Christabel81 skrev 2017-01-09 09:23:25 följande:
Jag har omvänt problem, väskan bågnar ut av sig själv fast den är tom men går att trycka ihop. Borde vara ok. Jackfickor var ett bra tips!
Du skulle kunna lägga en rem runt väskan för förhindra den bågnar. Finns såna man enbart drar åt och såna man kan låsa. Fast låsbar behövs väl egentligen inte på handbagage enligt mig.
En annan variant kan va ha ett hårt handbagage där du på för hand vet måtten funkar & den inte e för tung tom. En sån här har jag numera:
www.rusta.com/se/kabinvaska-city-p552515090103.aspx
Rätt mått för dom allra flesta flygbolag, väger endast 2,5 kg, 4 hjul, teleskophandtag, bra pris. :)
Som sagt kan man "avlasta" bagaget en del om man klär sig i skrymmande tunga plagg på resan. Jag brukar också ha tyngsta skorna på mig och inte lätta sandaler. I jackfickorna kan man ha en hel del saker och dessutom ha dubbla jackor typ fleece jacka och ytterjacka.
Michelingubbe varning men vafan.
Det e ju bara vid incheckningen det där e viktigt. Direkt efter den kan man ju plocka fram en stadig tyg eller plast påse ur jackfickan och stoppa ner jackan plus annat man burit för spara vikt/plats i handbagaget. :)