• Anonym (ledsen)

Sprida information

För tre år sen var vi kallade till soc efter en anmälan angående vår dotter. Allt blev uppklarat utan vidare åtgärder. De som anmälde var en klasskompis föräldrar. Nu går den 16 åriga tjejen runt och pratar om det som min dotter blev anmäld för. Det skadar min dotter och oss psykiskt.

Är det okej att gå runt och pladdra om sånt här?

/ledsen mamma

• Svar på tråden Sprida information
  • nernu

Det är varken olagligt eller förtal att gå runt och säga att nägon har gjort en anmälan på grund av det eller det? Annälan har ju gjorts så det är ju sant. Sen kan man såklart tycka att det är osympatiskt men det är ju en annan sak.

• Eivie
    nernu skrev 2017-01-13 18:53:10 följande:

Det är varken olagligt eller förtal att gå runt och säga att nägon har gjort en anmälan på grund av det eller det? Annälan har ju gjorts så det är ju sant. Sen kan man såklart tycka att det är osympatiskt men det är ju en annan sak.

Förtal kan även vara när uppgiften är sann om det inte är försvarbart att lämna uppgiften och spridandet av informationen kan utsätta personen för missaktning. Huruvida något är sant eller ej blir alltså inte så relevant när det kommer till förtal, generellt sett
  • Dumbledore
    nernu skrev 2017-01-13 18:53:10 följande:

Du vet att alltså inte att förtal inte behöver handla om osanna saker? Du får inte sprida ut information om en dömd pedofil heller.
  • nernu
    Dumbledore skrev 2017-01-13 19:52:10 följande:

Du vet att alltså inte att förtal inte behöver handla om osanna saker? Du får inte sprida ut information om en dömd pedofil heller.

Den här tjejen har ju inte begärt ut uppgifter som hon sedan spridit ut. Det är knappast förtal att berätta att hennes föräldrar gjort en anmälan. Hon var ju 13 år när anmälan gjordes så informationen som anmälan gjordes på kom ju på ett eller annat sätt från henne själv. Menar du att det är förtal att berätta att man själv gjort en anmälan till socialtjänsten? Det är de som har sekretess. Inte anmälaren.
  • nernu
    Eivie skrev 2017-01-13 19:51:34 följande:

Förtal kan även vara när uppgiften är sann om det inte är försvarbart att lämna uppgiften och spridandet av informationen kan utsätta personen för missaktning. Huruvida något är sant eller ej blir alltså inte så relevant när det kommer till förtal, generellt sett

I teorin ja. Men i verkligheten är det extremt få som blir fällda för förtal. Detta på frund av att man vill värna yttrandefriheten. I sådana mål finns alltid en jury och en domare som är juristen. Om juryn säger att den åtalade inte är skyldig så går det inte att överklaga. Om den åtalade anses skyldig så kan domaren ändå frikänna personen. Så jag tycker inte att det är särskilt snällt att ge ts falska förhoppningar om att det skulle bli en fällande dom i det här fallet.
  • Anonym (111)
    nernu skrev 2017-01-13 23:16:17 följande:
    Den här tjejen har ju inte begärt ut uppgifter som hon sedan spridit ut. Det är knappast förtal att berätta att hennes föräldrar gjort en anmälan. Hon var ju 13 år när anmälan gjordes så informationen som anmälan gjordes på kom ju på ett eller annat sätt från henne själv. Menar du att det är förtal att berätta att man själv gjort en anmälan till socialtjänsten? Det är de som har sekretess. Inte anmälaren.
    Jag håller med de andra här om att det kan vara förtal. Det har inget med sekretess att göra överhuvudtaget. Tror du blandar ihop.

Till TS tror jag att det är bra att vara överdrivet tydlig mot familjen. Säg att din dotter skadas av det och att du uppfattar det som förtal / mobbning. Var kort, konkret och tydlig.

Det är jättetråkigt när falska anklagelser inte vill dö ut, men men får hoppas att familjen mest gör bort sig själva i längden.
  • Eivie
    nernu skrev 2017-01-13 23:26:44 följande:
    I teorin ja. Men i verkligheten är det extremt få som blir fällda för förtal. Detta på frund av att man vill värna yttrandefriheten. I sådana mål finns alltid en jury och en domare som är juristen. Om juryn säger att den åtalade inte är skyldig så går det inte att överklaga. Om den åtalade anses skyldig så kan domaren ändå frikänna personen. Så jag tycker inte att det är särskilt snällt att ge ts falska förhoppningar om att det skulle bli en fällande dom i det här fallet.
    Det är ingen jury i brottmål... Du kanske tänker på nämndemän. Jag har inte uppmuntrat till något utan endast förtydligat där du skrivit felaktigheter.
  • Anonym (111)
    Fast stämma för förtal kan man ju göra. Bara hotet om stämning (inlämnad stämningsansökan) kan få dem att lugna ner sig och förstå vad de håller på med och det kan få stanna där.

(Sedan har vi inte jury i Sverige - du har sett för många amerikanska filmer. I flera olika domstolar finns det istället ett par nämndemän).
  • Anonym (??)

Heter du Katrin?
  • nernu
    Eivie skrev 2017-01-13 23:31:29 följande:

Det är ingen jury i brottmål... Du kanske tänker på nämndemän. Jag har inte uppmuntrat till något utan endast förtydligat där du skrivit felaktigheter.

Anonym (111) skrev 2017-01-13 23:37:00 följande:

Fast stämma för förtal kan man ju göra. Bara hotet om stämning (inlämnad stämningsansökan) kan få dem att lugna ner sig och förstå vad de håller på med och det kan få stanna där.

(Sedan har vi inte jury i Sverige - du har sett för många amerikanska filmer. I flera olika domstolar finns det istället ett par nämndemän).

Nu blev det mest pinsamt för er själva här tyvärr. Tittar på amerikanska filmer. Vilket trams. Ni kan ju läsa tryckfrihetsförordningen och återkomma sedan. Orkar ni inte det så kan ni googla. Orkar ni inte det heller så kan jag berätta väldigt kortfattat som jag tidigare skrivit att förtal är svårt att fällas för på grund av att vi vill värna om yttrandefrihet. I tryckfrihetsförordningen (tror att det även står i yttrandefrihetsgrundlagen men mitt minne är lite suddigt så jag kan ha fel) står det att en rättegång i ett sådant mål avgör av en jury. Även detta för att värna om yttrandefriheten.
Svar på tråden Sprida information