• OverRoland

Beskriv add. Perioder? Bipolär?

Tjena!

Jag är så förbaskat sugen på att veta mer om adhd/add.

Snälla berätta för mig!

Jag har sedan ca 8 år tillbaka haft diagnosen bipolär. Jag har perioder då jag snöar in på något i några veckor och lägger sjukligt mycket fokus på det. Även piggare än vanligt. Jag kraschar sedan och är helt slut och nere nån vecka eller två. Sen brukar jag vara på benen igen och allt flyter på som förr.

Kan detta även stämma in på add? Jag är ju trött och nere så kort tid jämfört med vad jag hör andra bipolära berätta.

Jag har skojat med jobbarkompisar (som inte vet om bipolärdiagnosen) om mina udda svårigheter jag har och att det borde uppfinnas nån diagnos för dom.

Jag kan inte utföra samma simpla uppgifter som jag gör varje dag utan att slarva till det så det slutar åt pipan.

Jag har klarat skolan bra men pratat sönder alla lektioner och bara kunnat plugga ensam hemma.

Jag har sjukt svårt att organisera saker. Slutar alltid med att jag ger upp eller får ett utbrott eller blir helt slut.

Tappar jämt bort saker.

Kan inte ta en vägbeskrivning utan att tappa fokus efter första svängen.

Dagdrömmer jämt.

Får panik och ofta utbrott när det blir många intryck samtidigt.

Jag är impulsiv och pratar för mycket.

Jag har ingenjörsutbildning och klarat det genom att plugga själv hemma så jag tror inte att jag är efterbliven men det känns som omgivningen ser på mig som väldigt trög när jag har så svårt att inte slarva till och glömma saker.

Jag mörkar dessa missar och min oförmåga hela dagarna.

Jag har alltid känt att jag inte är som andra och skämts och försökt mörka det.

Jag halkade in på ett bananskal på en artikel om adhd och insåg att det inte alls var vad jag trodde.

Det är ju jag!!! Fast jag är inte hyperaktiv.

Jag fick en shock när det fanns någon som satt ord på alla mina svårigheter som jag skäms för och trodde jag var den enda i världen som hade.

Jag måste ha add.

Jag ser ju mönstret genom hela mitt liv.

Det jag klurar på är om veckorna jag är insnöad på något och sedan kraschar kan stämma in på add så jag bara har det eller om jag har både bipolär och add.

Bra kämpat om du orkat läsa ända hit ;)

• Svar på tråden Beskriv add. Perioder? Bipolär?
  • Anonym (Rolle)

Vet inte hur en sådan utredning brukar se ut.

Har en bipolär förälder och åkte därmed på en räkmacka och fick komma till mottagningen direkt och svara på ett formulär. 20 min sen klarrt! (vad jag minns )

Korta frågor på papper och lite prat bara. Bipolär.

• pyssel

Det är inte konstigt att du har dessa funderingar! Både utifrån det du berättar men också för att det varit på tapeten ett tag nu att differentialdiagnostiken mellan adhd och bipolär behöver förbättras. Även kunna identifiera de som har båda. Sök och du skall finna en del skrivet om detta! Du låter f.ö ganska lik mig och jag har adhd med tonvikt på uppmärksamhetsstörningen men också en mer finmotorisk hyperaktivitet, samt att jag rör på mig mkt genom att "göra mig ärenden" eller en massa "ska bara".

Alla hästar hemma
  • OverRoland

Vad menas med finmotorisk hyperaktivitet?

Har du perioder när du brinner för något och sedan blir helt slut och måste vila ifatt någon vecka efter det?

Är det i sådana fall något speciellt som kickar igång detta?

Jag tränar på gym regelbundet. Gör jag inte det blir jag dryg hemma och tjejen ber mig åka till gymmet. Nu har jag varit förkyld i tre veckor och flyttar då över gymbehovet till alkohobehov och är rastlös och har börjat engagera mig enormt i ett hobbyprojekt.

Känns det igen?

Käkar du medicin?

Tusen tack för svaret pyssel.

Uppskattar det.

• pyssel
    OverRoland skrev 2017-01-05 12:53:20 följande:

Vad menas med finmotorisk hyperaktivitet?
    En del (ofta kvinnor) diagnostiseras med add men har utöver uppmärksamhetsstörningen en annan slags hyperaktivitet som missas. En "mindre yvig" hyperaktivitet som man sysslar med för att öka sin vakenhetsgrad - plocka och pilla med saker på bra och mindre bra vis, klottra för att kunna lyssna, ha saker i händerna,  ja exemplen är många och högst individuella. Det ger ju ett mera stillsamt intryck (eller inget avtryck på andra) än att fara hit och dit i rummet och "störa" andra med sin hyperaktivitet.

Har du perioder när du brinner för något och sedan blir helt slut och måste vila ifatt någon vecka efter det? Ja, jag har intensiva intresseperioder och ger då också jobb- eller fritidsprojekten väldigt intensiva insatser. Beror på vad du menar med "vila ifatt". Jag blir inte utbränd/sjukligt trött utan mer pausar från det eller tappar intresset en stund (eller helt). Jag kan däremot bli väldigt trött av många stimuli (en längre shoppingrunda t.ex) men återhämtar mig ändå ganska snabbt genom att vara ensam ett tag.

Är det i sådana fall något speciellt som kickar igång detta?
    Det ska jag verkligen fundera på!Glad Jag har nog bara tänkt att det är just min egen livsrytm och hur funktionsnedsättningen i kombination med personlighet yttrar sig men det kan ju bero på saker jag inte reflekterat över och vara knutet till speciella triggers ..

Jag tränar på gym regelbundet. Gör jag inte det blir jag dryg hemma och tjejen ber mig åka till gymmet. Nu har jag varit förkyld i tre veckor och flyttar då över gymbehovet till alkohobehov och är rastlös och har börjat engagera mig enormt i ett hobbyprojekt.
    Känns det igen?
    Har iofs varit skadad ett bra tag nu men tidigare har jag idrottat mkt. Särskilt när jag löptränat så är det nog lite annorlunda än att jag blir dryg för dem där hemma: Jag blir överenergisk, mer än positiv och är väldigt lite stilla när jag har hög kondition. Det pikas friskt att jag håller på med grejer hela tiden, hyperpratar och knappt sitter ner. Nu har jag förvisso en man som är min totala motsats - en ordningssam autist och planerare i kubik, så det är ju inte så konstigt att han tycker att jag har ett konstant damp-anfall. Träning av alla de sorter har också en väldigt meditativ funktion för mig och gör mig väldigt vänligt sinnad både gentemot mig själv och andra. Jag mår iaf extremt bra av tät och intensiv träning och blir väldigt jämn humörmässigt då, men jag får höra att jag inte är lika kontaktbar och nästan "odrägligt aktiv". "Överstimulerad" kanske jag blir .. Och kanske hänger det ihop med att jag har vad vissa skulle kalla en "missbrukspersonlighet". Det känns absolut igen att jag tenderar att flytta över intensiteten till andra bra eller dåliga områden om jag släpper ett.

Käkar du medicin?
    Centralstimulantia i perioder. Har en muskelsjukdom som inte är helt sams med adhd-medicineringen så beroende på hur jag mår så tar jag bara den av de två medicinerna jag har störst behov av när jag märker att båda i kombination blir dåligt. 

Tusen tack för svaret pyssel.

Uppskattar det.

Ingen orsak! Har försökt att vara lite utförligare här men då jag inte tänkte på att posta helt anonymt så utelämnar jag en del. Feel free att pm:a om du undrar över det jag inte kan vara så specifik med i tråden som det som rör missbruk eller tredje part.

Alla hästar hemma
Svar på tråden Beskriv add. Perioder? Bipolär?