• TC123

Gravidnästäppa! Hjälp!

Hej,
    Fick rådet att koka upp egen koksaltlösning och droppa, ska jag "snorta in" näsdropparna eller liksom "andas in dem/dra in dem" så som man gör vid nässpray?? Hur lång tid tar det innan det verkar??

• Svar på tråden Gravidnästäppa! Hjälp!
  • tuntemattomana

ja har åkt på en förkylning som inte vill släppa.. har använt otrivin för länge nu och har försökt med renessans koksalt som inte hjälper ett drit..
    jag vet att jag kan bli beroende men det börjar jag att skita i..
    är det dåligt för barnet att använda nässpray så länge?
    någon som vet?
    har inte varit täppt med förra barnet så detta är nog bara en seg förkylning..

• Otit
    kmb70 skrev 2017-01-06 22:53:32 följande:

Fick besked på av dr på mvc, att Rhinocort ett än sämre alternativ vid graviditet, pga kortisonet. Använde otrivin och fick köra avvänjning efter graviditeten istället.

kmb70 skrev 2017-01-06 22:53:32 följande:

Fick besked på av dr på mvc, att Rhinocort ett än sämre alternativ vid graviditet, pga kortisonet. Använde otrivin och fick köra avvänjning efter graviditeten istället.

Fast det stämmer inte. Jobbar på öron-näsa hals och fick rekommendationen av flera läkare att använda spray med budesonid då det är det man väljer att ge till gravida. Kortisonspray är så lokalt så det påverkar inte bebisen. Pratade även mer barnmorskan som sa samma sak.
  • Otit
    tuntemattomana skrev 2017-01-07 07:22:31 följande:

ja har åkt på en förkylning som inte vill släppa.. har använt otrivin för länge nu och har försökt med renessans koksalt som inte hjälper ett drit..

jag vet att jag kan bli beroende men det börjar jag att skita i..

är det dåligt för barnet att använda nässpray så länge?

någon som vet?

har inte varit täppt med förra barnet så detta är nog bara en seg förkylning..

Jag har kört med otrivin hela graviditeten. Är inte farligt för bebisen bara väldigt dåligt för dig :(
  • Fairydust

Har haft nästäppa alla tre graviditeterna och det funkade absolut inte med koksalt. Jag körde med vanlig nässpray och sen fick jag vänja mig av med det efteråt.

Hemskt att vara täppt i näsan hela tiden.

• tuntemattomana
    Otit skrev 2017-01-07 08:09:24 följande:
    Jag har kört med otrivin hela graviditeten. Är inte farligt för bebisen bara väldigt dåligt för dig :(
    Varför är det så dåligt egentligen?
    Förutom att man blir beroende..
  • Trippelmamma76

När jag var gravid stod det att man kan använda nezeril (och motsvarande) som gravid. Däremot inte otrivin. Enligt bipacksedeln alltså.

• Otit
    tuntemattomana skrev 2017-01-07 11:11:47 följande:

Varför är det så dåligt egentligen?

Förutom att man blir beroende..

Man förstör slemhinnorna i näsan. Men har patienter som har hållt på i åratal. Så nio månader är nog inte så bra. Men man ska ju försöka att ta så sällan det går.
  • kixan

Jag har fyra fullgångna graviditeter, blir täppt tidigt varje gång. Koksalt är bara bullshit då jag ju inte blir snorig utan svullen i slemhinnorna och behöver alltså avsvällande. 
    För mig har det dock räckt med barnspray, ett spray i vardera, ibland när det varit riktigt illa två spray inför natten. Att gå upp och röra på sig istället för att sitta still funkar också ibland. För mig har täppan försvunnit max någon vecka efter förlossningen, så beroende har jag ju inte blivit.

Mitt bästa tips är alltså att börja med barnvarianten, man behöver ju inte gå direkt på¨det starkaste som finns liksom..

A -03, F -05, V -10, S -14
  • tuntemattomana
    Otit skrev 2017-01-07 11:24:31 följande:
    Man förstör slemhinnorna i näsan. Men har patienter som har hållt på i åratal. Så nio månader är nog inte så bra. Men man ska ju försöka att ta så sällan det går.
    aha ok :/
    har 4 månader kvar av min graviditet så det är ju inte överdrivet långt kvar..
  • kixan
    tuntemattomana skrev 2017-01-07 20:55:39 följande:

Hur ofta sprayade ni andra näsan?

Vid behov. Nästan alla dagar innan jag gick och lade mig, oftast men inte alltid några gånger under dagen också.
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Trippelmamma76

Samma här.

kixan skrev 2017-01-08 20:56:41 följande:

Vid behov. Nästan alla dagar innan jag gick och lade mig, oftast men inte alltid några gånger under dagen också.

• Trippelmamma76

Håller med. På mig har svullnaden fortsatt nedåt svalget när det varit som värst och DET är inget kul! Snacka om att få kvävningskänsla. Inte en chans att jag hade låtit bli sprayen då.

.

kinan skrev 2017-01-07 13:08:15 följande:

Jag har fyra fullgångna graviditeter, blir täppt tidigt varje gång. Koksalt är bara bullshit då jag ju inte blir snorig utan svullen i slemhinnorna och behöver alltså avsvällande. 

För mig har det dock räckt med barnspray, ett spray i vardera, ibland när det varit riktigt illa två spray inför natten. Att gå upp och röra på sig istället för att sitta still funkar också ibland. För mig har täppan försvunnit max någon vecka efter förlossningen, så beroende har jag ju inte blivit.

Mitt bästa tips är alltså att börja med barnvarianten, man behöver ju inte gå direkt på¨det starkaste som finns liksom..

• Anotherone

Oj vad jag känner igen mig... På inrådan av barnmorskan körde jag med Renässans i början för jag tänkte att det skulle räcka men icke.
    Så nu använder jag Nezeril för barn på dagtid men till kvällen måste jag ta vuxenvarianten för att det ska funka. Råkade ta makens Otrinex häromdagen som var med menthol och det kändes som brainfreeze i hela huvudet haha... avskyr menthol!
    Eller när man somnar utan och vaknar helt torr i käften efter några timmar då man (tydligen) har legat och andats med munnen

Jag hade aldrig såna här besvär under min förra graviditet så det är något nytt. Men jag är inte förkyld och kan liksom inte snyta ut något så det har garanterat med graviditeten att göra.

Svar på tråden Gravidnästäppa! Hjälp!