr.

Aldrig varit ett fan av klubbor faktiskt, för lite kött liksom. Man betalar mer för benen viktmässigt liksom
  • Anonym (Karin P)

Just nu är det bra priser på massa jul och nyårs-mat, så det kan man ju passa på att frysa in!

Annars fattar jag inte heller hur man ska kunna klara sig på 1500 kr i månaden... det är galet lite.

• i-o

I framtiden avser jag utforska om jag kan bli självförsörjande på hemodlade grönsaker. Det blir spännande att ta fram data på affärspris kontra pris per kWh för att framställa själv.

Lite överkurs kanske men... ^^

Apropå att leva så billigt som möjligt d.v.s.

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Inköpslista) skrev 2017-01-02 12:06:35 följande:

Du behöver inte argumentera, varför skulle du behöva göra det? Det är som sagt taget från Mathem.se och de är i regel dyrare än de flesta "riktiga" affärer. Vill man kan man hitta det mesta i listan betydligt billigare på någon lågpriskedja, eller med lokala erbjudanden. Att jag valde just dom är att vem som helst kan gå in, var som helst man är i landet (och har internettillgång,) och se vilka priser jag tagit med (och då inte räknat på saker som det var erbjudande på), allt är samlat på ett ställe (man slipper springa runt till flera olika butiker för att hitta allt man vill ha och man slipper jämföra priser) och ändå vara rätt säker på att man med hög sannolikhet kommer undan med en betydligt mindre kostnad än den jag angett.

Självklart kan man kapa kostnader ytterligare förutom att välja billigare butiker, köpa sådant som är på erbjudande, jämföra priser mellan olika butiker etc. Vill man bli riktigt billig i drift så kan man börja dumpra i affärernas sopcontainer, under säsong plocka och ta hand om det som naturen har att ge, odla själv, börja jaga och fixa kött själv, ha hönor och på så vis få både kött och ägg etc.

Med detta sagt, listan jag skrev är ett exempel på en inköpslista som TS kunde ha för en månad. Så min fråga till dig är, varför så irriterad och sur på mitt exempel? Är det inte bra att TS får ett exempel på hur hon kan fixa sin matbudget för en hel månad och ändå få pengar över? Och det TROTS att det i exemplet ingår jäst som kostar hela 1,95kr/förpackningen! Ett exempel som hon dessutom lätt kan förverkliga genom bara några klick på datorn? Sedan om hon vill så kan hon som sagt var lätt kapa utgifterna ytterligare, men då krävs det mer jobb (jämföra mellan olika affärer, släpa på stora, tunga och otympliga förpackningar, odla, skörda, sylta, safta, lägga in osv). Och utrymme (utrymme till alla storpack etc). Exemplet ovan är ett exempel, inom budgeten och dessutom lätt att förverkliga.

i-o skrev 2017-01-02 14:11:34 följande:

Aldrig varit ett fan av klubbor faktiskt, för lite kött liksom. Man betalar mer för benen viktmässigt liksom

Du glömde svara på detta inlägg.
Svar på tråden Mat för max 350 kr i veckan