Anonym (USA resenär) skrev 2017-01-05 12:06:09 följande:
Varför växla så mycket i kontanter? Vi växlade motsvarande 1000kr och kom hem med 500kr på en 14 dagars nöjesresa.
Å andra sidan är det valutapåslag om man använder kort att betala med, så hur man än vänder sig har man rumpan bak. För Mastercard är valutapåslaget 1,65% oavsett om du tar ut kontanter i automat utomlands eller betalar med kort på restaurangen. Vid uttag i automat tillkommer 35kr i avgift. Kanske värt att kolla om andra kort är billigare?
Det som sved på riktigt är att dollarn är dyr. Vi gjorde av med 2800 dollar. Med en kurs på 10 kr/dollar ger det 28.000 kr. Med en dollarkurs på 9 kr hade det kostat
25.200 kr, dvs 2800 kr mindre. Det kan göra mycket mer skillnad än procenten på växlingsavgiften, det var det Kjell2 var inne på ovan om jag förstod rätt. Kursen dollar/sek ändras momentant.
Därmed inte sagt att man ska använda sig av dyra växlings/betalmetoder. Det är väl bra att vara om sig och kring sig och spara kostnader där det går.
Tack för tips!
Antar vi kommer hamna på någonstans. 35000-40000kr.
Som du säger mastercard:1.65% växlar jag på en växlingskontor skiljer det ungefär 4%, vilket ger 1600kr i skillnad.
En avgift i automat är surt, visste inte att det tillkom. Enligt min bank tar dom inte ut någon avgift för uttag, men säger dock att dom ej kan svara för hur bankerna i USA gör. Får nog bli till att försöka plocka ut en del i bankomat här hemma.