• Otit

Gravidnästäppa! Hjälp!

mysmammi skrev 2017-01-05 07:31:41 följande:

Jag körde med  rhinocort aqua som egentligen är för allergi men funkar jättebra och kan användas en längre period utan att vara beroendeframkallande.

Fick rådet av min bm.

Kör också på rhinocort. Fungerar bra, men måste fortfarande köra otrivin eller nezeril till natten.
  • Otit
    Axioria1 skrev 2017-01-05 23:41:16 följande:

Har försökt vänja mig av med nässpray och använder koksaltspray. Har testat Renässans naturell som knappt funkar. Renässans plus var iaf bättre. Men de är sjukt jobbigt att skippa nässpray.

Har när de varit panik använt en sprayning med barnnässprayen.

Är egentligen bättre att skölja näsan med koksalt än att använda spray. Ger mer effekt :)
  • Otit
    kmb70 skrev 2017-01-06 22:53:32 följande:

Fick besked på av dr på mvc, att Rhinocort ett än sämre alternativ vid graviditet, pga kortisonet. Använde otrivin och fick köra avvänjning efter graviditeten istället.

kmb70 skrev 2017-01-06 22:53:32 följande:

Fick besked på av dr på mvc, att Rhinocort ett än sämre alternativ vid graviditet, pga kortisonet. Använde otrivin och fick köra avvänjning efter graviditeten istället.

Fast det stämmer inte. Jobbar på öron-näsa hals och fick rekommendationen av flera läkare att använda spray med budesonid då det är det man väljer att ge till gravida. Kortisonspray är så lokalt så det påverkar inte bebisen. Pratade även mer barnmorskan som sa samma sak.
  • Otit
    tuntemattomana skrev 2017-01-07 07:22:31 följande:

ja har åkt på en förkylning som inte vill släppa.. har använt otrivin för länge nu och har försökt med renessans koksalt som inte hjälper ett drit..

jag vet att jag kan bli beroende men det börjar jag att skita i..

är det dåligt för barnet att använda nässpray så länge?

någon som vet?

har inte varit täppt med förra barnet så detta är nog bara en seg förkylning..

Jag har kört med otrivin hela graviditeten. Är inte farligt för bebisen bara väldigt dåligt för dig :(
  • Otit
    tuntemattomana skrev 2017-01-07 11:11:47 följande:

Varför är det så dåligt egentligen?

Förutom att man blir beroende..

Man förstör slemhinnorna i näsan. Men har patienter som har hållt på i åratal. Så nio månader är nog inte så bra. Men man ska ju försöka att ta så sällan det går.
Svar på tråden Gravidnästäppa! Hjälp!