• Emma3131

Växla till Dollar!

Vi ska resa till USA från Arlanda snart.

Ska man:

1. Växla på växlingskontor.

2. Växla i bankomat på Arlanda (finns det dollar i dom på arlanda, var i så fall?)

3. Ta ut dollar i ATM i USA (är det några avgifter på det förutom växlingspåslaget på 1.5%?)

Var får man bäst kurs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 13:48
    Forex behöver ni inte föreslå, det är uteslutet av naturliga skäl!

• Svar på tråden Växla till Dollar!
  • Emma3131
    Anonym (USA resenär) skrev 2017-01-05 12:06:09 följande:

Varför växla så mycket i kontanter? Vi växlade motsvarande 1000kr och kom hem med 500kr på en 14 dagars nöjesresa.
    Å andra sidan är det valutapåslag om man använder kort att betala med, så hur man än vänder sig har man rumpan bak. För Mastercard är valutapåslaget 1,65% oavsett om du tar ut kontanter i automat utomlands eller betalar med kort på restaurangen. Vid uttag i automat tillkommer 35kr i avgift. Kanske värt att kolla om andra kort är billigare?

Det som sved på riktigt är att dollarn är dyr. Vi gjorde av med 2800 dollar. Med en kurs på 10 kr/dollar ger det 28.000 kr. Med en dollarkurs på 9 kr hade det kostat 
    25.200 kr, dvs 2800 kr mindre. Det kan göra mycket mer skillnad än procenten på växlingsavgiften, det var det Kjell2 var inne  på ovan om jag förstod rätt. Kursen dollar/sek ändras momentant.

Därmed inte sagt att man ska använda sig av dyra växlings/betalmetoder. Det är väl bra att vara om sig och kring sig och spara kostnader där det går. 

Tack för tips!

Antar vi kommer hamna på någonstans. 35000-40000kr.

Som du säger mastercard:1.65% växlar jag på en växlingskontor skiljer det ungefär 4%, vilket ger 1600kr i skillnad. 

En avgift i automat är surt, visste inte att det tillkom. Enligt min bank tar dom inte ut någon avgift för uttag, men säger dock att dom ej kan svara för hur bankerna i USA gör. Får nog bli till att försöka plocka ut en del i bankomat här hemma.
  • Anonym (USA resenär)

Se ovan, vissa bankers kort tar inga avgifter för automatuttag utomlands. Jag råkar ha mitt i SEB och där tar de 35 kr. 

• Emma3131
    flygrl skrev 2017-01-05 12:19:01 följande:
    Uttagsqvgift på Mastercard e olika beroende på bank. ICA Bankens Mastercard har avgiftsfria uttag i utlandet. Jag har ett sånt och e helnöjd. Har ett annat Mastercard från annan bank där avgiften e 40 kr/uttag så det kan bli dyrt om man gör många uttag.

Vill också upprepa det finns uttagsautomat med USD i Arlandas terminal 5 bredvid X-change i avgångshallen. Jag tog ut i den för några dar sen fast Euro den gången. :)
    Aha, vad bra. Ska försöka dubbelkolla med banken igen vad det gäller uttagen...
  • Anonym (e))
    Emma3131 skrev 2017-01-05 08:20:27 följande:
    Handla på kort var ej ett alternativ jag uppgav!
    Varför är inte det ett alternativ?

Ska du växla alla pengarna innan du åker?
  • 2009

Vi åker till USA ca 1 gång/år och växlar aldrig in pengar, vi har ett Ica mastercard som är avgiftsfritt att betala med och så tar vi ut lite pengar i atm när det behövs. Nu innan jul var vi borta 3 v och tog ut bara 60 dollar vid ett tillfälle, annars tog vi allt på kort. Inga extra avgifter med icakort alltså, dock tas en avgift ut av den bank som äger den atm där man tar ut kontanter, lite olika på vilken bank det är.

Hoppas ni får en rolig resa! :)

• Anonym (Dan)
    2009 skrev 2017-01-05 12:37:37 följande:

Vi åker till USA ca 1 gång/år och växlar aldrig in pengar, vi har ett Ica mastercard som är avgiftsfritt att betala med och så tar vi ut lite pengar i atm när det behövs. Nu innan jul var vi borta 3 v och tog ut bara 60 dollar vid ett tillfälle, annars tog vi allt på kort. Inga extra avgifter med icakort alltså, dock tas en avgift ut av den bank som äger den atm där man tar ut kontanter, lite olika på vilken bank det är.

Hoppas ni får en rolig resa! :)

Ok, tack! :)

Min bank tar en avgift på 35kr per uttag!
  • Emma3131

Jag måste ringa till banken och kolla vad som gäller... Inte så lyckat att bära runt med mycket kontanter också. Anledningen till att jag helst undviker kort är för att dom drog kortet 2 gånger för samma köp tidigare.

• Anonym (e))
    Emma3131 skrev 2017-01-05 12:44:13 följande:

Jag måste ringa till banken och kolla vad som gäller... Inte så lyckat att bära runt med mycket kontanter också. Anledningen till att jag helst undviker kort är för att dom drog kortet 2 gånger för samma köp tidigare.

Fast det rättades väl till? Svårare att få tillbaka pengar om man blivit rånad. 

Fanns en tråd tidigare, där vissa berättade att de hade flera kort med  sig, och de förvarar inte korten på samma ställe. 
  • Anonym (Släkt)

Har rest till USA ett antal gånger och besökt släktingar. Då har jag växlat en mindre summa pengar innan jag rest och resten har jag tagit ut på plats. För min del har det bara varit att leta upp en avgiftsfri ATM så har jag fått bäst valuta för pengarna :) i övrigt har det varit smidigast att betala med kort, men eftersom det inte var ett alternativ för er så tipsar jag om avgiftsfria ATM på resemålet :)

• Emma3131
    Anonym (Släkt) skrev 2017-01-05 13:15:46 följande:

Har rest till USA ett antal gånger och besökt släktingar. Då har jag växlat en mindre summa pengar innan jag rest och resten har jag tagit ut på plats. För min del har det bara varit att leta upp en avgiftsfri ATM så har jag fått bäst valuta för pengarna :) i övrigt har det varit smidigast att betala med kort, men eftersom det inte var ett alternativ för er så tipsar jag om avgiftsfria ATM på resemålet :)

Ok, hur vet man att ATM är avgiftsfri? Ser man det först när man stoppar in kortet?
  • Anonym (Släkt)
    Emma3131 skrev 2017-01-05 14:25:08 följande:

Ok, hur vet man att ATM är avgiftsfri? Ser man det först när man stoppar in kortet?

Det är olika från stat till stat om jag fattade det rätt. Jag tog ut från en ATM tillhörande Bank of America eller nått liknande i Atlanta, GA utan avgift och gjorde detsamma i San Diego, CA för en avgift på 2 dollar. De skyltar gärna med att de är avgiftsfria så anta inget om du reser mellan stater och städer.
  • Anonym (Bankanställd)

Alla flygplatser har ATMer (bankomat) ta ut lokal valuta där. Välj alltiden att du vill att beloppet belastas i den lokala valutan. Ta bara ut så mycket Cash du tror du behöver. Betala så mycket som möjligt med kort och finns valmöjlighet vid köpet välj alltid lokal valuta och inte SEK.

I USA klarar du dig med lite kontanter normalt sett. Det är bara om du är på landet och köper typ gårdsprodukter du kan behöva kontanter eller när du vill dricksa.

De som gynnar bankerna på våra flygplatser i Sverige har jag aldrig begripit mig på. Tyder mest på resovana.

• Emma3131
    Anonym (Bankanställd) skrev 2017-01-06 10:56:59 följande:

Alla flygplatser har ATMer (bankomat) ta ut lokal valuta där. Välj alltiden att du vill att beloppet belastas i den lokala valutan. Ta bara ut så mycket Cash du tror du behöver. Betala så mycket som möjligt med kort och finns valmöjlighet vid köpet välj alltid lokal valuta och inte SEK.

I USA klarar du dig med lite kontanter normalt sett. Det är bara om du är på landet och köper typ gårdsprodukter du kan behöva kontanter eller när du vill dricksa.

De som gynnar bankerna på våra flygplatser i Sverige har jag aldrig begripit mig på. Tyder mest på resovana.

Tack för bra svar!
  • Anonym (Bankanställd)
    Emma3131 skrev 2017-01-09 08:22:52 följande:
    Tack för bra svar!
    En sak till  

Om du har lokal valuta kvar brukar man kunna använda upp den på flygplatsen på väg och sedan betala resten med kortet. Bortsett från euro undviker jag att ha med mig kontanter hem.
    alternativt brukar det finnas insamlingsburkar från olika ställen där man kan lägga sina sista mynt och sedlar
  • P2D2

Ta alltid ut på plats, oavsett land. MEN viktiga saker att tänka på

1. Ditt kort har ett valutapåslag om 0-2%, Collector bank t.ex. har 0%. ICA va det innan men tror de tagit bort det. Oavsett är 2% lägre än Forex och andra växlingskontor.

2. I uttagsautomaten kan du alltid välja att göra uttaget i SEK eller lokal valuta, välj alltid lokal valuta. Det andra valet låter den främmande  banken göra valutapåslaget istället och är oftast MYCKET högre än 2%.

3. Uttagsautomater i många länder tar en avgift, i USA t.ex. vanligt med 1-5 dollar per uttag oavsett summa. Ta därför ut större summor åt gången (en veckas budget?). Din bank kan också ta en avgift men detta är få banker som gör fortfarande i Sverige och ska framgå tydligt i ditt avtal.

4. När du ska handla i större butiker så använd kort direkt, du får då det 0-2% valutapåslaget som i #1 och inga andra kostnader. Så länge du väljer att handla i lokal valuta (se #2). Du får ofta valet direkt i kortläsaren.

5. Växla ALDRIG hos valutaväxlingskontor, det är alltid dyrast. Uttagsautomater finns på alla flygplatser i världen. Några få undantag i länder som har lite utomstående kontakt med världen, såsom Burma, Nordkorea etc.

Svar på tråden Växla till Dollar!