Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Ljuga för chefen

ROFL skrev 2017-01-03 10:07:22 följande:

Gå omgående med i ett fack! De kan hjälpa dig!

Fast vad ska facket göra just precis nu i TS specifika situation?

En arbetsgivare har varken skyldighet eller incitament (oftast) att bryta ett pågående vik och göra om till en tillsvidare anställning. Det finns väl förmodar man också en anledning till att TS har ett vik, att någon annan är frånvarande eller att man har en vakans. Kanske vill man se vad som händer där innan man förlänger TS anställning eller tillsvidare anställer henne?

Det handlar väl mer om hur TS ska förhålla sig till arbetsgivaren/chefen och framtiden. Beroende på hur saker och ting kommuniceras framöver så KAN det ligga chefen i fatet om hen inte ger TS en tillsvidare anställning längre fram och man har haft vetskap om TS graviditet. Men chefen kan också komma fram med andra anledningar till detta som man inte kan klandra.
    Alternativt så ser chefen en framtid i TS och tycker att hon ska ha en anställning hos dem oavsett, man är ju inte f-ledig resten av livet.

Facket kan vara en väg om TS tror att det kan bli problem längre fram, för då måste man vara medlem. Alternativt att man själv sätter sig in i vad som gäller lagar och avtal på arbetsmarknaden och kan stå upp för det.

• Anonym (Klara)
    ROFL skrev 2017-01-03 13:01:29 följande:
    Nja. Har chefen sagt att du kommer få fast anställning längre fram och bryter löftet pga graviditet så kan det förhandlas om. Ett muntligt avtal gäller med, dock krångligare. En arbetsgivare har inte rätt att välja bort erfaren person med kvalifikation mot en annan hur som helst. Särskilt inte pga graviditet. Om arbetsgivaren vägrar ändå så kan det bli skadestånd.

Alla borde vara med i ett fack, för allas skull på arbetsmarknaden.
    Det är det jag menar med kommunikation. Det är sant att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga men de är svåra att bevisa (fullt rimligt).

Jag för egen del ser absolut noll värde i att vara med i facket. Jag är så pass insatt i lagar och regler att jag vet vad man får och inte får. Samt att arbetsmarknaden inom mitt gebit är god så skulle jag av något skäl gå arbetslös är jag säker att det skulle lösa sig alternativt så har jag heller inget emot att ta något annat arbete under en period. Jag har jobbat både i förskola, i butik och med städ så det löser sig. Ett jobb är ett jobb och det är alltid bättre att ha ett än att inte ha ett.

Har man varit anställd som vikarie så pass länge att man jobbat upp en företrädesrätt så får inte arbetsgivaren gå in och nyrekrytera eller anställa någon annan hur som helst. Men det beror på så många andra faktorer. Har man inte koll kan man absolut gå med i facket, kostnaden är oftast inte mer än några uteluncher. Och tänker man sig att det kan bli strul så är det en god idé att gå med redan nu, du får ingen hjälp om du inte är medlem. Men det vet kanske bara TS hur landet ligger där.

• Anonym (Klara)
    zion skrev 2017-01-03 19:29:48 följande:

Jag är med i facket (if metall) och dom kan inte hjälpa mig med något. Det är ett mamma vik jag går på så dom behöver verkligen inte bry sig om min framtid då den andra tjejen snart är tillbaka. Men dom är i stort behov av folk men vågar inte anställa pga en orolig marknad. Ett muntligt avtal lägger jag ingen tilltro i alls.

Då är det ungefär som jag trodde. Du har ett vik och den du vikar för är snart tillbaka. Efter det har företaget inga skyldigheter gentemot dig. Däremot bör man som chef inte prata om tillsvidareanställning längre fram om man inte har sådana avsikter eftersom det kan räknas som att man avgett någon form av löfte.
    Det schysstaste borde väl vara att i så fall ge dig en allmän visstid så att du har anställning tills du ska föda (utan glapp) så att du får en SGI att räkna föräldrapenningen på. Då har de haft dig i sin verksamhet och du har fungerat men de har inga skyldigheter för vad som händer när du ska börja jobba sen igen. Samtidigt som du har tid på dig under ledigheten att söka annat jobb.
Svar på tråden Ljuga för chefen