Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

dammsugare

VI har en som bara heter ultra silence (tror jag) och jag tyckte att jag såg den på ICA för 999kr förra veckan, vilket är ett riktigt bra pris för den dammsugaren!
    Den är tyst för att vara dammsugare, det är mest "slurpet" i munstycket som låter.
    Vi hade vår första i ca 10 år utan problem. Nu är vi inne på vår andra, inga problem ännu (5-6 år tror jag).

Försök kolla upp hur många dB som anges i beskrivningen. RUnt 70-72 dB är väl rätt OK för en dammsugare och tänk på att 3 dB innebär att ljudet fördubblas, så kan man välja på tex 72 och 75 dB så låter den sista dubbelt så mycket som den första... Så även en "liten" skillnad kan upplevas som stor.

• nnnnnnnn
    morsningkorsning skrev 2017-01-06 20:06:53 följande:
    Ja här på Ica så finns det en som heter Classic silence för 999:- Den jag har kollar på har 58db men så svårt att säga hur bra den är i dammsugandet.
    58 dB hade jag tagit direkt! OM det är den nivån på allt ljud från dammsugaren...
    Jag vet att de ibland tar till lite väl suspekta mätmetoder tex att de bara mäter motorljudet, och det är 58 dB medan ljudet från munstycket är mycket högre och vanligtvis står man närmare munstycket än motorn när man dammsuger. Men det är svårt att jämföra olika mätningar.
    Har ingen erfarenhet av den du tittar på, kan du komma och "provköra" den i någon affär? Värt att testa i så fall!
Svar på tråden dammsugare