• Booties

Oense om årstid för bebis

Jag och min sambo är helt ense om att vi vill sätta igång bebisverkstaden. Däremot är vi helt oense om när?! Han bryr sig nämligen väldigt mkt om vilken årstid bebis kommer, medans jag egentligen inte tycker man ska försöka planera alls. I slutändan kommer det ta sig när det tar sig.

Han vill vänta ca 3 månader för att inte riskera att få ett barn som föds i slutet på året pga. Isf sen födelsedag. Dessutom menar han på att ett vårbarn är perfekt för att man då slipper bylsa på med massa kläder.

Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? Hur får jag honom att släppa den här fixiden och förstå att vi inte bör planera sådant?

• Svar på tråden Oense om årstid för bebis
  • Ramborg

Bara för att man i hela sitt vuxna liv aktat sig så noga för oplanerad graviditet så tror man lätt att det KOMMER bli barn så fort man slutar använda preventivmedel.

Det är ganska sälkan det faktiskt funkar så. För oss tog det flera år innan första graviditeten. Och det slutade med missfall. Nu har vi två barn så det gick ju bra så småningom, men jag kan inte låta bli att le lite åt din killes resonemang.

42.
  • Aileen Allannah

Jag håller med viseversa angående smittorna, en bebis på hösten löper mycket större risk att smittas av rs, influensa och magsjuka till exempel. Man blir mer låst under den tiden om man vill skydda sitt barn från sjukdom, eftersom man får undvika folksamlingar. En vårbebis hinner växa till sig lite och kan ta en förkylning lite lättare.

Men det är väl den största fördelen med vårbarn enligt mig.

• zoolook1

Men, vilken tråkig jävel. Kontrollfreak. Ge honom en grogg och be honom slappna av.

• Apmor2
    Booties skrev 2017-01-04 08:15:06 följande:

Jag och min sambo är helt ense om att vi vill sätta igång bebisverkstaden. Däremot är vi helt oense om när?! Han bryr sig nämligen väldigt mkt om vilken årstid bebis kommer, medans jag egentligen inte tycker man ska försöka planera alls. I slutändan kommer det ta sig när det tar sig.

Han vill vänta ca 3 månader för att inte riskera att få ett barn som föds i slutet på året pga. Isf sen födelsedag. Dessutom menar han på att ett vårbarn är perfekt för att man då slipper bylsa på med massa kläder.

Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? Hur får jag honom att släppa den här fixiden och förstå att vi inte bör planera sådant?

"Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? "

Ja det är ju du som kommer att bära barnet, men ni ska väl ha barn tillsammans därför skulle jag vilja påstå att båda era åsikter är viktiga och att ni helt enkelt får lära er att kompromissa.

Sen att han vill vänta, trots att han har bestämt sig för att få barn, skulle jag nog mer tolka som om att han är lite "rädd". Det är läskigt att ta ett så stort beslut och kan kännas skönt att få lägga det lite längre fram.

Ända lösningen är egentligen att PRATA med varandra och glöm inte att det handlar om 2 personer och att bara för att kvinnan bär på barnet så är det inte mer hennes.
  • Booties
    Kåtisroinen skrev 2017-01-04 13:32:17 följande:

En sak förstår inte jag. Han vill alltså vänta i tre månader för att det  INTE ska bli ett december/januaribarn? Jag får inte riktigt ihop den matten om jag ska vara ärlig  Man ska alltid räkna med att det tar tid att bli med barn, 6-12 månader är inte alls ovanligt! Men man måste ju ändå ha i beräkningarna att det KAN gå direkt. Och går det på första försöket och ni börjar i mars/april, ja då blir det i alla fall i mitt huvud ett december/januaribarn  Bättre att börja redan nu då kan jag tycka! Tro mig, som tjej är det INTE kul att behöva vänta bara för väntandets skull. Högst troligen så kommer ni få vänta tillräckligt ändå på det där plusset. Och alldeles oavsett så kommer ni älska den där ungen ofantligt mycket!!

• Booties
    Kåtisroinen skrev 2017-01-04 13:32:17 följande:

En sak förstår inte jag. Han vill alltså vänta i tre månader för att det  INTE ska bli ett december/januaribarn? Jag får inte riktigt ihop den matten om jag ska vara ärlig  Man ska alltid räkna med att det tar tid att bli med barn, 6-12 månader är inte alls ovanligt! Men man måste ju ändå ha i beräkningarna att det KAN gå direkt. Och går det på första försöket och ni börjar i mars/april, ja då blir det i alla fall i mitt huvud ett december/januaribarn  Bättre att börja redan nu då kan jag tycka! Tro mig, som tjej är det INTE kul att behöva vänta bara för väntandets skull. Högst troligen så kommer ni få vänta tillräckligt ändå på det där plusset. Och alldeles oavsett så kommer ni älska den där ungen ofantligt mycket!!

Haha, ja just det! Han räknar även med att det tar några månader. Du har så rätt så. Jag tyckte jag hade lagt fram alla argument som fanns, men nu har jag flera till! Ska göra ett försök ikväll igen efter jobbet ;)
  • Booties

Tack allesammans för era svar! Nu har jag ytterligare några argument för gubben och ikväll får han passa sig. För jag kanske eventuellt flyger på honom! Naken! Skämtosido ????

• Jag är bara jag

Barn går inte planera ö.h.t. Man får enbart vara tacksam om det ens blir barn till slut! Men för att svara på frågan då. Vi fick barn nu i november. Faktiskt rätt bra tid även om det hade spelat noll roll efter alla år vi kämpat! Fördelar/positivt:
    det händer nåt kul i november som annars är rätt trist Tungan ute 
    man hinner gå ner i vikt innan sommaren och behöver inte ha "beach-ångest"
    man behöver inte oroa sig för solen eller extrem värme och därmed uttorkning
    man har en "ursäkt" att inte träffa en massa folk direkt om man känner att man inte orkar- rs-viruset
    ens man kan vara ledig nästan till jul/över julen ifall han tar ut bara halvdagar av pappa-dagarna (de där 10). Är rätt skönt just den perioden med honom extra hemma
    det är inte så fullt på förlossning/b.b

• Jag är bara jag

Glömde: jag mådde PEST som gravid på slutet och hade det varit sommarvärme då hade jag kreverat faktiskt!

• iMitera

Hade en kompis som planerade massor när bebisen skulle komma. Sen fick hon tre missfall på raken och efter det struntade de i rätt årstid...

Svar på tråden Oense om årstid för bebis