• Emma3131

Växla till Dollar!

Vi ska resa till USA från Arlanda snart.

Ska man:

1. Växla på växlingskontor.

2. Växla i bankomat på Arlanda (finns det dollar i dom på arlanda, var i så fall?)

3. Ta ut dollar i ATM i USA (är det några avgifter på det förutom växlingspåslaget på 1.5%?)

Var får man bäst kurs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-04 13:48
    Forex behöver ni inte föreslå, det är uteslutet av naturliga skäl!

• Svar på tråden Växla till Dollar!
  • Kjell2
    Emma3131 skrev 2017-01-05 08:58:07 följande:
    Kan ge dig ett exempel!

Om jag växlar på forex eller tar USD i bankomat så skiljer det 5.4%.

Växlar jag då låt säga 8000kr är det 432kr. Det är skillnad för mig. Men alla är vi olika. 

Sen har jag ingen lust att göda företag som Forex för den delen heller så dom har ocker kurser!
    Forex var väl inget alternativ.

• Kjell2

Oavsett var du växlar får du vara beredd att göda någon Forex, Mastercard, Nordea eller någon annan.

Just nu är USD rätt rörig mot SEK så när du växlar kommer påverka också. Tror du dollarna kommer gå ner så vänta.

• Emma3131
    Kjell2 skrev 2017-01-05 10:04:59 följande:

Oavsett var du växlar får du vara beredd att göda någon Forex, Mastercard, Nordea eller någon annan.

Just nu är USD rätt rörig mot SEK så när du växlar kommer påverka också. Tror du dollarna kommer gå ner så vänta.

Handlar inte om det.

Det handlar om att få bästa möjliga kurs vid ett växlingstillfälle!

Jag tror inte på att forex är billigare ibland än tex om man tar ut i automat, därför forex ej är ett alternativ.

OM jag har varit otydlig så kan jag säga det nu. JAG vill ha bästa möjliga kurs när jag växlar, även om andra inte bryr sig. Så är det en skillnad för för om man får påslag på 1.5% än 5.5%
  • Kjell2
    Emma3131 skrev 2017-01-05 10:53:20 följande:
    Handlar inte om det.

Det handlar om att få bästa möjliga kurs vid ett växlingstillfälle!

Jag tror inte på att forex är billigare ibland än tex om man tar ut i automat, därför forex ej är ett alternativ.

OM jag har varit otydlig så kan jag säga det nu. JAG vill ha bästa möjliga kurs när jag växlar, även om andra inte bryr sig. Så är det en skillnad för för om man får påslag på 1.5% än 5.5%
    Eftersom dina alternativ skiljer sig i tid så blir det inte vid ett tillfälle.

Du får helt enkelt jämföra de alternativ du har. Kolla med något växlingsgskontor och din bank där du bor. Se sen vad ditt kortbolag ger vid utlandsutag.

• Mandygirl

Du fick många bra förslag av folk här inne ändå så har du en jävla tråkig attityd .
    Alla tjänster kostar pengar Och har du inte med en avgift på 400kr så stanna hemma vet jag!

• Emma3131

Mandygirl. Jag har inget intresse av att höra dina åsikter, kommer ignorera dig.

Jag ber om en bra lösning på en fråga, men får svar på något annat som: "Åk inte dit då om du inte har råd." "en procent hit eller dit gör ingen skillnad" osv.

Sen fick jag naturligtvis några bra svar, men varför MÅSTE bara vissa kläcka ur sig dryga saker?

Ni har ingen aning om hur mycket det handlar om som jag skall växla för det första. För det andra hör det inte hit!

Men jag kommer inte engagera mig i denna tråd mer, är alltid någon som inte kan hålla sig till fakta eller som måste vara elak och dryg.

Det var enkel tråd, som spårade ur efter några inlägg, men det är väl så det ser ut på FL

Tack och hej!

• Anonym (USA resenär)

Varför växla så mycket i kontanter? Vi växlade motsvarande 1000kr och kom hem med 500kr på en 14 dagars nöjesresa.
    Å andra sidan är det valutapåslag om man använder kort att betala med, så hur man än vänder sig har man rumpan bak. För Mastercard är valutapåslaget 1,65% oavsett om du tar ut kontanter i automat utomlands eller betalar med kort på restaurangen. Vid uttag i automat tillkommer 35kr i avgift. Kanske värt att kolla om andra kort är billigare?

Det som sved på riktigt är att dollarn är dyr. Vi gjorde av med 2800 dollar. Med en kurs på 10 kr/dollar ger det 28.000 kr. Med en dollarkurs på 9 kr hade det kostat 
    25.200 kr, dvs 2800 kr mindre. Det kan göra mycket mer skillnad än procenten på växlingsavgiften, det var det Kjell2 var inne  på ovan om jag förstod rätt. Kursen dollar/sek ändras momentant.

Därmed inte sagt att man ska använda sig av dyra växlings/betalmetoder. Det är väl bra att vara om sig och kring sig och spara kostnader där det går. 

• Mandygirl

Som sagt, både Kjäll2 och halla16 gav dig goda råd och var supertrevliga mot dig, du däremot har en tråkig attityd. Det var du som bad om råd och det fick du oxå men ändå så passar inget.

• flygrl
    Anonym (USA resenär) skrev 2017-01-05 12:06:09 följande:

Varför växla så mycket i kontanter? Vi växlade motsvarande 1000kr och kom hem med 500kr på en 14 dagars nöjesresa.
    Å andra sidan är det valutapåslag om man använder kort att betala med, så hur man än vänder sig har man rumpan bak. För Mastercard är valutapåslaget 1,65% oavsett om du tar ut kontanter i automat utomlands eller betalar med kort på restaurangen. Vid uttag i automat tillkommer 35kr i avgift. Kanske värt att kolla om andra kort är billigare?

Det som sved på riktigt är att dollarn är dyr. Vi gjorde av med 2800 dollar. Med en kurs på 10 kr/dollar ger det 28.000 kr. Med en dollarkurs på 9 kr hade det kostat 
    25.200 kr, dvs 2800 kr mindre. Det kan göra mycket mer skillnad än procenten på växlingsavgiften, det var det Kjell2 var inne  på ovan om jag förstod rätt. Kursen dollar/sek ändras momentant.

Därmed inte sagt att man ska använda sig av dyra växlings/betalmetoder. Det är väl bra att vara om sig och kring sig och spara kostnader där det går. 

Uttagsqvgift på Mastercard e olika beroende på bank. ICA Bankens Mastercard har avgiftsfria uttag i utlandet. Jag har ett sånt och e helnöjd. Har ett annat Mastercard från annan bank där avgiften e 40 kr/uttag så det kan bli dyrt om man gör många uttag.

Vill också upprepa det finns uttagsautomat med USD i Arlandas terminal 5 bredvid X-change i avgångshallen. Jag tog ut i den för några dar sen fast Euro den gången. :)
  • Anonym (USA resenär)
    flygrl skrev 2017-01-05 12:19:01 följande:
    Uttagsqvgift på Mastercard e olika beroende på bank. ICA Bankens Mastercard har avgiftsfria uttag i utlandet. Jag har ett sånt och e helnöjd. Har ett annat Mastercard från annan bank där avgiften e 40 kr/uttag så det kan bli dyrt om man gör många uttag.

Vill också upprepa det finns uttagsautomat med USD i Arlandas terminal 5 bredvid X-change i avgångshallen. Jag tog ut i den för några dar sen fast Euro den gången. :)
    Kanon!
Svar på tråden Växla till Dollar!