Bakelser i ett cafe
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Hej!
Jag vill inom en snar framtid öppna ett eget cafe, så nu behöver jag hjälp med att bestämma vilka bakverk och kakor som ska säljas i cafet! Vad skulle ni vilja ha om ni kom hit?
Budapestbakelse och cheesecake är givna. Saftiga bullar och chokladmuffins är också gott. Citronpaj med marräng.
Vad hade du tänkt dig för inriktning på caféet då? Vart ska du öppna det, småstad eller storstad?
Vet att du frågar om bakelser och kakor, men glöm inte den varma chokladen. Visst, de flesta är kaffe- och tedrickare, men vi varm choklad-drickare är inte att förglömma. Särskilt vintertid. Det är en så stor besvikelse när man tror att man ska få en varm choklad, och så är det nån som rör ned en påse Oboy portion i varmt vatten. Det kan jag acceptera om jag är på utflykt i skogen eller nåt, men på ett café där jag betalar, ofta ganska dyrt, för varm choklad, så vill jag ha varm mjölk, socker och kakao (eller smält choklad) med riktig vispgrädde på, inte vatten, skummjölkspulver, salt, aromer, klumpförebyggande medel och förtjockningsmedel. Några marshmallows kan vara bra också, för de som gillar det (jag tycker dock att det blir för slemmigt och sliskigt).
Gå runt i området och se vad konkurrenterna erbjuder. Du ska ju få folk att välja ditt café istället för deras, så se vad de gör dåligt och försök undvika det, och se det som de gör bra och inspireras och gör det bättre.
Prova att komma på nån unik bakelse som bara du har, som folk kan komma ihåg och förknippa med ditt café och vilja återkomma till.
Håller med de andra om storleken på bakelserna och bullarna. Du kanske kan göra till din grej att köra med minibakelser, så man kanske kan ta både en liten budapest och en liten prinsess till samma pris som man skulle få en bakelse på ett annat ställe.
Ibland kan man vilja grunda med nåt lite matigt innan man ger sig på bakelsen. Så kanske några små mackor eller pizzaslices kan vara bra att ha på menyn.
Sen är det andra saker som är viktiga, som renlighet t.ex. Superviktigt. Man vill inte återkomma till ett ställe som känns ofräscht med smutsiga koppar överallt och klibbigt golv. Fräscha toaletter är viktigt. Trevlig, kunnig personal. Om du anställer nån, skicka dit nån bekant (som de inte känner igen) som kan kolla om de sköter sig även när du inte är där.
Trivsam inredning, skön musik, kanske en brasa, såna saker som kan få folk att trivas i ditt café och vilja återkomma.
Småkakor, mördegskakor, Napoleon. Inga bjässekakor som blir en halv middag! Tydlig info. om vad som innehåller mandel/marsipan (fullkomligt hatar den smaken!). Vanliga kaffekoppar! Oh,vad jag avskyr kaffe i mugg! Och måste det vara mugg så för gudarna en med handtag-de där fjolliga utan handtag bränner man ju ihjäl sig på.
Vill lägga till en sak till. För stärka tedrickarnas case så att säga. Jag dricker gärna kaffe, gott kaffe. Men jag dricker också gärna gott te så det måste absolut finnas en trevlig selection sånt. Gärna Lapsang souchong också att bryta av mot alla gulliga söta smaker (som jag också gillar jue! :).
Stora temuggar sade jag redan, men kom på när någon skrev det att absolut inga stora glas istället. Örat är uppfunnet av en orsak liksom. På vissa fik har man servett eller kartong runt för att kunden ska slippa bränna sig men det är bara opraktiskt och helt i onödan miljöslöseri.
Lite nyfiken. Ni som säger att ni vill ha Budapestbakelser, Napoleon, småkakor. Vilka sorts fik går ni på, konditorier bara eller? Aldrig sett röken av sådana bakverk på de caféer jag går på.
Lite nyfiken. Ni som säger att ni vill ha Budapestbakelser, Napoleon, småkakor. Vilka sorts fik går ni på, konditorier bara eller? Aldrig sett röken av sådana bakverk på de caféer jag går på.
Jag vet inte om du är ny i branschen, men om du inte är det så tänk på att det är arbetstiden som är det dyra. Starta med ett sortiment som inte kräver så mycket tid. Det låter som du tänker starta ett mindre ställe och förmodar att du då tänker ha däckugnar. Skaffa då minst två stickfrysar så du kan göra stora satser och ställa i frys för att sedan baka av vartefter. Eftersom det idag är allt fler ställen som går ifrån de gamla klassiska sortimenten så kan det vara något att satsa på. Men det är svårare att få ekonomisk bärighet på det sortimentet eftersom det kräver mer tid, så räkna på kostnaden. En snabb koll på ekonomin är, råvarukostnaden x 4 så brukar det vara ok.