• morsningkorsning

dammsugare

Hej! Känner att det är dags att skaffa ny dammsugare då vår har noll uppsugningsförmåga.
    Har funderar på denna electrolux ultrasilencer zusgreen58 då den ska vara tyst vilket jag känner skulle vara såå skönt. Den vi har nu låter något otroligt. Min fråga till er. Har ni någon erfarenhet av denna? Isf vad tycker ni? Är uppsugningsförmågan bra? Eller har ni bättre tips på dammsugare som är tyst och har bra sugförmåga?

• Svar på tråden dammsugare
  • Dammsugarmannen

Har en Electrolux UltraOne som är några år och jag är inte helt nöjd. Sladdvindan pajade för ca ett år sedan och det var inte lätt att byta den kan jag säga. Efter en vecka pajade även den nya. Det blir ingen fler Electrolux för min del.

Jag skulle köpa en Miele, Bosch eller Siemens om jag var du.

• nnnnnnnn

VI har en som bara heter ultra silence (tror jag) och jag tyckte att jag såg den på ICA för 999kr förra veckan, vilket är ett riktigt bra pris för den dammsugaren!
    Den är tyst för att vara dammsugare, det är mest "slurpet" i munstycket som låter.
    Vi hade vår första i ca 10 år utan problem. Nu är vi inne på vår andra, inga problem ännu (5-6 år tror jag).

Försök kolla upp hur många dB som anges i beskrivningen. RUnt 70-72 dB är väl rätt OK för en dammsugare och tänk på att 3 dB innebär att ljudet fördubblas, så kan man välja på tex 72 och 75 dB så låter den sista dubbelt så mycket som den första... Så även en "liten" skillnad kan upplevas som stor.

• morsningkorsning

Ja här på Ica så finns det en som heter Classic silence för 999:-

Den jag har kollar på har 58db men så svårt att säga hur bra den är i dammsugandet.

• nnnnnnnn
    morsningkorsning skrev 2017-01-06 20:06:53 följande:
    Ja här på Ica så finns det en som heter Classic silence för 999:- Den jag har kollar på har 58db men så svårt att säga hur bra den är i dammsugandet.
    58 dB hade jag tagit direkt! OM det är den nivån på allt ljud från dammsugaren...
    Jag vet att de ibland tar till lite väl suspekta mätmetoder tex att de bara mäter motorljudet, och det är 58 dB medan ljudet från munstycket är mycket högre och vanligtvis står man närmare munstycket än motorn när man dammsuger. Men det är svårt att jämföra olika mätningar.
    Har ingen erfarenhet av den du tittar på, kan du komma och "provköra" den i någon affär? Värt att testa i så fall!
  • monkees

Finns ju många tester av dammsugare att ta del av på nätet och de skulle jag kolla på om jag skulle köpa dammsugare. Nu har jag en MieleS4211 som jag är jättenöjd med då den suger jättebra (jag har katt) och det är lätt att byta påse. Den låter dock som dammsugare plägar göra men jag brukar sätta i hörlurar i öronen och skruva upp ljudet och lyssna på musik.

• i-o

Det är lätt att reparera dammsugare.Att den suger dåligt är liksom bara igensatta filter, slang eller utslitna borst på motorn. Har en cyklonmodell som är påslös f.ö.

• morsningkorsning

Gjorde en provkörning av Electrolux zusgreen58 idag i affär. Dock hade de ju bara mattor men den var verkligen tyst. Vet inte hur den kan låta på vanligt golv med munstycket som någon säger. Det ger ju ljud också. Men fått ett annat dilemma nu. Kollat på zusanima58 också. Ungefär samma. Men såå mycket snyggare design enligt mig och så följer det med ett munstycke får djurhår, vilket vi har. Så är det värt 500 kr mer för att få en finare dammsugare och ett sånt munstycke? Kommer man använde det munstycket?

Vår nuvarande dammsugare har dock vart dålig från allra första börjat med att den suger dåligt. Vi köpte en billig då vi precis flyttade hemifrån.

• i-o
    i-o skrev 2017-01-07 05:27:52 följande:

Det är lätt att reparera dammsugare.Att den suger dåligt är liksom bara igensatta filter, slang eller utslitna borst på motorn. Har en cyklonmodell som är påslös f.ö.

Slår vad om att ingen kommer ta notis om detta inlägg i större omfattning. Verkar mer vara en recensionstråd.
  • morsningkorsning

Du får gärna slå vad. Vet inte riktigt vad du är ute efter dock? Jag begär inte att jag ska få massor svar. Bara tips på nya dammsugare, eller åsikter om dom jag nämnt. Trillar det dock inte in mängder med kommentarer, fine jag överlever och går endast på recensionerna som finns på hemsidorna.

Jag tackar för ditt tips! Men jag har rengjort dammsugaren i filter osv och suget är fortfarande dåligt och har vart från första början som jag nämnde tidigare. Och vi ska inte prata om oljudet den för. Min sambo har tinnitus vilket gör det otroligt jobbigt för han att dammsuga, även jobbigt när jag dammsuger. Därför jag vill ha en som låter så lite det inprincip går.

• hon mot strömmen

Har en grovdammsugare från kärscher för dagligt bruk och helt oslagbar. Den har jag haft i flera år, kan även suga upp vatten från golvet vb. K8mmer skaffa mig en likadan när denna går sönder.

• morsningkorsning
    hon mot strömmen skrev 2017-01-07 14:55:24 följande:

Har en grovdammsugare från kärscher för dagligt bruk och helt oslagbar. Den har jag haft i flera år, kan även suga upp vatten från golvet vb. K8mmer skaffa mig en likadan när denna går sönder.

Vilken modell är det? Så jag skulle kunna läsa lite om den? ??
  • hon mot strömmen
    morsningkorsning skrev 2017-01-07 15:06:38 följande:

Vilken modell är det? Så jag skulle kunna läsa lite om den? ??

Min heter w3.300 men den har några år på nacken, vet dock att det har kommit en ny version.
  • i-o
    i-o skrev 2017-01-07 13:47:19 följande:
    Slår vad om att ingen kommer ta notis om detta inlägg i större omfattning. Verkar mer vara en recensionstråd.
    Nu var det någon som inte fattade att jag hade en monolog med mig själv. Jag har oftast det för jag har inga kompisar.
  • Ryttarmoj

Vi har haft vår ultrasilencer i tio år och är jättenöjda. Har en på jobbet också som gått felfritt i flera år.

• Bäst koll

Miele är oslagbar. Ska ni köpa Electrolux så välj de allra dyraste. De billiga är sladdriga i plasten och slangen viker sig lätt. 

• Tuft of dust

Så vilken dammsugare blev det tillslut? :D

Står i valet och kvalet mellan ELECTROLUX ZUSANIMA58 och ELECTROLUX ZUSGREEN58 så hoppades på att få nått smart råd innan jag beställer en :)

• morsningkorsning
    Tuft of dust skrev 2017-04-15 03:20:00 följande:

Så vilken dammsugare blev det tillslut? :D

Står i valet och kvalet mellan ELECTROLUX ZUSANIMA58 och ELECTROLUX ZUSGREEN58 så hoppades på att få nått smart råd innan jag beställer en :)

ZUSANIMA58 blev det! Jag är jättenöjd med den. Är vääldigt tyst, man kan ha en dialog med någon samtidigt som man dammsuger. Munstycket för djurhår låter ju desto mer då det är ett munstycke som snurrar, svårt att förklara. Men det använder jah väldigt ofta på mattor då vi har två katter som fäller. Har du hunnit beställa?
Svar på tråden dammsugare