Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Ljuga för chefen

Inte läst alla inlägg i tråden men var i en liknande situation. Satt på ett 3 årigt vikariat och blev lovad från början att när en heltidstjänst dök upp skulle jag få ta över den tjänsten. Det dök upp flera under tiden.

Min föredetta chef höll dock inte sitt ord trots att jag fick höra annat hela tiden och blev gång på gång sviken.

När det var mindre än ett år kvar på mitt vikariat fick vi en ny chef och där fick jag hela tiden höra att vi får se mot slutet pga olika anledningar som hände inom företaget.

Mitt vikariat går ut i slutet av januari detta år.

Så när jag blev gravid i augusti förra året inföll sig paniken direkt.

Hur ska min chef ta det här. Kommer jag få fast nu etc.

Först valde jag och hålla inne informationen då det hade gått sån kort tid. Ville ju inte berätta utifall jag får missfall. Tycker inte ngn kvinna ljuger pga den anledningen men hade sjukt dåligt samvete. Just för att jag blivit gravid innan jag visste om jag får fast anställning eller ej (detta barn är dock väldigt önskat så abort kom aldrig upp på kritan) sen för att det faktiskt kändes som jag gick bakom ryggen på min arbetsgivare.

Men efter 7 veckor in på graviditeten fick jag stora problem med illamående å kräkningar. Till den grad att jag blev sängliggandes och fick åka in och ut på sjukhus för dropp.

Blev borta 2,5 månad från jobbet, sjukskrivning och fick i samma veva självklart berätta för min chef som faktiskt tog det bättre än jag trodde. När jag kom tillbaka i december var jag naturligtvis orolig för detta med anställning men fick efter samtal med chefen veta att jag får fast efter januari.

Nu vet jag att det finns skräckhistorier där många chefer inte är så snälla men tror i slutändan att ärlighet lönar sig. Nu hamnade jag i en situation där jag inte hade annat val än berätta men tror mitt samvete inte hade klarar mer än 7 veckor ändå.

Men förstår dig ts men försök vara så ärlig du kan och känner är ok. Arbetsgivare ska ju inte få sparka pga graviditet men vet att det finns fall där det händer.

Men prata med din chef och fråga rakt ut hur ser det ut med din fasta anställning. Kommer jag få en och när isf. Nu vet jag att du skrev att ni hade pratat redan lite svagt runt det men ställ lite krav eller iallafall be om ett slutdatum. Säg att det känns oherhört osäkert och gå runt med ett vikariat och att det gynnar dig bättre i privatlivet vid tex kontraktskrivningar etc. Sen kan du ju välja och berätta om din graviditet eller hålla på det lite längre. Men tror i slutändan att din chef uppskattar din ärlighet.

Svar på tråden Ljuga för chefen