• Booties

    Oense om årstid för bebis

    Jag och min sambo är helt ense om att vi vill sätta igång bebisverkstaden. Däremot är vi helt oense om när?! Han bryr sig nämligen väldigt mkt om vilken årstid bebis kommer, medans jag egentligen inte tycker man ska försöka planera alls. I slutändan kommer det ta sig när det tar sig.

    Han vill vänta ca 3 månader för att inte riskera att få ett barn som föds i slutet på året pga. Isf sen födelsedag. Dessutom menar han på att ett vårbarn är perfekt för att man då slipper bylsa på med massa kläder.

    Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? Hur får jag honom att släppa den här fixiden och förstå att vi inte bör planera sådant?

  • Svar på tråden Oense om årstid för bebis
  • Booties
    Kåtisroinen skrev 2017-01-04 13:32:17 följande:

    En sak förstår inte jag. Han vill alltså vänta i tre månader för att det  INTE ska bli ett december/januaribarn? Jag får inte riktigt ihop den matten om jag ska vara ärlig  Man ska alltid räkna med att det tar tid att bli med barn, 6-12 månader är inte alls ovanligt! Men man måste ju ändå ha i beräkningarna att det KAN gå direkt. Och går det på första försöket och ni börjar i mars/april, ja då blir det i alla fall i mitt huvud ett december/januaribarn  Bättre att börja redan nu då kan jag tycka! Tro mig, som tjej är det INTE kul att behöva vänta bara för väntandets skull. Högst troligen så kommer ni få vänta tillräckligt ändå på det där plusset. Och alldeles oavsett så kommer ni älska den där ungen ofantligt mycket!!


  • Booties
    Kåtisroinen skrev 2017-01-04 13:32:17 följande:

    En sak förstår inte jag. Han vill alltså vänta i tre månader för att det  INTE ska bli ett december/januaribarn? Jag får inte riktigt ihop den matten om jag ska vara ärlig  Man ska alltid räkna med att det tar tid att bli med barn, 6-12 månader är inte alls ovanligt! Men man måste ju ändå ha i beräkningarna att det KAN gå direkt. Och går det på första försöket och ni börjar i mars/april, ja då blir det i alla fall i mitt huvud ett december/januaribarn  Bättre att börja redan nu då kan jag tycka! Tro mig, som tjej är det INTE kul att behöva vänta bara för väntandets skull. Högst troligen så kommer ni få vänta tillräckligt ändå på det där plusset. Och alldeles oavsett så kommer ni älska den där ungen ofantligt mycket!!


    Haha, ja just det! Han räknar även med att det tar några månader. Du har så rätt så. Jag tyckte jag hade lagt fram alla argument som fanns, men nu har jag flera till! Ska göra ett försök ikväll igen efter jobbet ;)
  • Booties

    Tack allesammans för era svar! Nu har jag ytterligare några argument för gubben och ikväll får han passa sig. För jag kanske eventuellt flyger på honom! Naken! Skämtosido ????

  • Booties

    [quote=77276458][quote-nick]Ramborg skrev 2017-01-04 14:47:57 följande:[/quote-nick]

    Bara för att man i hela sitt vuxna liv aktat sig så noga för oplanerad graviditet så tror man lätt att det KOMMER bli barn så fort man slutar använda preventivmedel.

    Det är ganska sälkan det faktiskt funkar så. För oss tog det flera år innan första graviditeten. Och det slutade med missfall. Nu har vi två barn så det gick ju bra så småningom, men jag kan inte låta bli att le lite åt din killes resonemang.

    [/

    Håller fullständigt med! Däremot så har jag inte använt preventivmedel på 2 år och han har barn sedan innan.

  • Booties
    Hojjan skrev 2017-01-06 23:37:29 följande:

    Jag måste säga att jag tycker att det är löjligt att komma dragandes med att du har "större rätt" att bestämma för att det är du som är gravid, utan honom blir det ingen bebis. Det är ett gemensamt beslut om/när man bestämmer sig för att skaffa barn!

    Nu hade jag och min man det väldigt enkelt just i den frågan, vi ville bägge ha barn i början av året. Vi är bägge födda tidigt på året. Dessutom har min man under hela sin barndom sett sin bror ha det tufft i skolan vilket inte blev bättre av att han var född på julafton (om man har svårt för sig blir det inte bättre av att man är yngre än alla andra). Brodern har alltid önskat att hon hade gått över med honom!

    Vi planerade, satsade på februari (för att inte riskera decemberbarn), lyckades på första försöket och dottern föddes i februari. Lyckan var komplett! Hade bestämt oss för att ha barn tätt, hoppade över första ägglossningen efter förlossningen (pga att det hade blivit ett decemberbarn) och började försöka igen. Lyckades på första försöket igen och nästa vecka är det dags för lillebror att möta världen!

    Vi diskuterade mycket innan vi satte igång, vi hade bestämt att försöka i 5 månader och sedan pausa till året efter. Hade det inte tagit sig under de 5 månaderna år två så hade vi fortsatt och struntat i när bebisen föddes. Vi hade vi en plan redan i förväg, vi är bägge "unga" och har den tiden på oss, och framförallt var vi överens.


    Löjligt? Mhm, nu var det ju inte riktigt så jag menade. Därav ordvalen "OM någon skulle "få" bestämma..." Jag tycker ju självklartvis inte att någon ska få bestämma helt själv. Dessutom får man ju vara bra dum i huvudet om man tror att man har ensam bestämmanderätt. Däremot så vill jag har några månader på att "komma iform" och börja känna mig som mig själv igen, om jag får välja. Det var det jag menade. Dessutom känns det som om det skulle kunna vara rätt kämpigt att vara höggravid under sommaren. Därav: det är ju ändå jag som är gravid. Förhoppningsvis.
  • Booties
    nnnnnnnn skrev 2017-01-06 21:44:23 följande:

    Det blir ju lite svårt att planera, som alla andra sagt...

    Jag tänker såhär:

    Han vill inte ha december/januari och inte heller i slutet på året ( oktober, november) så då är 4 månader borta. Och det är ju rimligt att tro att det finns risk att man går 2-3 veckor över tiden, så september är ju bra att undvika då med...

    Och många föder ju förtidigt, 1-2 månader är väl rimligt att tänka sig? Så då försvinner februari och mars med...

    Så nu är det: september, oktober, november, december, januari, februari och mars som ni bör undvika.

    Hur ofta har du ÄL? Är det långt mellan gångerna, så har ni inte många försök på er innan det är dags att stänga bebisfabriken för det året.

    Vi var så i början, ville undvika nov-dec, men när man haft 4 mf och försökt skaffa barn i 10 år, så slutar man bry sig.

    Hur unga är ni? Är ni konstaterat superfertila (tex blivit gravida trots preventivmedel som använts helt rätt)? Vågar han chansa? Det är ingen risk att han ångrar sig om det visar sig att ni också har svårt att bli gravida?

    Och stort LYCKA TILL!

    Det blir bra, när det än blir!


    Haha! Ja, det blir inte många månader kvar! Önskar att jag kunde visa alla dessa svar för honom, men jag har för tillfället valt att lägga ner disskutionen. Har ju förstått att skon klämmer någon annanstans. Inte vill man behöva försöka övertala någon ????
Svar på tråden Oense om årstid för bebis