• Anonym (ts)

Är det fett eller inre organen?

Min mage putar ut så mycket. Det känns inte dallrigt utan fast. Är det inre organen som buktar ut eller fett? Det handlar främst om nedre delen av magen. Jag har inte fött barn.

Vikt: 54 kg

Längd 162 cm

• Svar på tråden Är det fett eller inre organen?
  • Anonym (Ej läkare)

Det är lätt att kolla hur mycket som är fett. Nyp åt med fingrarna så att du skapar en "bilring" och lägg märke till hur långt ifrån varandra fingrarna är. Det du har mellan fingrarna är ett veck som är dubbelt så tjockt som ditt fettlager.

Jag bedömer att mina fingrar kommer 4 cm från varandra, alltså är mitt fettlager 2 cm.

• Anonym (Ssk)

De inre organen är det inte mtp att du har något som heter bukhinna som "håller in" organen. Tränar du mage någonting? I så fall kan det vara att du tränar magmusklerna fel så att magen blir putig istället för platt.

• Anonym (ts)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-01-07 14:21:49 följande:
    De inre organen är det inte mtp att du har något som heter bukhinna som "håller in" organen. Tränar du mage någonting? I så fall kan det vara att du tränar magmusklerna fel så att magen blir putig istället för platt.
    Nej tränar inte
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (ts) skrev 2017-01-07 14:27:03 följande:

Nej tränar inte

Då är det nog bukfett
  • MammAmma

Man kan ha delade magmuskler fastän man inte fött barn. Lägg dig på rygg och böj benen, sen gör du typ som en crunch men stannar där med huvud och axlar upp från golvet. Känn ungefär vid naveln med fingrarna, får du mer än två fingrar mellan magmusklerna, eller om det liksom putar ut därifrån, så har du diastas, som det heter.

• Anonym (ts)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-01-07 15:38:31 följande:
    Då är det nog bukfett
    Nej, jag hade stor mage när jag var underviktig också
  • Anonym (ts)
    MammAmma skrev 2017-01-07 15:52:14 följande:
    Man kan ha delade magmuskler fastän man inte fött barn. Lägg dig på rygg och böj benen, sen gör du typ som en crunch men stannar där med huvud och axlar upp från golvet. Känn ungefär vid naveln med fingrarna, får du mer än två fingrar mellan magmusklerna, eller om det liksom putar ut därifrån, så har du diastas, som det heter.
    Vad menar du med putar ut?

Har du någon bild?

Går det att åtgärda det?
  • MammAmma
    Anonym (ts) skrev 2017-01-07 17:00:39 följande:

Vad menar du med putar ut?

Har du någon bild?

Går det att åtgärda det?

Svar på tråden Är det fett eller inre organen?