• TC123

Gravidnästäppa! Hjälp!

Hej,
    Fick rådet att koka upp egen koksaltlösning och droppa, ska jag "snorta in" näsdropparna eller liksom "andas in dem/dra in dem" så som man gör vid nässpray?? Hur lång tid tar det innan det verkar??

• Svar på tråden Gravidnästäppa! Hjälp!
  • Långbenopluto

Koksalt hjälpte inte alls för min gravidnästäppa.

Jag använde nässpray ända till efter förlossningen fastän man inte ska, för jag fick panik när jag inte kunde andas...

• mysmammi

Jag körde med  rhinocort aqua som egentligen är för allergi men funkar jättebra och kan användas en längre period utan att vara beroendeframkallande.
    Fick rådet av min bm.

• Otit
    mysmammi skrev 2017-01-05 07:31:41 följande:

Jag körde med  rhinocort aqua som egentligen är för allergi men funkar jättebra och kan användas en längre period utan att vara beroendeframkallande.

Fick rådet av min bm.

Kör också på rhinocort. Fungerar bra, men måste fortfarande köra otrivin eller nezeril till natten.
  • Axioria1

Har försökt vänja mig av med nässpray och använder koksaltspray. Har testat Renässans naturell som knappt funkar. Renässans plus var iaf bättre. Men de är sjukt jobbigt att skippa nässpray.

Har när de varit panik använt en sprayning med barnnässprayen.

• Otit
    Axioria1 skrev 2017-01-05 23:41:16 följande:

Har försökt vänja mig av med nässpray och använder koksaltspray. Har testat Renässans naturell som knappt funkar. Renässans plus var iaf bättre. Men de är sjukt jobbigt att skippa nässpray.

Har när de varit panik använt en sprayning med barnnässprayen.

Är egentligen bättre att skölja näsan med koksalt än att använda spray. Ger mer effekt :)
  • Trippelmamma76

Jag har använt nässpray under mina graviditeter. Inte en chans att jag hade klarat mig på koksaltlösning. Jag ville ju inte "göra rent" utan behövde rejält med avsvällande. Efter graviditeten var problemet som bortblås gudskelov.

• Rockstar

Jag körde vanlig nässpray när jag var gravid, klarar inte av att vara täppt hela tiden och speciellt inte när man ska sova! Det kanske inte var så nyttigt, men tre friska ungar har det kommit ut. Efter dom fötts var det lättare att sluta med nässprayen så idag använder jag det bara som vanligt vid förkylning.

• kmb70
    mysmammi skrev 2017-01-05 07:31:41 följande:

Fick rådet av min bm.

Fick besked på av dr på mvc, att Rhinocort ett än sämre alternativ vid graviditet, pga kortisonet. Använde otrivin och fick köra avvänjning efter graviditeten istället.
  • Hermioney
    TC123 skrev 2017-01-05 05:13:28 följande:

Hej,
    Fick rådet att koka upp egen koksaltlösning och droppa, ska jag "snorta in" näsdropparna eller liksom "andas in dem/dra in dem" så som man gör vid nässpray?? Hur lång tid tar det innan det verkar??

Jag kör med mjuka bomullspads som jag rullar ihop och drar ut kråkorna med.
    Man måste göra dte försiktigt så inte näsväggarna nuddas för myucket -då kan blodet forsa fritt

I början använde jag sesamolja NOZOIL -MEN jag fick kontaktallergi av den. Mitt i natten vaknade jag med sån smärta i gommen och det tog ett tag innan jag fattade var det kom från
Svar på tråden Gravidnästäppa! Hjälp!