• Äldre 7 Jan 23:16
    4378 visningar
    10 svar
    10
    4378

    Endast handbagage

    Nu har jag råkat boka in ett flyg där det endast ingår handbagage i priset. Har alltid checkat in väska innan och då får man ju ha med rakhyvlar, parfym och mediciner. Vad ska man tänka på nu? Är det ens möjligt att klara sig på max 10 kg handbagage :) ? Några tips?

  • Svar på tråden Endast handbagage
  • Caramb­olan
    Äldre 8 Jan 05:34
    #1

    Viktigast är väl att du inte får ta med så mycket vätska. Till vätska räknas även tandkräm, schampo, hudkräm, hårgele och liknande. Varje förpackning får vara MAX 100 ml och de ska sammantaget rymmas i en enliters platstpåse (finns att hämta på flygplatsen). Jag flyger inrikes med bara handbagage flera gånger i månaden och har aldrig fått någon fråga om min rakhyvel. Tandkrämstub har de däremot noga undersökt storleken på ibland.

    Om det är möjligt att klara sig på bara handbagage beror förstås på hur länge du ska vara borta och vad du behöver ha med dig. Är det tight så föreslår jag att du väljer en väska som väger så lite som möjligt (typ sportbag snarare än hård kabinväska) och köper hygienartiklar på plats istället för att ta med dig. Kolla också om flygbolaget tillåter ytterligare handbagage. De jag brukar flyga med har som regel att man får ha ett handbagage och därtill en ytterligare artefakt såsom handväska eller laptopväska, och då kan man ju fördela om en del vikt.

  • Äldre 8 Jan 14:43
    #2

    Jag trodde att det var sammanlagt 100 ml. Men bra om man får ha mer.

    Man får ha ett stycke bagage per person.

    Min väska är lite över 20 cm-grämsen men går att trycka ihop till 20 cm. Någon som haft problem med petiga kontroller?

  • Äldre 8 Jan 14:57
    #3

    Som skrevs ovan bör du kolla noga va din väska väger så inte väskan i sig "äter upp" stora delar av tillåtna vikten. Har en gång fått problem med handbagagets storlek då dom ansåg det va för stort men det löste sig till slut. Det va en väska med rätta måtten men som va så fullpackad den "bågnade" vilket dom anmärkte på. :/ I övrigt har det alltid funkat fint.

    Jag har alltid dessutom haft en l i t e n ryggsäck på mig som funkar lägga under sätet framför. :) Tänk också igenom hur du klär dig. Ta på dig sånt som väger och/eller tar mycket plats. I jackfickorna kan man ev också få plats med en del som bok, laddare mm. ;)

    Min pappa har alltid med en hel del mediciner och han har fått rekommenderat det ska ligga i handbagaget inte checkas in. Har sett sånt i flygbolags reseråd med.

  • Äldre 9 Jan 09:23
    #4
    flygrl skrev 2017-01-08 14:57:55 följande:

    Som skrevs ovan bör du kolla noga va din väska väger så inte väskan i sig "äter upp" stora delar av tillåtna vikten. Har en gång fått problem med handbagagets storlek då dom ansåg det va för stort men det löste sig till slut. Det va en väska med rätta måtten men som va så fullpackad den "bågnade" vilket dom anmärkte på. :/ I övrigt har det alltid funkat fint.

    Jag har alltid dessutom haft en l i t e n ryggsäck på mig som funkar lägga under sätet framför. :) Tänk också igenom hur du klär dig. Ta på dig sånt som väger och/eller tar mycket plats. I jackfickorna kan man ev också få plats med en del som bok, laddare mm. ;)

    Min pappa har alltid med en hel del mediciner och han har fått rekommenderat det ska ligga i handbagaget inte checkas in. Har sett sånt i flygbolags reseråd med.


    Jag har omvänt problem, väskan bågnar ut av sig själv fast den är tom men går att trycka ihop. Borde vara ok. Jackfickor var ett bra tips!
  • Äldre 9 Jan 10:58
    #5
    Christabel81 skrev 2017-01-09 09:23:25 följande:
    Jag har omvänt problem, väskan bågnar ut av sig själv fast den är tom men går att trycka ihop. Borde vara ok. Jackfickor var ett bra tips!
    Du skulle kunna lägga en rem runt väskan för förhindra den bågnar. Finns såna man enbart drar åt och såna man kan låsa. Fast låsbar behövs väl egentligen inte på handbagage enligt mig.

    En annan variant kan va ha ett hårt handbagage där du på för hand vet måtten funkar & den inte e för tung tom. En sån här har jag numera: www.rusta.com/se/kabinvaska-city-p552515090103.aspx
    Rätt mått för dom allra flesta flygbolag, väger endast 2,5 kg, 4 hjul, teleskophandtag, bra pris. :)

    Som sagt kan man "avlasta" bagaget en del om man klär sig i skrymmande tunga plagg på resan. Jag brukar också ha tyngsta skorna på mig och inte lätta sandaler. I jackfickorna kan man ha en hel del saker och dessutom ha dubbla jackor typ fleece jacka och ytterjacka.

    Michelingubbe varning men vafan.
    Det e ju bara vid incheckningen det där e viktigt. Direkt efter den kan man ju plocka fram en stadig tyg eller plast påse ur jackfickan och stoppa ner jackan plus annat man burit för spara vikt/plats i handbagaget. :)
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Jan 11:03
    #6
    flygrl skrev 2017-01-09 10:58:18 följande:

    Michelingubbe varning men vafan.

    Det e ju bara vid incheckningen det där e viktigt. Direkt efter den kan man ju plocka fram en stadig tyg eller plast påse ur jackfickan och stoppa ner jackan plus annat man burit för spara vikt/plats i handbagaget. :)


    Inte säkert! Jag har sett folk bli stoppade vid gaten för att de lyckats få igenom för skrymmande väskor genom incheck och säkerhetskontroll. Men då har det varit när planet varit smockfullt och det faktiskt varit svårt att få plats med allt handbagage. Lika ofta har jag sett folk få kliva ombord med betydligt större väskor än reglerna tillåter.
  • Anonym (Ha en bra resa)
    Äldre 9 Jan 16:28
    #7

    Vi har rest många gånger med Ryanair och endast handbagage och varit borta en vecka eller 10 dagar. Dock viktigt att man håller sig inom just sitt flygbolags regler för väskans storlek och vikt.
    Vi har köpt varsin digital resevåg som vi alltid har med oss.

    Du får ha med max 1 återförslutningsbar plastpåse med vätskeförpackningar.
    Alla förpackningar får rymma max 1 dl. Så kolla upp i god tid vad du vill ha med dig och om det finns små förpackningar av dessa att köpa, Annars säljer Apoteken och Ica Maxi och såna butiker både schampo, duschcreme, hudlotion och sånt i färdiga småförpackningar samt tomma reseförpackningar så du själv kan fylla på ditt favorit schampo eller dyl. Det finns också pyttesmå tandkrämstuber man kan köpa som rymmer mindre än de vanliga 75ml.

    Sen brukar de i säkerhetskontrollen ibland vilja att man ska kunna ta ut plastpåsen med vätskeförpackningarna och visa upp den, så packa den överst.
    Allt metalliskt ska också tas av och läggas i lådan för att åka genom kollen, så det kan vara smart att inte ha massor med smycken och grejor på sig och att förbereda sig redan i kön, ta av skärp med metallspänne, ta fram nycklar i tid så går det snabbare igenom säkerhetskontrollen.

    Hoppas du får en bra resa !

  • Anonym (Ha en bra resa)
    Äldre 9 Jan 16:33
    #8
  • Äldre 9 Jan 17:23
    #9
    Carambolan skrev 2017-01-09 11:03:30 följande:
    Inte säkert! Jag har sett folk bli stoppade vid gaten för att de lyckats få igenom för skrymmande väskor genom incheck och säkerhetskontroll. Men då har det varit när planet varit smockfullt och det faktiskt varit svårt att få plats med allt handbagage. Lika ofta har jag sett folk få kliva ombord med betydligt större väskor än reglerna tillåter.
    Visst så kan det bli men du har ju ex. rätten handla tax freee efter säkerhetskontrollen så man kan ju handla nåt (kan räcka med några flaskor vatten) så kan man stoppa ner jackan där. Eller i en egen påse som sagt men det e klart det får ju ha sina gränser va man stoppar i den. Bästa variant: köp vatten eller nåt dyrare i tax free och stoppa ner jacka mm i kassen man får. ;)

    Och det e ju helt normalt man tar av sin jacka och bär den över armen eller i en påse. I planet stuvar man ju ändå bort ytterjackan. Det där med massa saker i fickorna va nån utrikeskorrespondent som skrev om och jag brukar numera göra så jag med. :)
  • Äldre 9 Jan 19:01
    #10
    Anonym (Ha en bra resa) skrev 2017-01-09 16:28:47 följande:

    Vi har rest många gånger med Ryanair och endast handbagage och varit borta en vecka eller 10 dagar. Dock viktigt att man håller sig inom just sitt flygbolags regler för väskans storlek och vikt.

    Vi har köpt varsin digital resevåg som vi alltid har med oss.

    Du får ha med max 1 återförslutningsbar plastpåse med vätskeförpackningar.

    Alla förpackningar får rymma max 1 dl. Så kolla upp i god tid vad du vill ha med dig och om det finns små förpackningar av dessa att köpa, Annars säljer Apoteken och Ica Maxi och såna butiker både schampo, duschcreme, hudlotion och sånt i färdiga småförpackningar samt tomma reseförpackningar så du själv kan fylla på ditt favorit schampo eller dyl. Det finns också pyttesmå tandkrämstuber man kan köpa som rymmer mindre än de vanliga 75ml.

    Sen brukar de i säkerhetskontrollen ibland vilja att man ska kunna ta ut plastpåsen med vätskeförpackningarna och visa upp den, så packa den överst.

    Allt metalliskt ska också tas av och läggas i lådan för att åka genom kollen, så det kan vara smart att inte ha massor med smycken och grejor på sig och att förbereda sig redan i kön, ta av skärp med metallspänne, ta fram nycklar i tid så går det snabbare igenom säkerhetskontrollen.

    Hoppas du får en bra resa !


    Tack för tipsen!
Svar på tråden Endast handbagage