• Anonym (Ts)

    Förtal

    Vad krävs för att man ska kunna anmäla någon för förtal? Om jag blir anklagad, inför två andra personer, för att ha gjort något jag absolut inte gjort. Och något som är en riktigt kränkande anklagelse. Räcker det då för att anmäla den som ljög och kom med anklagelsen?

  • Svar på tråden Förtal
  • Anonym (Anonym)

    Du kan polisanmäla personen för förtal, och se vad som händer. Även om sannolikheten inte är så stor att personen blir dömd, så har du i alla fall gjort vad du kan.

    Blir det en rättssak så utreder man först om informationen som spridits är av allmänt intresse eller inte. Det är bara om det är av allmänt intresse som man utreder om det som sagts är sant eller inte. Jag antar att det som sagts inte har ett allmänt intresse. Det innebär att du inte behöver fundera på hur du ska bevisa att det som sagts är falskt. Du kanske upplever det som en nackdel, för du kan då inte använda en förtalsanmälan för att bevisa att det som sagts är falskt.

  • Anonym (Ts)

    Så mao är det ingen idé att jag anmäler.

    Jag förstår men känner mig så fruktansvärt kränkt!

  • Anonym (X)

    För att det ska gå till åtal behöver du ha någon form av bevis, gärna skriftligt! Har du det -anmäl!

  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-04 18:39:31 följande:

    Vad krävs för att man ska kunna anmäla någon för förtal? Om jag blir anklagad, inför två andra personer, för att ha gjort något jag absolut inte gjort. Och något som är en riktigt kränkande anklagelse. Räcker det då för att anmäla den som ljög och kom med anklagelsen?


    Ja, men förtal får du driva själv i domstol. Det är inget polis och åklagare gör.

    Kan bara någon berätta vad som sagt och i vilket samanhang borde du ha något du kan driva.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2017-01-04 20:19:09 följande:

    För att det ska gå till åtal behöver du ha någon form av bevis, gärna skriftligt! Har du det -anmäl!


    Jag har två vittnen som hörde honom.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-04 20:33:58 följande:

    Jag har två vittnen som hörde honom.


    Skicka in en stämning till tingsrätten. Känner du dig osäker på hur anita en advokat.
  • Anonym (Sorg)

    Hej. Jag behöver hjälp av vettiga personer som kan förklara min situation. Jag försöker tala om min historia jag tyvärr grubblar på gällande uthängning. Misstanke till det. Jag är ej skyldig. Och jag skulle aldrig göra det. Först tror dom att jag är paranoia. Och nu tror dom att jag har gjort det. Ni hittar allt i denna länk.

    www.familjeliv.se/forum/thread/80297062-misstanker-uthangning/2

Svar på tråden Förtal