Inlägg från: BahHumbug |Visa alla inlägg
  • BahHumbug

Gah! Snart 4-åring vägrar lägga sig!

Såg ett Nanny program där Nannyn förklarade att man inte ska prata med barnen när man går in med dem i rummet. Man kan säga till två eller tre gånger att barnet ska lägga sig. Nu pratar jag om efter att man har läst godnatt saga, gett en kram för godnatt och liknande. Det är när barnet vill gå upp efter att man har gjort sin rutin.

Efter det säger man inget utan tar med barnet in till sin säng. Om man pratar med dem så får dem uppmärksamhet och det är det de vill ha.

En förälder fick sedan sitta på en stol utanför sitt barns rum. Varje gång som barnet kom upp så gick föräldern in med barnet och gick ut och satte sig. Det blir en kamp av viljor men man får inte ge vika. Om barnet vill gå på toaletten så går man till toaletten och sedan tillbaka. Man säger inget utan går in med barnet till sängen.

• BahHumbug
    nnnnnnnn skrev 2017-01-02 22:56:51 följande:

Här kommer ett kort och enkelt tips:
    MP3-spelare (eller liknande, som INTE har spelmöjligheter/filmmöjligheter).
    Ladda in massor med ljudböcker och barnskivor.
    Låt barnet lyssna efter sagan, liggande i sängen, med lampan släckt (nattlampa ok, men inte läsbelysning).

När vi började med detta runt 3,5-års ålder när barnen bytts ut mot Alfons Åberg (dvs evighetslånga nattningar med vatten, kissa osv.), så blev det lugn och ro.
    Lugn och ro = barnet somnar snabbare än man kan tänka sig! Vi smyger och tjuvkikar in i rummet efter 15 min. Då sover barnen 9 av 10 ggr. Är barnet vaket så kollar vi efter ytterligare 15 min, då sover det i princip alltid. Någon enstaka gång så har barnet inte sovit då, men efter 45 min så har våra sovit. Barnet har inte märkt att vi tjuvkikar på det, så det störs inte av att vi tittar till det.
    När barnet sover så tar vi av lurarna och stänger spelaren.

Det finns jätte bra hörlurar/ högtalare som man lägger under kudden. Då kan man väda på sig utan att lurarna skaver eller att man riskerar att trassla in sig.
Svar på tråden Gah! Snart 4-åring vägrar lägga sig!