• Booties

Oense om årstid för bebis

Jag och min sambo är helt ense om att vi vill sätta igång bebisverkstaden. Däremot är vi helt oense om när?! Han bryr sig nämligen väldigt mkt om vilken årstid bebis kommer, medans jag egentligen inte tycker man ska försöka planera alls. I slutändan kommer det ta sig när det tar sig.

Han vill vänta ca 3 månader för att inte riskera att få ett barn som föds i slutet på året pga. Isf sen födelsedag. Dessutom menar han på att ett vårbarn är perfekt för att man då slipper bylsa på med massa kläder.

Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? Hur får jag honom att släppa den här fixiden och förstå att vi inte bör planera sådant?

• Svar på tråden Oense om årstid för bebis
  • Booties

[quote=77276458][quote-nick]Ramborg skrev 2017-01-04 14:47:57 följande:[/quote-nick]

Bara för att man i hela sitt vuxna liv aktat sig så noga för oplanerad graviditet så tror man lätt att det KOMMER bli barn så fort man slutar använda preventivmedel.

Det är ganska sälkan det faktiskt funkar så. För oss tog det flera år innan första graviditeten. Och det slutade med missfall. Nu har vi två barn så det gick ju bra så småningom, men jag kan inte låta bli att le lite åt din killes resonemang.

[/

Håller fullständigt med! Däremot så har jag inte använt preventivmedel på 2 år och han har barn sedan innan.

• Höstaster

Har ett januaribarn och ett majbarn och nu väntar jag barn i juni. Det var så himla mycket skönare att få barn på vintern än precis till sommaren! I januari var det lugnt, alla jobbade och det var inte så hektiskt med besök, vissa dagar var det snöstorm och -20 och då kändes det helt naturligt att ligga inne och mysa med bebis hela dagarna. Dessutom hade bebis växt till sig lite till den värsta värmeböljan, jag hade läkt så jag kunde bada och det var riktigt behagligt.

När första föddes i slutet av maj blev det värmebölja när han var ca 2 veckor. Det var hemskt, vi svettades, han fick magknip, vi satt inne med nerdragna persienner för att det var för varmt för att vara ute, jag hade avslag hela sommaren och fick inte bada, alla har semester på sommaren så vi hade massor av besök och dessutom kändes det som att man vill försöka vara ute och hitta på lite saker på sommaren.

Det finns ju såklart för- och nackdelar med alla årstider, men jag hade hellre fött på vintern.

Men sen skulle jag aldrig komma på tanken att försöka "välja" månad heller för barn kommer inte på beställning.

• Rosenblad

Tycker du ska be han att bara vara glad OM ni kan få ett barn som är friskt istället för vilken månad det är. Jag och min sambo har försökt i 1.5 år och fortfarande inte lyckats, säger inte att det måste ta lika lång tid för er men vilken tid barnet kommer känns helt ointressant nu. Jag vill bara ha ett friskt barn. Förra året i Mars funderade jag på att hoppa över en månad för att inte föda i December men vi gjorde inte det för jag kunde verkligen inte vänta en månad till... nu är vi snart där igen och vi kommer absolut INTE vänta. Det finns viktigare saker i livet, låt det komma när det kommer och va glada för det :)

• elyse

Både vinter och sommar har sina nackdelar. Den största vinter-nackdelen är väl RS-virus. Att klä på en bebis är ju plätt-lätt - den låter sig bli påklädd och ligger sedan i lä i vagnen. Det är väl snarare risk för att man överklär små.

Min dotter är född i april 2014. Från maj levde hon i kortärmade pyjamasar. Det var en vidrigt varm sommar och särskilt här i fuktiga Uppsala. Hon var en enkel bebis, men sov knappt alls på dagen pga värmen. Vi fick hålla till i källaren i mina svärföräldrars hus för där var det svalt.

Nästa barn kommer i juni. Eftersom jag har svårt att bli gravid + ett missfall i bagaget struntar vi fullkomligt i när bebisen kommer. Och med lite erfarenhet vet vi ju att det finns för- och nackdelar med det mesta.

• Alexi

Jag har decemberbarn och det enda negativa med det så här långt, efter åtta år, är att det gör en stressig månad ännu stressigare. Dvs i december när det är mycket på jobbet och mycket privat inför julen ska man även fira födelsedagen och ordna barnkalas. Jag hade också föredragit att kunna sprid ut årets presenter lite mer.

Hon har dock inte sett något negativt med månaden ännu utan tycker det är en toppenmånad.

• Tom Araya
    Booties skrev 2017-01-04 08:15:06 följande:

Jag och min sambo är helt ense om att vi vill sätta igång bebisverkstaden. Däremot är vi helt oense om när?! Han bryr sig nämligen väldigt mkt om vilken årstid bebis kommer, medans jag egentligen inte tycker man ska försöka planera alls. I slutändan kommer det ta sig när det tar sig.

Han vill vänta ca 3 månader för att inte riskera att få ett barn som föds i slutet på året pga. Isf sen födelsedag. Dessutom menar han på att ett vårbarn är perfekt för att man då slipper bylsa på med massa kläder.

Nu till fråga; det är ju ändå jag som förhoppningsvis kommer vara gravid. Om NÅGON ska bestämma när så är det väl ändå jag? Hur får jag honom att släppa den här fixiden och förstå att vi inte bör planera sådant?

Varför ska man inte planera...ett sådan stort och viktigt projekt?

Jag skulle föredra våren som tid för födelse och undvika sommaren som tid för både födelse och graviditet. Jag tänker på det jobbiga med väldigt varma sommardagar, men även att det är trevligt och praktiskt att fylla år mitt emellan semestertider och jul/nyår.
  • Jag är bara jag
    Tom Araya skrev 2017-01-04 16:35:26 följande:
    Varför ska man inte planera...ett sådan stort och viktigt projekt?

Jag skulle föredra våren som tid för födelse och undvika sommaren som tid för både födelse och graviditet. Jag tänker på det jobbiga med väldigt varma sommardagar, men även att det är trevligt och praktiskt att fylla år mitt emellan semestertider och jul/nyår.
    För att det inte går planera helt enkelt. Ingen vet innan man ens försökt om det tar 1 försök eller 15 år att bli gravid och få barn. Jag hade kunnat få barn juni-07 om det tatt sig direkt och hade varit överlycklig för det-jag fick barn för 6 veckor sen.
  • Johanna79

För mig som inte vill annat än att få barn och har längtat i många år, så känns den här frågan som ett lyxigt icke-bekymmer...

• Tom Araya
    Jag är bara jag skrev 2017-01-04 16:38:27 följande:
    För att det inte går planera helt enkelt. Ingen vet innan man ens försökt om det tar 1 försök eller 15 år att bli gravid och få barn. Jag hade kunnat få barn juni-07 om det tatt sig direkt och hade varit överlycklig för det-jag fick barn för 6 veckor sen.
    Såklart det går att planera om båda är normalfertila och man har en realistisk tanke kring hur exakt man kan pricka in att få önskat resultat inom önskad period.
  • äldreochklokare
    Tom Araya skrev 2017-01-04 18:00:39 följande:
    Såklart det går att planera om båda är normalfertila och man har en realistisk tanke kring hur exakt man kan pricka in att få önskat resultat inom önskad period.
    Man kan planera aschlet av sig men det är inte säkert att det tar sig även om alla förutsättningarna är perfekta. 
Svar på tråden Oense om årstid för bebis