Bakelser i ett cafe
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Uppgradera chokladbollen- Nutellabollen är här!
Ett par glutenfria alternativ (som inte är alltför trista).
Goda mackor på hembakat bröd (även här glutenfritt alternativ).
Smörbulle och kardemummabulle.
Chokladtårta (tex fransk chokladtårta, eller liknande med fyllig mörk choklad)
Citronmarängpaj
Hellre färre sorter som är riktigt bra än många dåliga
Uppgradera chokladbollen- Nutellabollen är här!
Jag tror att det kan vara bra att ha några sorters småkakor också, de är ju lätt att göra många av, håller rätt länge utan att bli torra (för de är ju redan torra) och så kan de som inte har jättemycket pengar också få något att tugga på till kaffet. Det finns ju även de som inte gillar stora muffins eller wienerbröd.
Förslag på småkakor: kolasnittar, chokladsnittar (även kallade chokladbröd?), hallongrottor eller dumlegrottor (hallongrottor fast med en dumlekola i). Drömmar brukar också gå hem.
Annars kan en bra kladdkaka (som inte smakar mjöl!) Vara populärt. Äppelkaka (eller något bär istället) med smulpajstopping är också gott. Gör i långpanna och skär i rutor. Servera eventuellt med vaniljsås.
Om det ska bakas på konditoriet så rekommenderar jag faktiskt att marknadsföra så mycket allergifritt... Det är oerhört svårt, om kanske till och med omöjligt att hålla bakverk fritt från allergener i ett kök där man bakar med nämnda allergener. Köp in allergibakverk i så fall!
Själv saknar jag ofta frukt som inte är till överpris och mackor som inte skulle kunna föda ett helt land i afrika ;)
Biskvier och prinsessbakelse är nog det godaste jag kan tänka mig att beställa på kafé.
Jag gillar klassiska bakverk som budapest- och prinsessbakelse men gissar att det inte är så gångbart längre då så få cafeer idag är konditorier av det slaget. Där jag bor har alla såna lagt ned - finns som butik men ej cafe.
Var på ett otroligt populärt cafe i en småstad nyligen, de hade en blandning av den typen jag nämnt, moussebakelser av lite modernare karaktär och masaa annat av olika stil och även mer originellt.. Det var fullt med folk i olika åldrar där.
Att det finns små kakbitar. Att det finns kakor för allergiker, diabetiker och vegetarianer (dvs utan gelatin). Bra om det finns för veganer också. De kakorna blir ju mjölk- och äggfria så då finns det för de allergikerna också. Ett tips är att hålla köket nötfritt.
Kladdiga chokladbakelser är gott, och små chokladsnittar. Gott också om man kan få fruktsallad, det saknar jag ofta. Med glass eller vispgrädde. Kan också serveras veganer och flera allergiker (m soyaglass el.dyl.).
En bra kanelbulle. Cheesecake. Budapest-bakelse. Biskvier. Kladdkaka.
Lägg mycket tid på att lära dig göra en latte. Låt den kosta max 35 kr. Då köper folk två om de sitter länge.
Angående vegankakor. Jag har en kusin som bakar hur goda vegankakor och - efterrätter som helst. Hemligheten är att inte försöka ersätta smör och ägg med något hittepånamn utan utgå från de råvaror man har och göra något gott av det.