• DuVetHon_

Köpa eller hyra babyskydd?

Hej alla

Sitter och fundera på huruvida man ska köpa eller hyra babyskydd? 

Att hyra ett babyskydd med isofixbas kostar 600kr för 9 månader här hos mig och då får jag med den direkt från förlossningen. Helt okej.
    Babyskydden vi tittar på att köpa ligger runt 2500-3000kr. 

Funderingarna är huruvida det verkligen räcker med 9 månader? Kan man köpa barnstol vid 9 månader utan att det är för stort? Jag vet att det är individuellt och att man inte vet säkert förrän man är där men jun tänker jag rent generellt om det brukar räcka? Känns som kort tid och då kan jag ju lika gärna köpa ett eget från början. Samtidigt som 2500-3000kr är mycket pengar om man klarar sig på att hyra på 600.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Köpa eller hyra babyskydd?
  • Alexi

Man ska byta till barnstol så fort de kan sitta ordentligt, det är mycket säkrare. Vår äldsta var en plutt och vi bytte vid åtta månader.

• Trippelmamma76

Du kan, och bör, byta tidigare än 9 månader. Man bör byta när barnet sitter stadigt med stöd. (Ca 6 mån). Att många väntar är ju pga att det är smidigt med en barnstol (dvs babyskyddet) som man kan lyfta ur med babyn sovande i. Särskilt om man kan klicka i den i sitt vagnschassi. Nästa steg gällande barnstol, alltså en fast, bakåtvänd stol, är säkrare än babyskyddet så fort de har styrkan i rygg och nacke. Du kan läsa på om bilbarnstolar på tex NTF:s hemsida.

• bluebird6

Skulle absolut hyrt för det priset. 
    Vår son satt upp sj vid 5 månader och vid 6 månader bytte vi. 

Lycka till:)

• Physalis

Tänker man säkerhetsmässigt så ska man byta så fort barnet fyller kriterierna för att byta ( väga minst 8-9 kg och kunna sitta med stöd) detta skedde för oss vid 7 månaders ålder.

Köper du ett eget kan du alltid sälja det (vi sålde vårat för halva inköpspriset, hade kunnat sälja för mer om affärerna inte haft kampanj på just den modellen då) och kan använda det sålänge du vill.

Korrekturläser som en kratta
  • nnnnnnnn

ja, du har fått rätt svar.
    Det är ovanligt att barnet inte kan sitta med stöd vid 9 månaders ålder, eller att de väger under viktgränsen för alla sorters bakvända bilbarnstolar.
    Så hyr om det är så billigt!

• DuVetHon_

Tack snälla för alla svar.

Känns som det lutar åt att hyra första ministolen. Så kan man lägga pengarna på en stol senare istället :)

Det är så dyra saker man ska köpa av någon anledning, även om man bara köper det som verkligen behövs :P

• Aileen Allannah

Vi bytte bort babyskyddet vid fyra månader till vår första, så det vore konstigt om inte 9 månader räcker.

• Recept

Vi köpte babyskydd, mest för att vi ville vara säkra på vad det har varit med om och inte.

Att hyra ett gick bort direkt för sambon för han vill inte att massa okända människor ska ha haft det innan oss.

Nu är lillkillen 7 månader och vi måste börja leta bakåtvänd bilbarnstol.

Det blir samma där, det måste vara nytt.

• Mascaraklumpar

Vi köpte ett maxicosi med bas för 2700 och sålde dem efter 7 månader för 1800. Således kostade det oss 900 kr plus lite krångel med annons och mailande fram och tillbaka med potentiella köpare. Att hyra för 600 hade ju blivit billigare, men sen är väl frågan vad det babyskyddet är i för skick. Att få ett helt nytt skydd som man vet är okrockat tycker jag nog det är värt att betala 300 kr för om det är så att det man hyr är begagnat. (Nu går de säkert igenom babyskydden noga innan de hyr ut så man kan säkert känna sig trygg med ett sådant också, i och för sig. Men eftersom det rör sig om så liten prisskillnad hade jag ändå valt det nya.)

• Aileen Allannah

Visst går de igenom babyskydden noga innan de hyrs ut, men är stolen tappad i marken till exempel är det sällan skadorna syns, den är likväl skadad och ska bytas ut.

Svar på tråden Köpa eller hyra babyskydd?