Inlägg från: Anonym (Personalansvarig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Personalansvarig)

Ljuga för chefen

Anonym (Teamis) skrev 2017-01-02 21:57:09 följande:

Jag är teamledare med ansvar för nyrekryteringar och jag kan säga så här.

Jag anställer inte unga kvinnor alls. Jag har för mycket erfarenhet av deras smusslande och undanhållande som är en belastning för företaget.

Jag bryr mig inte om vad du eller någon annan här tycker, jag vet vad lagen säger men jag är också en jävel på att hitta kryphål. på olika sätt.

OM jag skulle göra ett undantag och detta undantag var ts och sedan denna lögn kom fram så skulle allt förtroende för henne var totalt borta.

Lögnare har ingen framtid hos oss.

Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 11:56:15 följande:

Jo då fröken, det är väldigt positivt kan jag lova. Om inte annat så tolkar jag min finfina bonus som att jag gör ett bra jobb.

Tror nog din högsta chef inte vet om hur du diskriminerar på arbetet och gör hen det så verkar det inte vara en vettig chef .. Hade aldrig anställt en som generaliserar så grovt mellan sökande, hört talas om bäst får jobbet någon gång? Därav jag sköter egen rekrytering istället för att anställa någon annan.. Sköter man sitt arbete rätt och gör saker rättvist behöver man inte kringgå lagen så det säger egentligen allt.
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 16:04:41 följande:

Du får tro och tycka vad du vill, jag är inte direkt jätteintresserad av din åsikt dock.

Anställ vilka du vill så anställer jag vilka jag vill. Bra så.

Vad synd man kan lära av andra, du vet att yngre generationen lär den äldre på många sätt likaså tvärtom? Men fortsätt att anställa endast 50+ och inte för vem som skulle klara jobbet bäst, låter som ett bra resonemang. Skulle gärna vilja höra vad din chef säger om att du inte letar efter de bästa för jobbet utan en sifrra. Tror tyvärr du endast ser världen i vitt eller svart så ja kan nog inte ändra dig där, absolut!
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 21:20:39 följande:

Jo där ser man, som att det skulle vara en sjukdom att vara gravid?

Att vara gravid är ingen sjukdom däremot kan man få sjukdom under en graviditet.. När ska folk lära sig detta?! Enkel fråga är du man eller kvinna och om svaret kvinna, har du någonsin varit gravid? Jag är glad att jag ännu inte fått några större bekymmer under (märk ordet under inte pgr av) min graviditet.. Många får foglossning osv. Min sambos syster jobbar i en butik där de står upp hela dagarna utan chans att vila och hon fick dessvärre foglossning så hon inte kunde stå upp. Hon gick hem 30 dagar innan BF på sjukskrivning och med all rätt enligt mig!
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 21:49:03 följande:

Var sa jag att man inte kan lära av varandra? Jag vill bara inte ha småbarnsföräldrar i företaget med all frånvaro som det innebär.

Det spelar ingen roll hur duktig du är om du inte är på jobbet.

Mina anställda har alla utomordentlig kunskap, och mycket hög närvaro.

När du skrev att du inte var intresserad av mina åsikter?

Tror du bör fokusera mer på individ inte på att generalisera olika grupper, kan säga att på mitt företag har vi gott om 50+ som är borta flera gånger i månaden pgr av sjukskrivning så som knäskada osv och likaså har vi många småbarnsföräldrar som aldrig är borta. Alla är olika.
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 21:55:48 följande:

Oavsett så innebär det frånvaro. Jag anställer för att företaget behöver personal som är på plats.

Ja fast det finns ju ingen person som inte är gravid som har varit sjukskriven i en månad? Och är över 50+? Alla gravida är inte sjukskriven under sin graviditet likaså att alla som är 50+ inte är på jobbet varje dag. Människor är olika.
Svar på tråden Ljuga för chefen