Inlägg från: Christabel81 |Visa alla inlägg
  • Christabel81

Endast handbagage

Nu har jag råkat boka in ett flyg där det endast ingår handbagage i priset. Har alltid checkat in väska innan och då får man ju ha med rakhyvlar, parfym och mediciner. Vad ska man tänka på nu? Är det ens möjligt att klara sig på max 10 kg handbagage :) ? Några tips?

• Svar på tråden Endast handbagage
  • Christabel81

Jag trodde att det var sammanlagt 100 ml. Men bra om man får ha mer.

Man får ha ett stycke bagage per person.

Min väska är lite över 20 cm-grämsen men går att trycka ihop till 20 cm. Någon som haft problem med petiga kontroller?

• Christabel81
    flygrl skrev 2017-01-08 14:57:55 följande:

Som skrevs ovan bör du kolla noga va din väska väger så inte väskan i sig "äter upp" stora delar av tillåtna vikten. Har en gång fått problem med handbagagets storlek då dom ansåg det va för stort men det löste sig till slut. Det va en väska med rätta måtten men som va så fullpackad den "bågnade" vilket dom anmärkte på. :/ I övrigt har det alltid funkat fint.

Jag har alltid dessutom haft en l i t e n ryggsäck på mig som funkar lägga under sätet framför. :) Tänk också igenom hur du klär dig. Ta på dig sånt som väger och/eller tar mycket plats. I jackfickorna kan man ev också få plats med en del som bok, laddare mm. ;)

Min pappa har alltid med en hel del mediciner och han har fått rekommenderat det ska ligga i handbagaget inte checkas in. Har sett sånt i flygbolags reseråd med.

Jag har omvänt problem, väskan bågnar ut av sig själv fast den är tom men går att trycka ihop. Borde vara ok. Jackfickor var ett bra tips!
  • Christabel81
    Anonym (Ha en bra resa) skrev 2017-01-09 16:28:47 följande:

Vi har rest många gånger med Ryanair och endast handbagage och varit borta en vecka eller 10 dagar. Dock viktigt att man håller sig inom just sitt flygbolags regler för väskans storlek och vikt.

Vi har köpt varsin digital resevåg som vi alltid har med oss.

Du får ha med max 1 återförslutningsbar plastpåse med vätskeförpackningar.

Alla förpackningar får rymma max 1 dl. Så kolla upp i god tid vad du vill ha med dig och om det finns små förpackningar av dessa att köpa, Annars säljer Apoteken och Ica Maxi och såna butiker både schampo, duschcreme, hudlotion och sånt i färdiga småförpackningar samt tomma reseförpackningar så du själv kan fylla på ditt favorit schampo eller dyl. Det finns också pyttesmå tandkrämstuber man kan köpa som rymmer mindre än de vanliga 75ml.

Sen brukar de i säkerhetskontrollen ibland vilja att man ska kunna ta ut plastpåsen med vätskeförpackningarna och visa upp den, så packa den överst.

Allt metalliskt ska också tas av och läggas i lådan för att åka genom kollen, så det kan vara smart att inte ha massor med smycken och grejor på sig och att förbereda sig redan i kön, ta av skärp med metallspänne, ta fram nycklar i tid så går det snabbare igenom säkerhetskontrollen.

Hoppas du får en bra resa !

Tack för tipsen!
Svar på tråden Endast handbagage