• annnake

Ätit opastöriserad mozzarella

Hej! Har varit i Italien och ätit mozzarella i tron om att det är lugnt (i Sverige är den ju alltid pastöriserad). Inser så här i efterhand att den inte alltid är det i Italien och framförallt inte buffalo mozzarellan vilket är den jag främst ätit. Vad tror ni, hur orolig behöver jag vara för listeria? Handlar om enstaka bitar vid ca 3 tillfällen.

• Svar på tråden Ätit opastöriserad mozzarella
  • Carambolan

Hur ofta har du drabbats av listeria när du inte varit gravid utan levt som vanligt? Det är inte särskilt vanligt. Risken finns men det är inget du kan ändra på nu så försök att inte gå runt och oroa dig.

• Tussilago6

Vad jag har hört så är risken för listeria extremt låg, du behöver nog inte oroa dig!

• LaFontaine

Mozzarella går bra att äta opastöriserad. Det framgår aldrig i ostlistan att den måste vara pastöriserad, varför jag inför en Italienresa, e-postade livsmedelsverket. Se nedan:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Mozarella kan man äta som gravid, även om den är gjord på opastöriserad mjölk. Det viktiga är att den är nyförpackad.

Vi har en fisk- och ostguide där det anges. Den hittar du sist på sidan om kostråd till gravida: http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Välkommen igen!

Vänligen

Ingela Hallberg, rådgivare

• annnake

Stort tack för svar! Då kan jag andas ut :). Försöker att inte nojja så mycket över mat men inser att det går sådär ;).

Svar på tråden Ätit opastöriserad mozzarella