• Anonym (FlickväntillADHD)

Din berättelse om livet med ADHD-partner

Min sambo har ADHD. I början tänkte jag "hur kan den här mannen ha ADHD när han är så korrekt, klok och rationell?" Som vem som helst och det verkade inte finnas sådana problem jag läst om.

Efter att jag lärt känna honom har dock de andra sidorna kommit fram. Tror han höll allt det besvärliga borta från mig till en start(som i vilket förhållande som helst). Till skillnad från ett "vanligt förhållande" är dock de mindre attraktiva sidorna mer uttalade...

Impulsivitet så jag glöms bort, aggression utan eftertanke efter en utekväll= misshandelsdom och böter, ekonomiska problem, ingen koll på viktiga papper(ekonomiska konsekvenser), "råkar" ta lite amfetamin ute på krogen, mår konstant dåligt ångest och depression etc etc.. Svårt att hålla vårt förhållande i liv..

Han är en helt underbar man som är otroligt omtänksam, smart och har hög moral och empati. Saker som "händer honom" gör han aldrig av ondo utan har alltid ånger(därmed depressionerna). Låg självkänsla till följd av allt detta. Att tillägga är att han alltid försöker göra sitt efter sin förmåga i relationen. Aldrig otrevlig mot mig (har dock hänt några få gånger att han varit irriterad). Stor respekt för kvinnor, mycket väluppfostrad etc. Sedan start känt att han är kärleken i mitt liv.

Ska göra nytt försök till medicinering nu. Kanske boendestöd eller dyl. Har inte funkat med den medicin han provat förut.

Även om han är underbar mot mig i de perioder han orkar så har de "dippar" han har och de problem som hela tiden är slitit på vårt förhållande. Så sjukt jobbigt att stå "ensam" i det här. Tolerera alla saker som kommer upp. Och det påverkar ju självklart mig med ekonomiskt och psykiskt.. (Jag är dock sjukt uthållig och har stor inlevelseförmåga så tror jag "orkar med" mer än många andra.)

Skulle vara så härligt att höra från andra som varit/är i liknande sits. Hur har ni orkat? Eller inte? Tips och råd!

OBS vi har inte barn och kommer inte heller skaffa barn så länge vardagen inte funkar. Är i trettio-års åldern.

• Svar på tråden Din berättelse om livet med ADHD-partner
  • i-o
    Anonym (Det finns en väg) skrev 2017-01-02 22:32:17 följande:
    Många studier har gjorts på detta med omega 3, b vitamin, magnesium och zink. I Sverige är vi efter flera år men nyss släpptes en studie i Sverige som visar att barn med adhd som fått omega 3 tillskott har lika bra effekt som den vanligaste medicinen efter ca 3 månader. Googla adhd och omega 3.
    Det finns många naturliga sätt att förbättra sitt mående och adhd'n om man inte vill använda medicinen.
    Omega 3 är inte ens hälften så viktigt som omega 6. Omega 9 is the shit.
  • Glinda från Oz
    Anonym (FlickväntillADHD) skrev 2017-01-02 15:19:04 följande:

.... När han var yngre tog han droger. Innan han fick sin diagnos och inte visste varför han mådde så dåligt.

Efter att han fick sin diagnos fick han prova medicin vilket inte kändes bra för honom, läkaren höjde även dosen till max trots att det inte kändes bra. Min sambo blev rädd för dessa mediciner då. Samt att läkaren inte lyssnade på honom att den medicinen inte kändes ok, blev inget förtroende för den situationen/vården. = Han drog sig ur och bort från behandling.

(Ska söka hjälp nu igen).

Nu två år senare tog han amfetamin han blev bjuden på av en vän. Anledningen= han mådde otroligt dåligt. Var nere i en djup depression. Gjorde det utan eftertanke för han ville där och då bara må bra och för en stund "känna sig normal".

Så du skulle aldrig vara tillsammans med någon som tagit droger? Det är ganska många som provat och specifikt många av de med neuropsykiatriska diagnoser. Som bara för en stund vill känna "lugn".

Jag vet att bara för att min sambo i desperation tog droger EN kväll av alla kvällar vi varit tillsammans så skulle han inte börja droga på daglig basis! Och om han skulle göra det så skulle jag kräva att han tar hjälp alternativt lämna.

Orkar inte ens förklara ang misshandeln som skedde en gång till. Känns ändå som du bestämt dig för att han inte är något att hänga i granen. :)

Om det skedde när han var yngre varför tar du upp det som ett problem idag? I trådstarten skriver du klart och tydligt att han tar droger på krogen och det lät inte som en engångshändelse. Du försvarar hans beteende nu också, så då måste du tycka det är okej. Så vad är problemet?

Klart jag skulle kunna vara tillsammans med någon som testat droger 1-2 gånger, men inte medan vi var tillsammans och inte regelbundet. Att man har en NPF diagnos är verkligen inget frikort att få göra precis som man vill.

Du tycker inte heller han är något att hänga i granen annars hade du aldrig skrivit trådstarten.
  • Anonym (dampig)
    i-o skrev 2017-01-02 23:31:02 följande:

Ibland kan man tolka lite som man tycker är bekvämt. Det är lätt att se nackdelar hos människor, svårare att se fördelar.

Alla är kapabla att misstolka. Speciellt under situationer när man lätt kan räkna sig till vilka variabler som är kända. Det är ingen svår matematik.

Bara en person med autism tolkar det jag skrev som att personer med adhd inte kan tillhöra "alla" i det avseendet istället för andemeningen "att misstolka situationer är inte kännetecknande för personer med adhd".
  • i-o
    Anonym (dampig) skrev 2017-01-03 00:56:20 följande:
    Bara en person med autism tolkar det jag skrev som att personer med adhd inte kan tillhöra "alla" i det avseendet istället för andemeningen "att misstolka situationer är inte kännetecknande för personer med adhd".
    okej, med det vill du ha sagt att du är en rebell. Typiskt damp.
  • Anonym (dampig)
    i-o skrev 2017-01-03 02:37:22 följande:

okej, med det vill du ha sagt att du är en rebell. Typiskt damp.

Det finns inget rebelliskt över att ha koll på hur diagnosen yttrar sig. Typiskt aspigt att du inte tål kritik.
    Glinda från Oz skrev 2017-01-02 23:46:57 följande:

Om det skedde när han var yngre varför tar du upp det som ett problem idag? I trådstarten skriver du klart och tydligt att han tar droger på krogen och det lät inte som en engångshändelse. Du försvarar hans beteende nu också, så då måste du tycka det är okej. Så vad är problemet?

Klart jag skulle kunna vara tillsammans med någon som testat droger 1-2 gånger, men inte medan vi var tillsammans och inte regelbundet. Att man har en NPF diagnos är verkligen inget frikort att få göra precis som man vill.

Du tycker inte heller han är något att hänga i granen annars hade du aldrig skrivit trådstarten.

Men herregud jag förstår inte vad du är ute efter?

Jag skriver att jag önskar andras berättelser av att vara sambo med någon med ADHD. För det är en del problem och svårigheter som kommer med "på köpet". Har du provat att leva med någon med samma nedsättning? Kom tillbaka och dela dina erfarenheter då är du snäll.

Men du är inne för att tjafsa om mig hur vida min sambo är en bra partner eller ej. Jag har full koll på vem han är som person, konsekvenser av hans handlande som eventuellt kan drabba mig etc. Men tack för dina åsikter.

Han är kärleken i mitt liv.

Så visst är han i min värld den enda att hänga i granen. Trådstarten gjorde jag i det syftet att dela erfarenheter med andra.
  • i-o
    Anonym (dampig) skrev 2017-01-03 07:24:53 följande:
    Det finns inget rebelliskt över att ha koll på hur diagnosen yttrar sig. Typiskt aspigt att du inte tål kritik.
    Jaha, kritiserar du mig, det förstod jag inte, så då är väl allt okej, antar jag? ;)
  • Anonym (M)

Ingen får mig att skratta så mycket och ingen får mig att bli så arg och irriterad, det är en enkel sammanfattning av mitt liv tillsammans med en kille med adhd. 
    Jag har aldrig tidigare mött en så kärleksfull kille, han har ett otroligt stort hjärta, märker direkt på mig om jag har en dålig dag, han vill att jag ska må bra. Han har också ett stort behov av bekräftelse som bottnar i dålig självkänsla. Han har många års psykisk ohälsa bakom sig, depressioner och självskadebeteende. Han har svårt att hantera vardagskrav som städning och betala räkningar. Väldigt känslig för stress, svårt att ta ansvar, allt är oftast någon annans fel. Sätter sina egna behov först för det är vad han behöver. Snöar in på meningslösa saker
    Vi har pratat mycket om hans svårigheter, han lyssnar tar till sig, skriver ner och reflekterar, vill lösa saker. Tyvärr vill han ofta mer än han klarar. 

Vi är inte sambos längre, vi träffas fortfarande, vi älskar varandra. Men hans mående tar min energi och jag kan inte leva upp till hans behov av bekräftelse. Han känner inte att jag älskar honom om vi inte är klistrade vid varandra all tid hemma. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (M) skrev 2017-01-03 23:09:29 följande:

Ingen får mig att skratta så mycket och ingen får mig att bli så arg och irriterad, det är en enkel sammanfattning av mitt liv tillsammans med en kille med adhd. 
    Jag har aldrig tidigare mött en så kärleksfull kille, han har ett otroligt stort hjärta, märker direkt på mig om jag har en dålig dag, han vill att jag ska må bra. Han har också ett stort behov av bekräftelse som bottnar i dålig självkänsla. Han har många års psykisk ohälsa bakom sig, depressioner och självskadebeteende. Han har svårt att hantera vardagskrav som städning och betala räkningar. Väldigt känslig för stress, svårt att ta ansvar, allt är oftast någon annans fel. Sätter sina egna behov först för det är vad han behöver. Snöar in på meningslösa saker
    Vi har pratat mycket om hans svårigheter, han lyssnar tar till sig, skriver ner och reflekterar, vill lösa saker. Tyvärr vill han ofta mer än han klarar. 

Vi är inte sambos längre, vi träffas fortfarande, vi älskar varandra. Men hans mående tar min energi och jag kan inte leva upp till hans behov av bekräftelse. Han känner inte att jag älskar honom om vi inte är klistrade vid varandra all tid hemma. 

Nästan precis så här är det att leva med min kille också, bortsett från två saker: han har ingen historik av psykisk ohälsa eller självskadebeteende (dock sjukskriven för utmattningssyndrom nu) och han sätter _aldrig_ sig själv först utan bryr sig alltid mer om andras välmående.

Vi har varit tillsammans i nio år och bott ihop de senaste två åren. Det var tufft för oss båda att anpassa sig när vi flyttade ihop men det blir bara bättre och bättre.
  • Glinda från Oz
    Anonym (FlickväntillADHD) skrev 2017-01-03 07:41:40 följande:

Men herregud jag förstår inte vad du är ute efter?

Jag skriver att jag önskar andras berättelser av att vara sambo med någon med ADHD. För det är en del problem och svårigheter som kommer med "på köpet". Har du provat att leva med någon med samma nedsättning? Kom tillbaka och dela dina erfarenheter då är du snäll.

Men du är inne för att tjafsa om mig hur vida min sambo är en bra partner eller ej. Jag har full koll på vem han är som person, konsekvenser av hans handlande som eventuellt kan drabba mig etc. Men tack för dina åsikter.

Han är kärleken i mitt liv.

Så visst är han i min värld den enda att hänga i granen. Trådstarten gjorde jag i det syftet att dela erfarenheter med andra.

Jag är verkligen inte ute efter att tjafsa och bråka, jag är ute efter att du ska förstå att du är värd något bättre för det är du. Du lyssnar du inte på mig nu, varför skulle du det jag är en random människa på nätet. Men min förhoppning är att om tillräckligt många säger samma sak kommer du att lyssna.
    Glinda från Oz skrev 2017-01-07 07:27:08 följande:

Jag är verkligen inte ute efter att tjafsa och bråka, jag är ute efter att du ska förstå att du är värd något bättre för det är du. Du lyssnar du inte på mig nu, varför skulle du det jag är en random människa på nätet. Men min förhoppning är att om tillräckligt många säger samma sak kommer du att lyssna.

Kärlek är för mig en annan sak än att bara lämna för att det inte passar med vissa BETEENDEN(som i detta fall grundar sig i en neuropsykiatrisk nedsättning). För PERSONEN jag är tillsammans med är underbar, klok, empatisk och kärleksfull mot mig. Mao jag skiljer beteendet(grundat på nedsättning) från personen.

För även om vissa saker "bara händer"(beteendet) så är han en fantastisk människa! En FANTSTISK människa!

Tro mig, jag har haft förhållanden där männen ifråga behandlat mig illa. Jag VET hur jag inte vill bli behandlad! Min pojkvän idag är långt ifrån dessa tidigare pojkvänner. Han behandlar mig med kärlek och respekt. Han låter mig få vara som jag är på ont och gott. Han älskar mig och det känner jag ända in i själen. Ska jag då lämna honom för att hans svårigheter(beteende!) yttrar sig på ett visst sätt?

Är för mig helt ologiskt. Anledningen till denna tråd är från min sida att kunna dela erfarenheter med andra i samma sits. För det är, som för mig utan diagnos, en vansklig sak. Främst förståelsen för hur han funkar.

Allt gott! :)
Svar på tråden Din berättelse om livet med ADHD-partner