Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Ljuga för chefen

Varför ska du ljuga? Du kan ju bara låta bli att säga något. Syns det så syns det. Är det någon som frågar så kan du antingen svara som det är eller vänligt svara något om att ni visst skulle vilja få ett barn (till?) och hoppas få det en dag, men att den som frågar kanske ska reflektera över att det är en känslig fråga för många. Det kan ju vara så att den tillfrågade inte vill svara för att det är för tidigt i graviditeten, eller att den tillfrågade "bara" har gått upp i vikt, eller att den tillfrågade en längre tid har försökt få barn men inte lyckats eller kanske till och med har varit gravid men precis fått ett missfall, eller så. För ett antal år sedan fick jag sådana frågor, och jag var inte gravid. Eller något av de andra alternativen jag skrev. Jag var bara allmänt sliten. Eller så var det bara så att någon spred rykten. Då hade varken jag eller min sambo några som helst planer på att skaffa barn.

Själv så har jag varit i en liknande situation som du är i nu. Veckan efter att jag hade skrivit på anställningskontrakt fick jag ett positivt graviditetstest. Jag tänkte först vara tyst om det en längre tid, men berättade sedan redsn när jag var i runt vecka 8 (tror jag det var) då jag mådde så fruktansvärt illa och var rädd att jag inte skulle kunna dölja det

• Maramina
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-03 23:27:26 följande:
    Tack, jag passar väldigt bra på min plats.
    Det du påstår vet du nog väldigt lite om. De flesta företagare vill inte satsa på en gravid kvinna, tro mig som har ett stort kontaktnät inom rekrytering. De flesta låtsas bara inte om det. Om det inte vore så, varför skulle ts en starta sin tråd?

Du ska inte tro att man kan sparka anställa hur som helst, hur kan du inte vet det du som vurmar så för "rättigheter"?
    Jag kommer aldrig bli stämd för detta, jag är skicklig på mitt jobb. Har haft denna position i rätt många år och min chef är som sagt nöjd. Min förra bonus talade sitt tydliga språk om man säger så.

Jag har som sagt koll på lagen men är bra på att hitta vägar runt den. Utan att vara direkt "olaglig".
    Och hur gör ni med manliga sökande som ni anställer och som när de fått sitt anställningskontrakt med fastanställning påskriven kommer och säger att hans fru är hemma, föräldraledig, men att han kommer att ta över ledigheten och det om två månader och att han då kommer att vara borta sex månader. Minst. Troligtvis bortåt ett år. Vad gör ni då?
Svar på tråden Ljuga för chefen