Inlägg från: Anonym (Teamis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teamis)

Ljuga för chefen

Smajley skrev 2017-01-02 21:19:49 följande:
    Och med "folk" menar du män, eller? Chefer?

Vet du om att det är emot lagen att neka anställning eller sparka någon pga en graviditet? Chefen har inte ens rätten att fråga om sådana saker då det inte får spela in i några beslut överhuvudtaget då alla har rätt att skaffa barn. Däremot är man skyldig till att berätta några månader (minns inte exakt) innan man går på föräldraledighet så att chefen har tid till att ordna annan personal.

Och det finns väl en pappa med i en graviditet också? Är de också korkade som inte berättar? Du bör ta dig en titt i spegeln innan du upprepar ordet "korkad" igen :)
    Jag är teamledare med ansvar för nyrekryteringar och jag kan säga så här.
    Jag anställer inte unga kvinnor alls. Jag har för mycket erfarenhet av deras smusslande och undanhållande som är en belastning för företaget.

Jag bryr mig inte om vad du eller någon annan här tycker, jag vet vad lagen säger men jag är också en jävel på att hitta kryphål. på olika sätt.

OM jag skulle göra ett undantag och detta undantag var ts och sedan denna lögn kom fram så skulle allt förtroende för henne var totalt borta.
    Lögnare har ingen framtid hos oss.
  • Anonym (Teamis)
    Jemp skrev 2017-01-02 22:25:29 följande:
    Då är du å andra sidan precis en sån arbetsgivare man inte vill ödsla sin tid eller kompetens på.
    Utmärkt!
    Jag anställer ändå med fingertoppskänsla så du behöver inte göra dig besvär. Du får hellre vara föräldraledig hos någon annan.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Chef) skrev 2017-01-02 22:45:06 följande:

Jag tycker faktiskt att det beror mycket på vad du har för typ av jobb. Men rent generellt så avråder jag dig nog från att berätta. Jag personligen skulle ha anställt dig ändå eftersom du redan kan arbetet i det här fallet men visst någonstans skulle det kännas surt att jag måste börja om med en rekrytering så att säga. Jag tror tyvärr att många chefer hade känt det senare och därför anser i alla fall jag att du borde berätta så sent som möjligt. Graviditet SKA inte spela någon roll men i vissa fall gör det det ändå, det är ju väldigt svårt att bevisa, så kan du komma undan med det så ja ljug så länge du kan. Fast jag ser det inte riktigt som en lögn heller, din chef har ju inget med din graviditet att göra!

Att du skulle vara chef tror jag inte en sekund på.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-03 15:31:47 följande:
    Du måste ju vara ett troll? Menar du på allvar att du fått någon form av ansvar med dina värderingar? Antar att du isåfall är teamleader på McDonalds eller 7/11. Ett seröst företag skulle inte ha anställda med dina åsikter...
    Nej då, inget troll.
    Jag har skrivit frekvent här i forumet som "Teamis" för att berätta hur jag ser på saken. Många har retat sig på mig förr men ingen har inbillat sig att jag trollar. Men men, det får du ju tro.

Inte anställd på något av de du gissar, varför skulle de ha vad du anser en sämre teamledare för än någon annan?
    Är deras personal värda mindre enligt dig?

Jag kommer givetvis inte berätta var jag jobbar, och du skulle ändå inte tro mig.
    Låt oss säga att det är ett stort företag som är känt både inom och utanför Sveriges gränser. Mer information än så blir det inte.

Min chef har många gånger tackat mig för lyckade rekryteringar dessutom! Solig
  • Anonym (Teamis)
    nevermind skrev 2017-01-03 18:42:29 följande:
    Jag har samma värderingar och har varit arbetsledare i bevakningsbranschen, med lite att tycka till om gällande rekryteringar.
    Bra där!
    I bevakningsbranschen känns en gravid kvinna rätt så felplacerad. Förvånad
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-03 19:46:44 följande:
    Kul för dig att du passar in någonstans. De flesta med din syn på unga kvinnor skulle avfärdas i seriösa företag. Och ja, jag jobbar på ett sådant. Skulle det komma fram att någon rekryterade som du gör hos oss så skulle denne få sparken direkt. Även bli stämd om det kom fram till att kvinnor nekats jobb när du ansvarat för rekryteringen av just den anledningen. Hur kan du ens ha ditt jobb utan att veta om hur olagligt det är?
    Tack, jag passar väldigt bra på min plats.
    Det du påstår vet du nog väldigt lite om. De flesta företagare vill inte satsa på en gravid kvinna, tro mig som har ett stort kontaktnät inom rekrytering. De flesta låtsas bara inte om det. Om det inte vore så, varför skulle ts en starta sin tråd?

Du ska inte tro att man kan sparka anställa hur som helst, hur kan du inte vet det du som vurmar så för "rättigheter"?
    Jag kommer aldrig bli stämd för detta, jag är skicklig på mitt jobb. Har haft denna position i rätt många år och min chef är som sagt nöjd. Min förra bonus talade sitt tydliga språk om man säger så.

Jag har som sagt koll på lagen men är bra på att hitta vägar runt den. Utan att vara direkt "olaglig".
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-04 03:40:29 följande:
    Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
    Jo då fröken, det är väldigt positivt kan jag lova. Om inte annat så tolkar jag min finfina bonus som att jag gör ett bra jobb.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-05 13:14:47 följande:
    Tror nog din högsta chef inte vet om hur du diskriminerar på arbetet och gör hen det så verkar det inte vara en vettig chef .. Hade aldrig anställt en som generaliserar så grovt mellan sökande, hört talas om bäst får jobbet någon gång? Därav jag sköter egen rekrytering istället för att anställa någon annan.. Sköter man sitt arbete rätt och gör saker rättvist behöver man inte kringgå lagen så det säger egentligen allt.
    Du får tro och tycka vad du vill, jag är inte direkt jätteintresserad av din åsikt dock.
    Anställ vilka du vill så anställer jag vilka jag vill. Bra så.
  • Anonym (Teamis)
    Maramina skrev 2017-01-05 14:37:20 följande:
    Och hur gör ni med manliga sökande som ni anställer och som när de fått sitt anställningskontrakt med fastanställning påskriven kommer och säger att hans fru är hemma, föräldraledig, men att han kommer att ta över ledigheten och det om två månader och att han då kommer att vara borta sex månader. Minst. Troligtvis bortåt ett år. Vad gör ni då?
    Jag anställer i stort sett bara personer ca 50+ och de brukar inte ha småbarn. FB är ett bra ställe att kolla upp folk på.

Jag har aldrig upplevt ditt scenario och skulle det mot förmodan hända så, ja då är det bara att bita i det sura äpplet.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-05 20:00:04 följande:
    Det är så sött hur du tjatar om din feta bonus. Vad är "bra" i dina mått eftersom det uppenbarligen är något du ursäktar dina ruttna åsikter med?

Min kollega har en bonus på 150k ca och fullkomligt suger på det denne gör. Men vi andra i teamet backar upp så mycket att bonusen kommer naturligt.
    Jag tjatar inte om någonting, jag bara visar på det uppenbara att jag är uppskattad.
    Jag ÄR inte i ett team, jag är teamledare.

• Anonym (Teamis)
    Froken Lokens skrev 2017-01-05 20:16:04 följande:
    Och jag tolkar lojala och goda arbetslag som ett tecken på att jag gör ett bra jobb. Tänk vad olika vi prioriterar.
    Tja ska vi vara sådana så har jag också lojala och goda team med bra sammanhållning och mycket låg frånvaro.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-05 20:39:15 följande:
    Men du verkar tro att det är märkvärdigt? Vi har inga teamleaders på mitt jobb. Det är en av världens största bolag. Vi är alla i stort sett självmanagerande och chefen bestämmer enbart löneförhöjning och godkänner mina utlägg. Jag har antagligen mer ansvar än du någonsin kommer ha iom att jag har fullt ansvar över mitt eget arbete; tider, semester, uppdrag etc.

Jag förstår att din värld är annorlunda. Jag försöker bara förklara att dina åsikter är omoderna och onormala. Och att du har lite för höga tankar om dig själv.
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-05 20:41:18 följande:
    Säkerligen om alla är 50+. De får ju knappast ett välbetalt jobb var som helst och kör sista rycket innan pensionen.
    Dina spekulationer får du stå för själv. Du vet såklart inte hur fel du har!
    Den åldersgruppen är det inget fel på och något sista ryck är det inte tal om, de har minst 15 år kvar i arbetslivet. Misstänker att du är rätt ung och därför inte ser potentialen hos 50+.

Så du kan behålla dina "förklaringar", jag är faktiskt inte det minsta intresserad.
    Jag skulle kunna förklara saker och ting för dig också men vet du, jag struntar i det.

• Anonym (Teamis)
    nevermind skrev 2017-01-05 21:08:06 följande:
    De får jobba hur länge de vill men jag har träffat flera som går på gravidpenning så fort de får ett plus.
    Jo där ser man, som att det skulle vara en sjukdom att vara gravid?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-05 21:44:50 följande:
    Vad synd man kan lära av andra, du vet att yngre generationen lär den äldre på många sätt likaså tvärtom? Men fortsätt att anställa endast 50+ och inte för vem som skulle klara jobbet bäst, låter som ett bra resonemang. Skulle gärna vilja höra vad din chef säger om att du inte letar efter de bästa för jobbet utan en sifrra. Tror tyvärr du endast ser världen i vitt eller svart så ja kan nog inte ändra dig där, absolut!
    Var sa jag att man inte kan lära av varandra? Jag vill bara inte ha småbarnsföräldrar i företaget med all frånvaro som det innebär.
    Det spelar ingen roll hur duktig du är om du inte är på jobbet.

Mina anställda har alla utomordentlig kunskap, och mycket hög närvaro.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-05 21:51:26 följande:
    Att vara gravid är ingen sjukdom däremot kan man få sjukdom under en graviditet.. När ska folk lära sig detta?! Enkel fråga är du man eller kvinna och om svaret kvinna, har du någonsin varit gravid? Jag är glad att jag ännu inte fått några större bekymmer under (märk ordet under inte pgr av) min graviditet.. Många får foglossning osv. Min sambos syster jobbar i en butik där de står upp hela dagarna utan chans att vila och hon fick dessvärre foglossning så hon inte kunde stå upp. Hon gick hem 30 dagar innan BF på sjukskrivning och med all rätt enligt mig!
    Oavsett så innebär det frånvaro. Jag anställer för att företaget behöver personal som är på plats.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-05 21:54:48 följande:
    När du skrev att du inte var intresserad av mina åsikter?

Tror du bör fokusera mer på individ inte på att generalisera olika grupper, kan säga att på mitt företag har vi gott om 50+ som är borta flera gånger i månaden pgr av sjukskrivning så som knäskada osv och likaså har vi många småbarnsföräldrar som aldrig är borta. Alla är olika.
    Tack men jag kommer fortsätta på mitt spår då det fungerar så bra.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-05 22:14:59 följande:
    Synd att vi lever 2017 och inte i Tyskland på 1940-talet?! Är ju fruktansvärt om folk föder barn och blir sjuka.

En sak som du kanske inte tänkt på är att folk 50+ löper större risk för hjärtinfarkt, stroke, hjärnblödning och benbrott. En kollega till mig dog för ett år sedan en vecka efter han fyllt 50. Vad gör du då? Dessutom är inlärningskurvan längre destu äldre man är så din nyanställde 50-nånting har inte samma tempo även om de dyker upp varje dag. Kvantitet istället för kvalitet. Om inte McDonalds så är det väl Lidl du spenderar dina dagar på.
    Tycker du det det? Jaha.
    Du får fortsätta spekulera, som sagt kommer jag inte berätta var jag jobbar.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-06 00:54:54 följande:
    Jag struntar fullkomligt i vart du jobbar. Försökte förklara en poäng. Men det var naivt av mig att tro att du skulle koppla det.
    Jag ska uttrycka mig enkelt nu.

Jag är inte intresserad av dina poänger, är heller inte intresserad av dina spekulationer. Jag har stor erfarenhet och har lärt av mina misstag.
    Så, ska vi avsluta vårt lilla samtal nu kanske?
Svar på tråden Ljuga för chefen