• zion

Ljuga för chefen

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ljuga för chefen
  • Anonym (Lögn?)

Ljuger du för chefen och lurar till dig anställningen så lär du inte ligga bra till i framtiden.

• nokitus

Nä. Ljug inte för din chef. Gör ditt jobb bättre än andra i stället och gör så han vill ha dej som fastanställd.

• Anonym (H)

Ljug inte , chefen glömmer nog inte att du är en oärlig person i så fall och behandlar dig därefter.

• Anonym (M)

Du har ju ingen skyldighet att berätta om en graviditet så här tidigt... många vill ju vänta med att berätta till efter v12 å vissa till efter RUL (om man kan dölja)

Låt säga att du berättar, får inte anställning å sen får du missfall...

En man hade ju aldrig sagt något (fick jag höra av en kvinna sommar chef när jag skulle på en anställningsintervju å frågade om råd)

• Maramina

Varför ska du ljuga? Du kan ju bara låta bli att säga något. Syns det så syns det. Är det någon som frågar så kan du antingen svara som det är eller vänligt svara något om att ni visst skulle vilja få ett barn (till?) och hoppas få det en dag, men att den som frågar kanske ska reflektera över att det är en känslig fråga för många. Det kan ju vara så att den tillfrågade inte vill svara för att det är för tidigt i graviditeten, eller att den tillfrågade "bara" har gått upp i vikt, eller att den tillfrågade en längre tid har försökt få barn men inte lyckats eller kanske till och med har varit gravid men precis fått ett missfall, eller så. För ett antal år sedan fick jag sådana frågor, och jag var inte gravid. Eller något av de andra alternativen jag skrev. Jag var bara allmänt sliten. Eller så var det bara så att någon spred rykten. Då hade varken jag eller min sambo några som helst planer på att skaffa barn.

Själv så har jag varit i en liknande situation som du är i nu. Veckan efter att jag hade skrivit på anställningskontrakt fick jag ett positivt graviditetstest. Jag tänkte först vara tyst om det en längre tid, men berättade sedan redsn när jag var i runt vecka 8 (tror jag det var) då jag mådde så fruktansvärt illa och var rädd att jag inte skulle kunna dölja det

• zion

Men jag har ju ingen skyldighet att berätta att jag är gravid än på ett bra tag och kommer inte berätta förens absolute tidigast i v 12 så man kan ju knappt säga att jag ljuger. Jag vill ju bara stressa på honom så att jag kan känna mig trygg och ha ett jobb att komma tillbaka till. Och han kan ju inte ens hävda att jag visste om graviditeten om inte han vill ge sig in i hur mitt privat liv med mens rubbningar ser ut. Sen är det så att om han hade hållt sina ord från början så hade jag redan haft en anställning. Men av någon anledning så fördröjer han det.

• zion
    Maramina skrev 2017-01-01 21:19:31 följande:

Varför ska du ljuga? Du kan ju bara låta bli att säga något. Syns det så syns det. Är det någon som frågar så kan du antingen svara som det är eller vänligt svara något om att ni visst skulle vilja få ett barn (till?) och hoppas få det en dag, men att den som frågar kanske ska reflektera över att det är en känslig fråga för många. Det kan ju vara så att den tillfrågade inte vill svara för att det är för tidigt i graviditeten, eller att den tillfrågade "bara" har gått upp i vikt, eller att den tillfrågade en längre tid har försökt få barn men inte lyckats eller kanske till och med har varit gravid men precis fått ett missfall, eller så. För ett antal år sedan fick jag sådana frågor, och jag var inte gravid. Eller något av de andra alternativen jag skrev. Jag var bara allmänt sliten. Eller så var det bara så att någon spred rykten. Då hade varken jag eller min sambo några som helst planer på att skaffa barn.

Själv så har jag varit i en liknande situation som du är i nu. Veckan efter att jag hade skrivit på anställningskontrakt fick jag ett positivt graviditetstest. Jag tänkte först vara tyst om det en längre tid, men berättade sedan redsn när jag var i runt vecka 8 (tror jag det var) då jag mådde så fruktansvärt illa och var rädd att jag inte skulle kunna dölja det

Inte ljuga men undanhålla och om han skulle ställa frågan rakt upp och ner om jag är på tjocken så får jag se hur jag reagerar.
  • Froken Lokens

Om du hade varit man hade du inte berättat att din partner väntar barn, så jag förstår inte varför du ska behöva berätta.

• morK

Jag har varit i samma sits och inte berättat. Nu har jag just bytt jobb och finner mig själv gravid (denna gång har jag dock en fast anställning från start).

Som jag ser det är det ohyggligt dumt att berätta. Däremot skulle jag inte ljuga om chefen frågade. Frågar hen inte har du ingen anledning att berätta det. Vem vet, du kanske inte ens upptäckt det ännu.

• Froken Lokens
    Anonym (Jo) skrev 2017-01-01 21:31:07 följande:

Frågan är varför du anser att det är rätt mot din chef att behöva vänta minst ett år på dig med fast anställning, när du inte vill vara ärlig?

Och den inställningen är varför kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden!
Svar på tråden Ljuga för chefen