Inlägg från: John22 |Visa alla inlägg
  • John22

Trött på brukande syskon

Bestraffa den som håller på och startar käbbel. Barn förstår konsekvenser, inte resonlighet.

• John22
    modsey skrev 2017-01-02 12:08:34 följande:
    fast de är skitsvårt att avgöra vem som startar när man kommer in i bråkets mitt typ.
    Då käbblar de ju redan båda två med varandra.
    Då straffar man båda :) Nog sjutton blir de mer måna att hålla sams om lördagsgodiset eller TV-spelet ryker.
  • John22
    modsey skrev 2017-01-02 14:28:34 följande:
    ok erkänner att jag inte är så mycket för den typen av bestraffningar ändå. Ser inte vitsen med att straffa ens med något som inte hör ihop med varandra . En konsekvens av att man börjar bråka i bilen på väg till bion och att mamma vänder hem är en mer direkt konsekvens för mig ( påhittat, har inte hänt men för att illustrera vad jag menar)
    Barn är inte hundar. Förklarar man kopplingen mellan handling och straff så fattar de, om de inte är alltför små.
  • John22
    modsey skrev 2017-01-02 16:12:47 följande:
    Precis, barn är inte hundar och jag straffar inte mina barn på det viset. Tror inte på det som metod alls. Du är fri att tro annat, men tack för rådet i alla fall. 
    Då får du nog finna dig i att ha ständigt bråkande ungar som inte respekterar gränser och regler. "Låt ungarna göra som de vill"-metoden fungerar bevisligen inte, och resulterar i ungdomar som lärt sig att dåliga handlingar inte får konsekvenser och att de kan bete sig som de vill.
    Man gör inte sina barn en tjänst genom att mjäka och klema bort dem.
Svar på tråden Trött på brukande syskon