• pewwelin

Verkar ej bli tillräckligt mätt

Har en son på 6 veckor som jag helammat. Han har haft en jätte bta viktuppgång på bvc, men har ända sen födseln haft perioder på kvällarna han inte kommot till ro, vilket jag förstått är jättevanligt.. Han kan somna i 5-10 minuter för att sedan vakna pigg, glad, sen gnällig osv. Lägger han till bröstena jämt då. Det brukar resultera i att vi håller på såhär i flera timmar tills bra efter midnatt.

En natt provade jag å ge honom ersättning om han inte var helt nöjd ändå, och han slukade det.

Enligt bvc ska han inte behöva ha det då han går upp bra i vikt, men ska jag låta honom vara hungrig då? Efter ersättningen kom han till ro efter 20 min och somnade för natten.. Fler som vart med om lika och hur har ni gjort?

• Svar på tråden Verkar ej bli tillräckligt mätt
  • Anonym (C)

Samma för mina barn. Jag brukade ge ersättning efter sista kvällamningen de kvällar som de inte blev nöjda. Eller de var ju nöjda så länge som de låg vid bröstet, men det gick inte att lägga ifrån sig bebben. Inget konstigt med det egentligen, men vissa kvällar var det skönt att fylla på med ersättning och kunna göra nåt annat än att amma, amma och amma :)

• Annelie 76

Jag ammade aldrig utan pumpade och jag märkte att jag hade mycket mindre mjölk på kvällen. Om det är lika för dig så kan han mycket väl vara nöjd på dagen (lagom med mjölk) men vara hungrig på kvällen (pga lite mjölk).

• Alexi

Fast det är ju alltid så att ger du ersättning så minskar produktionen. Behövs produktionen öka så måste bebisen få amma så mycket den vill. Och det är inget konstigt att amma mycket på kvällarna.

• Annelie 76
    Alexi skrev 2017-01-08 09:41:15 följande:

Fast det är ju alltid så att ger du ersättning så minskar produktionen. Behövs produktionen öka så måste bebisen få amma så mycket den vill. Och det är inget konstigt att amma mycket på kvällarna.

Men om man som jag inte har mjölk på kvällen kan man ju amma sig blå utan att nåt händer. Resten av dagen räcker ju produktionen så då behöver den ju inte öka. Man kan inte öka mängden vid bara en tidpunkt.
  • hon mot strömmen

Uppenbarligen så är ditt barn hungrigare på kvällen och din mjölk inte räcker till. Så ge du ditt barn ersättning efter der att du har ammat innan läggdags utan dåligt samvete. Viktigaste är att ditt barn är mätt och sover bra under natten.

• Dementoria

Om du vill fortsätta amma råder jag dig till att stå ut. Små bebisar fungerar ofta sådär. De vill öka produktionen och suger då oftare. Vid 6 veckor är det en ökningsperiod.

Spelar amningen ingen roll kan du ge ersättning. För många fungerar det bra att kombinera amning/ersättning, för andra funkar det inte alls. 

• Anonym (Vanligt)

De flesta brukar få maratonamma på kvällarna. Det är inget konstigt. Det gör så att mjölkproduktionen ökar när barnet behöver det. Det kommer att stabilisera sig.

• Anonym (Anonym)

Ditt barn beter sig precis som mina har gjort.

Är amning viktig för dig bör du nog inte komplettera med ersättning. Att amma intensiv på detta sätt på kvällarna stimulerar mjölkproduktionen.

Så länge ditt barn går upp i vikt behövs inga komplement. Lita på din kropp! Kvinnor har ammat sina barn i tusentals år och ditt barn är vet hur det ska stimulerar mjölkproduktionen!

• Ox2

Håller med anonym här ovan!!

Du får bestämma hur viktig amningen är för dig.

Se amning som kondition. För att bibehålla konditionen så behöver du träna. Ingen som tycker det är konstigt. För att behålla produktionen av mjölk behöver du amma. Det har dock folk svårt att förstå...

Och inte stressa upp dig. Det påverkar produktionen negativt....

• Ox2

Dessutom har jag för mig att runt 6-7veckor är det väl en tillväxtspurt när bebisen vill öka på mängden igen...

Ett tips är att kolla in bloggen sagogrynet. Bra info för den som vill lära sig mer om hur amning funkar.

• Anonym (mina med)

Alla mina barn har varit likadana... jag maratonammade i VECKOR o inte kom det igång tillräcklig produktion ändå. 
    Ersättning var det enda som mättade mina barns aptit på kvällarna. 
    Jag mådde dåligt av att mitt barn jämt kände hunger o var missnöjt, gav jag ersättning blev de alla SÅ lugna inom 5-7 minuter o sov sen som stockar.... Vaknade UTVILADE o kunde amma ordentligt. 
    Mina barn har liksom behövt en paus från att ständigt vara hungriga... upplevde samma sak hos många barn/mammor i mammagruppen. 

O som du skriver de ska inte vilja ha ersättning efter avslutad kvällsamning, då har de inte fått i sig tillräckligt. 

• Syselche

Min bebis var samma i den åldern, mellan 2 och 3 månader var det så jobbigt jag nästan gav upp. Han ville äta hela tiden på kvällarna. En gång försökte med ersättning men han ville inte ha det. Det blev bättre vid 10 veckor. Nu är han 6m och har helammats till 5m. Om du vill amma helt så kan det vara mycket svårt för vissa (jag är en av dem) och det är inte självklart att amningen ska fungera. Man måste ju inte göra det till varje pris, men jag ville bara säga att det kan fungera även om det kan vara mycket jobbigt. Lycka till!

Svar på tråden Verkar ej bli tillräckligt mätt