Inlägg från: Heddviga |Visa alla inlägg
  • Heddviga

Jag curlar min mamma

Hej!

Jag tycker du skall prata med någon vuxen person på skolan, finns där en kurator eller skolsyster tex? De har tystnadsplikt. Annars kanske du har en "mentor" på skolan eller annan lärare som du har förtroende för? Det verkar som om din mamma har problem med lite allt möjligt, känslor av förlust och sorg och kanske också känner hon att allt är liksom övermäktigt. Hon kanske även är nedstämd och deprimerad och skulle nog må väldigt väl av att prata med någon om sin förlust ex genom kontakt via vårdcentralen. Genom att du pratar med skolsyster eller kurator kan ni båda få hjälp (kurator föreslå hur ni går  vidare och kan också hjälpa till med att förmedla kontakter etc) så att dels din mamma kan få hjälp med att ta sig ur denna dåliga spiral (kanske behöver hon stöttning i att sluta med vindrickandet också), dels så att du kan få avlastning vad gäller ansvaret över hemmet och dina småsyskon. Du behöver också få möjlighet att sörja din pappa och kunna fokusera på dina gymnasiestudier.

Dåligt av din mormor och farmor tycker jag att bara kalla dig för "snäll" och inte försöka hjälpa till att stötta upp och ta kontakt med ex vårdcentralen åt din mamma. Din mamma behöver ju med all tydlighet stöttning ex genom samtalskontakt, och det behöver vara med en vuxen person som har detta som yrke och kan sådant här. Det håller inte i längden att du håller din mamma under armarna, och dina småsyskon behöver också känna trygghet vilket de antagligen inte gör lika mycket så länge din mamma mår så här dåligt.

Vänta inte, så fort skolan börjar igen efter jullovet gå och prata med kurator eller skolsyster. De brukar oftast ha "öppen mottagning" någon dag i veckan minst så att man bara kan gå dit.

Kram, lycka till och ta hand om dig!

• Heddviga

Tycker inte du skall ta detta via mormor och farmor något mera, det märks ju tydligt att de inte har rätt förståelse utan tycker mest (verkar det när jag läser) som om att din mamma mår bäst av att vara ifred, utan du bör prata med någon direkt utomstående från familjen (ex skolsyster, kurator). Det finns väldigt mycket stöttning man kan få; samtalskontakt för din mamma och hon kanske faktiskt också behöver någon medicin för att komma i balans (kan hon sova på nätterna ex? annars kanske hon behöver någon sömntablett, hon kan även få möjlighet att gå på avslappningsövningar etc genom vårdcentralen) och kanske också du och dina småsyskon behöver någon att prata med när det gäller sorgen efter er pappa.  Det finns även möjlighet att man kan få beviljad praktiskt hjälp med städning, matlagning etc i hemmet för en tillfällig period vid sjukdom (i synnerhet om det finns små barn i hemmet)..

• Heddviga

Och nej, det skall väldigt väldigt väldigt mycket till innan "de" (myndigheterna) flyttar barn från hemmet eller "delar på dem".

Lyssna inte på alla skräckhistorier som florerar på nätet!! När myndigheter omplacerar barn handlar det om mycket mycket grova saker i hemmet ex kraftig fysisk misshandel eller att barn inte får någon mat alls ex.

Jag vet eftersom jag varit med om precis samma sak som du när jag var i tonåren.

Svar på tråden Jag curlar min mamma